وقتی «جای خواب ابدی» هم دغدغه اقتصادی می‌شود

موضوع افزایش قیمت قبر در شهر کرمانشاه در حالی به دغدغه مردم تبدیل شده که نهاد‌های نظارتی چشم خود را نسبت به تخلفات شورای شهر در مصوبات بسته است.

قیمت قبربه گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، چندی است که افزایش قیمت قبور در کرمانشاه به دغدغه جدی مردم تبدیل شده و بسیاری از خانواده‌ها به ناچار عزیزان خود را در خارج از شهر کرمانشاه یا در روستا‌ها به خاک می‌سپارند و گویی افزایش قیمت‌ها و تورم در خانه ابدی نیز همراه انسان خواهد بود.

با صحبت مدیرکل تعزیرات استان کرمانشاه در زمینه جریمه میلیاردی سازمان آرامستان‌ها این موضوع بیش از پیش مورد توجه همگان قرار گرفت و این در حالی است که ریشه این مشکلات به مصوبه شورای شهر کرمانشاه برمی‌گردد و سازمان آرامستان‌ها همچون سایر سازمان‌های تابعه تنها مجری قوانین و مصوبات این شورا است.

در واقع با توجه به مصوبه صفحه ۸۲ دفترچه عوارض ۱۳۹۸ تمامی خدماتی که توسط سازمان آرامستان‌ها ارائه می‌شود برابر با دفترچه عوارض است که هرساله در کمیسیون اقتصادی شورای اسلامی شهر مطرح و به تأیید شورای شهر می‌رسد و تأیید نهایی این مصوبات منوط به تأیید نهایی فرمانداری است و در صورت تأیید در نهایت به شکل کتابچه که مصداق قانون بوده درآمده و سازمان مکلف به اجرای آن است.

بنا بر روال قانونی تصویب مصوبات اجرایی تمام مدیریت‌های تابعه شهرداری مکلف به اجرای این مصوبات هستند و این مدیریت‌ها توان تصویب و اجرای هیچگونه قانونی را به صورت درون سازمانی و خودسر را ندارند.

با اینکه شورای شهر کرمانشاه مسئولیت این تصمیم را به عده گرفته، اما به نظر می‌رسد هنوز این تخلف در تعزیرات حکومتی محرز نشده و این سازمان بدون اخذ دفاعیات متشاکی و عدم وجود ادله کافی به مصاحبه با رسانه‌ها و اعلام حکم محکومیت سازمان آرامستان‌ها به صورت تلویحی اقدام کرده است.

فروش قبر طبق دفترچه عوارض انجام می‌شود

سید احسان احسانی سخنگوی شورای اسلامی شهر کرمانشاه گفت: براساس وظایف شورای شهر هر ساله دفترچه عوارض شهرداری مصوب می‌شود و بر اساس همین قانون قیمت قبور در دفترچه عوارض شهرداری مصوب شده است و پس از تأیید هیئت تطبیق مصوبات در فرمانداری برای سازمان‌های شهرداری لازم الاجرا می‌شود.

وی با بیان اینکه قیمت قبر در کرمانشاه نسبت به کلانشهر‌های همتراز ارزان‌تر است عنوان کرد: سال گذشته میزان درخواست برای دفن در قبرستان قدیمی کرمانشاه بالا بود و تصمیم بر آن شد که قیمت قبور در قبرستان جدید (بهشت زهرا) پایینتر از حد معمول باشد که مردم برای دفن اموات خویش به قبرستان جدید تشویق شوند.

حکم قطعی تعزیرات برای قیمت قبور در شهر کرمانشاه هنوز صادر نشده است

سالار احمدزاده رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر کرمانشاه نیز گفت: زبان شورای شهر با شهرداری زبان مصوبه است و هر مصوبه‌ای در شورای شهر تصویب شود و در کمیته تطبیق مصوبات فرمانداری کرمانشاه برای تمامی سازمان‌های وابسته به شهرداری و شهرداری لازم‌الاجرا است.

وی در مورد تعیین قیمت قبر در کرمانشاه گفت: قیمت قبر در کرمانشاه بر اساس مصوبه شورای شهر در دفترچه عوارض سالانه شهرداری تعیین می‌شود و هیچ سازمان دیگری حق تصمیم‌گیری برای این موضوع را ندارد.

احمدزاده درباره مصاحبه مدیرکل سازمان تعزیرات حکومتی در خصوص قیمت قبور در کرمانشاه گفت: مصاحبه انجام شده در خصوص گرانی قیمت قبر تشویش اذهان عمومی بوده است و در واقع مصوبات شورا و رأی مردم نادیده گرفته شده، زیرا اعضای شورای شهر که مصوبه دفترچه عوارض را هر ساله تعیین می‌کنند قیمت قبور بر همین اساس تعیین شده است.

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر کرمانشاه افزود: سازمان تعزیرات حکومتی کرمانشاه باید بعد از بررسی و حکم قطعی در این خصوص مصاحبه می‌کرد.

وی گفت: شورای شهر در این خصوص با اسناد و مدارک خود به قوه قضاییه در تهران مراجعه می‌کند تا موضوع گرانی قیمت قبر در کرمانشاه رفع شود.

براساس این گزارش انتظار می‌رود شورای شهر با تدبیر بیشتر در مصوبات خود اندوه بازماندگان در از دست دادن عزیزان خود را با ایجاد مشکلات اقتصادی و افزایش قیمت قبر دوچندان نکند و در مصوبات خود منافع و صلاح مردم را نسبت به منافع دیگر در اولویت بدانند.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار