لوح ثبت ملی مهارت پخت کلوچه سنتی کاشان رونمایی شد

لوح ثبتی ملی مهارت پخت کلوچه سنتی کاشان در فهرست آثار میراث فرهنگی ناملموس کشور رونمایی شد.

عباس تراب زاده، عضو شورای ثبت میراث و حرایم استان اصفهان در گفت و گو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، گفت: مهارت پخت کلوچه سنتی کاشان به عنوان یکی از آئین‌های میراث ناملموس با گستره و موضوع میراث فرهنگی ناملموس استان اصفهان با شماره ۱۸۵۴ در فهرست میراث ناملموس به ثبت رسیده است.

او با تاکید بر اینکه کلوچه کاشان یکی از سوغات‌های مخصوص ومعروف این شهرستان است افزود: کلوچه کاشان به صورت انحصاری با شیوه‌ای خاص توسط قنّاد‌های کاشان پخته می‌شود.

به گفته او، دانش و مهارت پخت کلوچه سنتی کاشان دارای قدمتی دیرینه در کاشان است که معمولا در عید نوروز رونق بیشتری در پخت آن وجود دارد وبه عنوان شیرینی مخصوص عید در این شهرستان از آن در میهمانی‌ها و پذیرایی‌های عید استفاده می‌شود.

ثبت مهارت پخت سوهان میرزا حسینی، باقلوا و قطاب کاشان در آینده‌ای نزدیک

کارشناس مردم شناسی اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان کاشان پخت کلوچه سنتی این شهرستان را به عنوان سوغات محلی مردم کاشان نیز دانست و افزود: تصمیم داریم در آینده مهارت پخت سوهان میرزا حسینی، باقلوا و همچنین قطاب مخصوص کاشان را هم بنام این شهرستان ثبت کنیم.

ترابزاده، ضمن تجلیل از اخوان نبات ریز که در فرآیند ثبت این مهارت اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کاشان را همراهی کرده بودند از همه اساتید این حرفه و پیشکسوتان قناد کاشان اساتیدی، چون آبیار کاشانی، علیرضامقدم، بهرامپور، محسنی تقدیر کرد و گفت: با توجه به ثبت ملی این مهارت و اهمیت موضوع ملی شدن این نوع از شیرینی به عنوان سوغات کاشان وصادرات آن در کیفیت ونحوه بسته بندی و ارائه آن دقت کامل را داشته باشند.
 

ثبت ۲۹ اثر کاشان تاکنون در فهرست آثار میراث ناملموس کشور

 
او تصریح کرد: تاکنون ۲۹ اثر از کاشان در فهرست میراث ناملموس کشور به ثبت رسیده که امیدواریم با تلاش همکاران ما در حوزه ثبت اداره شاهد تعداد بیشتری از ثبت این آئین‌ها و مهارت‌های مردم شناسی کاشان در فهرست آثار ملی باشیم.

به گفته او، مراسم گلاب‌گیری قمصر، آیین قالیشویان مشهداردهال، مهارت زیلوبافی، شعربافی، آئین نخل‌گردانی، پخت گوشت لوبیا، آداب ورسوم پخت سمنوی نذری و آئین هوم بابایی از جمله میراث معنوی ثبت شده شهرستان کاشان در فهرست ملی میراث ناملموس کشور است.

شهرستان ۳۶۵ هزار نفری کاشان با برخورداری از یک هزار و ۷۰۰ اثر تاریخی، طبیعی و فرهنگی واجد ارزش تاریخی شناسایی شده، در فاصله نزدیک به ۲۰۰ کیلومتری شمال اصفهان واقع است.

انتهای پیام/م
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.