عاملی پاسخ داد؛

آیا شبکه ملی اطلاعات، اینترنت را قطع می‌کند؟

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: در شبکه ملی اطلاعات تمام منابع مانند نظام بانکی ثبت اطلاعات در اختیار سایر کشور‌ها قرار نمی‌گیرد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگیبه گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، سعیدرضا عاملی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در نشست خبری که به مناسب سالگرد شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد، اظهار کرد: شورای عالی انقلاب فرهنگی در طول ۴۰ سال اخیر در صحنه حضور داشته و فلسفه وجودی آن تحول در حوزه فرهنگ بوده  است.

او افزود: مقام معظم رهبری فرموده اند که اگر به فرهنگ توجه کنیم بقیه مسائل حل می‌شود، دوره سیاست محوری و اقتصاد محوری گذشته است و اقتصاد و سیاست تحت تاثیر فرهنگ هستند. امروز علم و فناوری، نظام فرهنگی تولید می‌کند.

عاملی تصریح کرد: ۱۲۰۰ میلیارد تومان در زمینه یارانه‌ها هزینه می‌کنیم در صورتی که بودجه سال ۹۹، ۴۸۴ هزار میلیارد تومان است و در واقع دو برابر و نیم بودجه کشور، برای یارانه‌ها هزینه‌ها می‌کنیم.

او افزود: ما با نگاه به ارزش‌های اسلامی انقلاب کردیم چراکه ما با سبک زندگی در دوران پهلوی مخالف بودیم، به همین دلیل انقلاب اسلامی شکل گرفت. اکنون به جایی رسیده‌ایم که پیوند فرهنگ با علم و فناوری رقم خورده است و شورای عالی انقلاب فرهنگی به دلیل اینکه در حوزه علم و فناوری ورود کرده است.

عاملی تاکید کرد: تمام‌ای آی پی‌هایی که ما استفاده می‌کنیم تحت سلطه آمریکاست و ما در شبکه ملی اطلاعات در تلاشیم تا منابع ملی اطلاعات مانند نظام بانکی ثبت اطلاعات و ۱۳۰ لایه اطلاعات درباره مرز‌های جغرافیایی و اطلاعات انرژی و گاز و برق و آب در اختیار سایر کشور‌ها قرار نگیرد. سال ۲۰۰۶ حدود ۷۵ درصد دیتا سنتر‌ها در آمریکا بود و امروز این رقم به ۵۰ درصد رسیده است.

فرهنگ تحت تاثیر فناوری قرار گرفته است

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: در کشور‌های چین، روسیه و ایران حفاظت از دولت الکترونیک و داه‌های حیاتی کشور مورد توجه قرار گرفته و شبکه‌های ملی اطلاعات ایجاد شده است. باید دانست که تهران ۷۹ لایه اطلاعاتی و ۱۷۰۰ خدمت در دولت الکترونیک در برگیری دارد و شبکه ملی اطلاعات اولویت اولش حفاظت از داده‌های ملی کشور است چرا که اگر می‌خواهیم از فرهنگ صیانت کنیم باید از داده‌ها محافظت کنیم.

او با بیان اینکه در حال حاضر شاهد دنیای انفجار اطلاعات هستیم، گفت: در جهان یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون وبسایت وجود دارد. روزانه ۳۵۰ میلیارد ایمیل ارسال می‌شود و ۲ تریلیون و ۸۰۰ میلیارد ایمیل در سال ۲۰۱۹ ارسال شده است. نظام ارتباطی جدید در دنیا شکل گرفته و از این رو می‌توان گفت فرهنگ تحت تاثیر فناوری قرار گرفته است و شورای عالی انقلاب فرهنگی می‌تواند در فرهنگ سیاستگذاری کند، اما دنیای اطلاعات و ارتباطات تغییر کرده و همه دنیا گرفتار سردرگمی فرهنگی شده است.


بیشتر بخوانید: شورای عالی انقلاب فرهنگی هیچ تعارضی با مجلس ندارد/ مصوبات شورا به حوزه حکمرانی مربوط هستند


او با بیان اینکه عدالت اجتماعی از دستاوردهای انقلاب اسلامی است، گفت: برای تقویت عدالت اجتماعی می‌توانیم از فضای جدید استفاده کنیم و مقام معظم رهبری می‌فرمایند که اهمیت فضای مجازی به اندازه انقلاب اسلامی بوده و به همین دلیل در انقلاب اسلامی، تحول ایجاد شده و فضای مجازی هم با تحولات بسیاری همراه است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: شورای انقلاب فرهنگی ۲۳۰۰ مصوبه در طول ۳۵ سال گذشته داشته است که ۶۶ درصد در حوزه علم و فناوری و ۲۸ درصد در حوزه فرهنگ و ۸ درصد مشترک علم و فناوری و فرهنگ بوده و این مصوبات در ۲۸ قالب بوده است. حدود یک هزار و ۱۱۷ مصوبه مربوط به انتصابات افراد و روسای دانشگاه‌ها و... بوده است و از ۲۳۰۰ مصوبه، ۱۷۹۰ مصوبه اجرا شده که ۱۲۲۷ مصوبه  معادل ۶۸ درصد آن مربوط به علم و فناوری بوده است.

