معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی:

گردشگری، راهکار نجات اقتصادی و اجتماعی کشور است

معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی گفت: باید گردشگری را به عنوان راهکار نجات اقتصادی و اجتماعی کشور بپذیریم.

گردشگری، راهکار نجات اقتصادی و اجتماعی کشور استبه گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد ، ولی تیموری، معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در جمع اعضای هیات مدیره تشکل‌های صنفی گردشگری استان یزد با بیان این که کشاورزی یکی از الزامات کشور با توجه به نیاز به استقلال و خودکفایی است، گقت: در حالی گردشگری به عنوان محور توسعه و مزیت کشور در نظر گرفته می‌شود که هنوز به عزمی ملی نرسیدیم و باید گردشگری را به عنوان راهکار نجات اقتصادی و اجتماعی کشور بپذیریم.

او گردشگری را راهکار توسعه و تنوع منبع درآمد کشاورزی دانست و افزود: گردشگری کشاورزی به معنای رها کردن کشاورزی و تکیه به گردشگری نیست بلکه کشاورز در کنار کشاورزی از محل گردشگری نیز درآمدزایی خواهد داشت به طوری که علاوه بر برخورداری از محصول، زمینه بازدید و حضور گردشگران و تامین سوغات آن‌ها را نیز ایجاد خواهد کرد.

تیموری با بیان این که مسئولان حوزه کشاورزی نباید گردشگری را به عنوان تهدید نگاه کنند، اظهار داشت: الگو‌های موفقی مانند کشاورزی در کشور چین وجود دارد و اقتصاد کشور چین به این مقوله نیز تکیه دارد، لذا باید بدانیم که این دو حوزه از هم جداناپذیر هستند و می‌توان آن‌ها را در کنار یکدیگر حفظ کرد.

معاون گردشگری از ضرورت وجود نظام گردشگری یاد کرد و افزود: ایجاد اتاق گردشگری، خانه گردشگری، نظام گردشگری و هر عنوان دیگر را برای این حوزه پیگیری می‌کنیم، اما قاعده‌ای را باید به صورت کلی به منظور پیگیری راهبرد و اهداف مشترکمان بپذیریم و از طرفی بخش خصوصی نیز باید در این زمینه متفق‌القول باشد.

او با بیان این که اعطای مجوز از ارگان‌های مختلف و فعالیت در حوزه گردشگری یکی از مشکلات فعلی این حوزه محسوب می‌شود، ادامه داد: رویداد‌های گردشگری یکی از راهکار‌های توزیع سفر در کلان کشوری است که به معرفی مقصد کمک می‌کند تا به بهانه آن مسیر‌های دیگر کشور را گردشگر پذیر کنیم.

تیموری در ادامه از تاثیر نوع نگاه به این حوزه یاد کرد و گفت: قوانین در حوزه گردشگری برای همه یکسان است، اما تفاوت موجود در نوع نگاه مسئولان به حوزه گردشگری است از طرفی باید بپذیریم که هنوز نگاه در حوزه گردشگری تخصصی نشده است.

معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی با اشاره به مشکل دو تقویمی کشور، خاطرنشان کرد: تقویم رویداد‌های کشور در سه سطح استانی، ملی و بین‌المللی با هدف استفاده بیشتر از این جنبه‌ها شکل گرفته است که می‌توانیم تاریخ ثابتی برای برگزاری نمایشگاه داشته باشیم، اما در بعضی از موارد، برخی از رویداد‌ها با مناسبات مذهبی همراه می‌شوند، از طرفی نباید رویداد‌های گردشگری استان با فصل‌هایی که صنعت گردشگری رونق دارد، همراه شود.

او به ضرورت آماده کردن بسته‌های تور‌های گردشگری داخلی پرداخت و گفت: آنچه می‌تواند به گردشگری و رویداد‌های آن کمک کند، ابتکار‌های ما در این حوزه است و همان طور که در ماه محرم موفق عمل کرد و تبدیل به یک فرصت گردشگری شد باید برای ماه رمضان نیز برنامه‌ریزی کرده و به فکر تنوع بخشی به رویداد‌های گردشگری باشیم.

این مسئول در ادامه، از ورود افراد غیرمجاز به حوزه راهنمایان گردشگری یاد و تصریح کرد: ما جایگاه قانونی برخورد با افراد غیرمجاز را داریم لذا باید در این زمینه پیگیری های لازم انجام شود و مساعدت همه جانبه‌ای بین فعالان این بخش در حوزه دفاتر و راهنمایان گردشگری شکل بگیرد.

معاون گردشگری از اعلام آمادگی برای حمایت از برگزاری دوره‌های آموزشی یاد کرد و گفت: ۱۵ درصد از سود هتل‌ها متعلق به ارائه خدمات است که پنج درصد آن به حوزه آموزش مربوط می‌شود و با توجه به ضرورت آموزش در لایه‌های مختلف این حوزه، استفاده از این درآمد و کمک به بخش‌های دیگر ضروری است.

تیموری به کارگیری ظرفیت شهرداری‌ها در ارائه خدمات گردشگری و برگزاری رویداد‌های مختل به منظور رفاه شهروندان را یکی از اقدامات موثر خواند و در ادامه در رابطه با مشکلات موسسات گردشگری در رابطه با بنزین پیشنهاد داد: متاسفانه با توجه به این که امکان سواستفاده در این حوزه زیاد است و اگر بتوانیم پلاک‌های مخصوص خودرو‌های گردشگری داشته باشیم می‌توانیم برای خدمات ویژه به این قشر اقدام کرد که البته این اقدام مشروط به ایجاد حداقل‌های استاندارد مانند رانندگان آگاه به زبان انگلیسی و استاندارد‌های گردشگری است که عزم جدی فعالان این صنعت را می‌طلبد.

انتهای پیام/ غ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.