عاملی به علل اجرا نشدن مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی اشاره کرد و گفت: برخی از مصوبات شورا اجرا نشده و یکی از علل آن اجرایی نشدن در دولت بوده است همچنین انشایی و مبهم بودن مصوبات از دلایل اجرایی نشدن برخی از مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی است.

او افزود: سند تحول آموزش و پرورش و سند مهندسی فرهنگی و سند نقشه جامع راهبری علم و فناوری کشور از دستاوردهای شورای عالی انقلاب فرهنگی است. فقدان برنامه عملیاتی و نداشتن شاخص‌های ارزیابی و سنجشی و نبود ضمانت‌های حقوق و ضعف در مشارکت دستگاه‌ها از دیگر دلایل اجرایی نشدن مصوبات شورای عالی انقلاب است.

عاملی با تاکید بر اینکه نیازمند فعالیت و تقویت عملکرد در حوزه علم و فرهنگ کشور هستیم، گفت: مقام معظم رهبری می‌فرمایند که رابطه شورای عالی انقلاب فرهنگی با دولت و مجلس ترکیب مهمی است و شورا باید تعامل و هماهنگی با دستگاه‌ها داشته باشد البته با احترام به مصوبات و استاد ملی باید برخی از آنها به روزرسانی کنیم چراکه روز به روز علم و فناوری در حال تغییر و تحول است.


بیشتر بخوانید: شورای عالی آموزش و پرورش جلوی کار‌های بی‌کیفیت را بگیرد


نقشه جامع علمی کشور، نیازمند به روزرسانی

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه باید نقشه جامع علمی کشور را به روزرسانی کنیم، گفت: ما در این مسیر در حال حرکت هستیم و در این زمینه در ساختار دبیرخانه تغییراتی ایجاد کرده ایم و باید توجه داشت که ارتباط قوی بین شوراهای تخصصی و کمیسیون های تخصصی در گذشته وجود نداشتند؛ اکنون  همه شوراها و کمیسیون‌ها ذیل ۲ ستاد علم و فناوری و فرهنگی فعالیت می‌کنند.

عاملی گفت: رسانه به عنوان قدرت چهارم کشور باید از حاشیه فاصله بگیرد و در جهت پیشرفت کشور حرکت کند در غیر این صورت رسانه تبدیل به یک سری مجله‌ها و روزنامه‌های زرد می‌شود.

او در پاسخ به سوالی درباره ورود شورای عالی انقلاب فرهنگی به حوزه سیاستگذاری در علم و فرهنگ اظهار کرد: سیاستگذاری علم و فناوری از وظایف شورای عالی انقلاب فرهنگی است و اجرا مربوط به وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم و وزارت بهداشت است از طرفی باید توجه داشت ما دانشگاه آزاد با ۳۰ درصد دانشجوی کشور و دانشگاه‌های وزارت علوم و بهداشت و علمی کاربردی و پیام نور را داریم که سیاستگذاری در این وزارتخانه‌ها تضاد منافع است و این دستگاه‌ها باید لایحه بدهند و در این زمینه وزیر بهداشت و علوم و آموزش و پرورش در ستاد علم و فناوری عضو هستند و در کمیسیون‌های تخصصی معاونان حضور دارند و شورای عالی انقلاب فرهنگی سیاستگذاری می‌کند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: برخی‌ها  می‌گویند شورای عالی انقلاب فرهنگی در امور وزارتخانه‌ها دخالت می‌کند در حالی که این درست نیست بلکه وظیفه شورا سیاستگذاری است و باید این مسئله را تقویت کنیم. در زمانی که دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی شدم، به همه دستگاه‌ها نامه نوشتم و گفتم که دستگاه‌ها درخواست‌های خود را در قالب لایحه به شورا بدهند و در این شورا بررسی تخصصی شود و تاکنون ۱۹ سند ملی و ۲ منشور و ۵ سند راهبردی تدوین شده و برنامه ریزی کردیم تا در سند موسیقی و سینما وزارت ارشاد اسلامی و در سند تعلیم و تربیت جنسی وزارت اموزش و پرورش محور باشد و وزیر ان را طرح کند و این موضوع دست دبیرخانه را برای کار کارشناسی باز می‌گذارد و مثل مجلس شورای اسلامی که دولت لایحه می‌آورد و در صحن لایحه پس از بحث و بررسی مصوب می‌شود، عمل کنیم.

او با اشاره به فلسفه وجودی شورای عالی انقلاب فرهنگی که اثرگذاری در علم و فرهنگ است اشاره کرد و گفت: سند مهندسی فرهنگی جزو سه سند اصلی شوراست و باید توجع داشت که مهندسی کردن به هیچ وجه خارج از محور جامعه و مردم نیست و مردم محور این سند هستند. در این سند ۱۳ برنامه کلان تدوین و در مجموع ۳۰۰ برنامه اقدام برنامه‌ریزی شده است همچنین شورای هماهنگی و راهبردی مهندسی فرهنگی باید تشکیل می‌شد و علی رغم ابلاغ این شورا تشکیل نشده بود، اما خوشبختانه این شورا تشکیل و ۳ جلسه برگزار شده و تا الان ۸ مصوبه در جلسات سند مهندسی فرهنگی داشته‌ایم که با دستور معاون اول رئیس‌جمهور به دستگاه‌ها ابلاغ شده است. افزون بر این یکی از اقدامات اتصال سند به برنامه‌های پنج ساله توسعه است و در این زمینه کمیته تلفیق به ریاست دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تشکیل شد که تدوین برنامه هفتم توسعه کشور را در دست اقدام دارد.

آمار تحصیل کرد‌ه‌ها در ایران بالاست

عاملی با اشاره به نقشه جامع علمی کشور اظهار کرد: چند بار مقام معظم رهبری در خصوص نتایج جلسات ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور ابراز رضایت کرده‌اند و تاکنون ۱۲۴ جلسه تاکنون تشکیل شده است؛ همچنین سند تحول آموزش و پرورش ۲۳ هدف راهبردی تدوین شده و ۱۵ کارگروه در وزارت آموزش و پرورش در مورد این سند بررسی تخصصی می‌کنند. در مورد سند نقشه جامع علم و فناوری کشور وقتی بحث اشتغال مطرح می‌شود ارتباط اشتغال با تحصیلات را وقتی بررسی می‌کنیم می‌بینیم که آمار تحصیل کرد‌ه‌ها در ایران بالاست و آمار فارغ التحصیلان با کشوری مانند روسیه با ۱۵۰ میلیون جمعیت برابری می‌کند.

عاملی درباره اینترنت و عملکرد شبکه ملی اطلاعات گفت: معتقد نیستیم که شبکه ملی اطلاعات ایران جایگزین اینترنت جهانی شود و با محدودیت سازی با موفقیت رو به رو نخواهیم شد؛ شبکه ملی اطلاعات دارایی‌های کشور را حفاظت می‌کند.  شبکه ملی اطلاعات به معنای قطعی اینترنت نیست و چند روزی که اینترنت قطع شد، تست خوبی برای شبکه ملی اطلاعات بود و اگر شبکه ملی اطلاعات نداشتیم کشور و مردم با مشکل رو به رو می‌شدند.

او درباره موضوع سهمیه‌ها در کنکور بیان کرد: در حوزه رسانه به گونه‌ای موضوع مطرح شد که لایحه ای به مجلس برود در حالی که اگر به مجلس برود به کنکور ۹۹ نخواهد رسید البته اضافه شدن سهمیه ایثارگران مصوب مجلس بوده است و باید بگویم ما موافق سه سهمیه در کنکور هستیم و اصلاح سهمیه‌ها نیازمند همکاری مجلس، دولت و شورای عالی انقلاب فرهنگی است. معتقدیم این لایحه هر چه زودتر مصوب شود؛ در مورد حذف کنکور نیز موضوع مسیر خود را دنبال می‌کند تا در این حوزه به نتیجه مطلوب برسیم البته باید بگویم که نظر مقام معظم رهبری این بوده که شورای عالی انقلاب فرهنگی به مصوبات مجلس ورود نکند.

عاملی درباره آیین نامه جدید انضباطی دانشجویان بیان کرد: ما در زمینه مصوباتی که دانشجویان ذی‌نفع هستند پیشنهاد دادیم تا کمیسیون معین دانشجویی تشکیل شود و نظرات دانشجویان را در این کمیسیون مطرح شود البته منظورم فقط تشکل‌ها نیست بلکه نظرات دانشجویان در کف دانشگاه‌ها مدنظر قرارگیرد و دانشجویان از گروه‌های مختلف پیشنهاد بدهند تا پس از بحث و بررسی مصوبات دانشجویی داشته باشیم.


بیشتر بخوانید: شیوه‌نامه انضباطی یا نقض حریم خصوصی دانشجویان؟!


 اجرای آئین نامه انضباطی دانشجویان در عمل متوقف شد

او با بیان اینکه آئین نامه انضباطی دانشجویان به دلیل اسمش حساسیت ایجاد کرد، گفت: وقتی کلمه انضباطی مطرح می‌شود منضبط شدن به میان می‌آید و این مسئله حساسیت ایجاد می‌کند. پیشنهاد ما این است که یک‌سری کد‌های مسئولیت اجتماعی در حیطه دانشجویی تعریف کنیم و آن وقت است که این کد‌ها جنبه انضباطی و آن حساسیت‌ها را به وجود نمی‌آورد؛ علاوه بر آن حساسیت‌های اسمی که در کلمه انضباطی است را ایجاد نمی‌کند و ذهنیت منفی برای دانشجویان ندارد.

عاملی درباره ورود شورای عالی انقلاب فرهنگی به موضوع آئین نامه انضباطی دانشجویان گفت: این قبیل آئین نامه‌ها بیشتر جنبه اجرایی شدن دارد و در جلسه شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها تاکید کردیم که شورا علاقه‌ای به ورود درباره آئین نامه‌های این چنینی و دخالت در آن ندارد، اما نظر خود و حساسیت‌های دانشجویان را در مورد این آئین نامه دادیم و عملا اجرای آئین نامه انضباطی دانشجویان متوقف شد و معتقدم که این موضوعات باید در واحد‌های آموزش عالی تصمیم گیری شود.

تعطیلی شورا‌ها نیازمند تایید در صحن شورا

عاملی درباره تعطیلی شورا‌های اقماری اظهار کرد: هیچ شواری اقماری و تخصصی تشکیل نشده است و تعطیلی شورا‌ها نیازمند تایید در صحن شوراست و دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی فقط می‌تواند کمیسیون‌ها را تعطیل کند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره تشکیل نشدن جلسات شورا تصریح کرد: چند ماهی جلسات شورای عالی انقلاب فرهنگی به ریاست رئیس جمهور تشکیل نشد و به دنبال آن هستیم تا ساز و کار شورا به اجرا نزدیک شود و یکی از دلایل اجرایی نشدن مصوبات این بود که رئیس جمهور مصوبات شورا را به سازمان برنامه و بودجه، معاون حقوقی مجلس و سازمان امور استخدامی ارجاع می‌داد و ما مسیر را برعکس کردیم تا مصوبات به تصویب و اجرا برسد.

او ادامه داد: باید توجه داشت که ضمانت اجرای مصوبات شورا حضور سران قواست و تاکنون ۸۵ سند مرجع داشتیم که اجرایی شده است. تاسیس معاون علم و فناوری ریاست جمهوری، بنیاد نخبگان، ستاد فناوری‌های نانو و دانشگاه فرهنگیان همه از مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی است.

آموزش زبان‌های خارجی، نیازمند ایجاد زیرساخت‌ها در آموزش و پرورش

عاملی درباره آموزش برخی زبان‌ها مانند زبان چینی، اسپانیایی و عربی در مدارس اظهار کرد: درست است که بیش از یک میلیارد از جمعیت دنیا چینی هستند یا زبان عربی و اسپانیانی در برگیری بسیاری دارد، اما باید توجه داشت که در ایران فقط ۲۰۰ نفر به زبان چینی مسلط هستند چطور آموزش و پرورش با چندین میلیون دانش آموز می‌خواهد زبان چینی را در مدارس آموزش دهد. تاکنون تصمیم گیری درباره زبان‌های دیگر در مدارس صورت نگرفته و آموزش زبان‌های دیگر نیازمند ایجاد زیرساخت‌ها در آموزش و پرورش است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره سند استعداد‌های درخشان بیان کرد: در موضوع مدارس سمپاد مقام معظم رهبری بعد از دیدار با نخبگان به شورای عالی انقلاب فرهنگی ابلاغ کردند، اما اجرای آن به دلیل مخالفت وزیر آموزش و پرورش قبلی متوقف شده بود که وزیر آموزش و پرورش فعلی ظرف ۲ روز بعد از فرمایش مقام معظم رهبری آن را ابلاغ کرد. به دنبال آن مصوبه یکسان سازی مدارس در مجلس بررسی شد و خوشبختانه شورای نگهبان اعلام کرد که این مصوبه با قانون اساسی مغایرت دارد.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
مرصاد
۱۶:۳۲ ۱۹ آذر ۱۳۹۸
سالهاست که این طرح مهم ملی ؛ در پیچ و خم کاغذ بازی و عدم تخصیص بودجه ، گرفتار است !!
آخرین اخبار