مراقبت و خونگیری از اسب های استان در مقابل بیماری مشمشه

دادفر از برنامه مراقبت و خونگیری اسب های موجود در استان جهت شناسایی احتمالی ابتلای اسب به بیماری مشمشه خبر داد.

دادفر رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری های دامی اداره کل دامپزشکی  در گفت و گو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند  ، گفت: مراقبت بیماری مشمشه در استان بر اساس دستورالعمل های سازمان دامپزشکی کشور در راستای شناسایی دام آلوده و ریشه کنی آن انجام و نمونه های جمع‌آوری شده برای تشخیص این بیماری به آزمایشگاه مرجع سازمان دامپزشکی کشور ارسال می‌شود.

او افزود: از ابتدای سال جاری تا کنون تعداد 66 نمونه سرم اسب اخذ شده از اسبهای موجود در استان جهت شناسایی دام آلوده به مرکز ملی تشخیص آزمایشگاه مرجع سازمان دامپزشکی ارسال، که خوشبختانه تا کنون موردی از این بیماری در استان مشاهده نگردیده است .

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری های دامی اداره کل دامپزشکی ادامه داد: مشمشه یکی از بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان است که به عنوان بیماری مهلک اسب شناخته می‌شود و تنها راه تشخیص آن قبل از ایجاد علایم ظاهری، انجام آزمایش می باشد .

دادفر با بیان اینکه مشمشه بیماری مشترک انسان و حیوان است، اظهار کرد: مهمترین راه کنترل و ریشه کنی این بیماری آزمایش، شناسایی و حذف حیوانات آلوده‌ است و دام‌های مبتلا باید بلافاصله پس از قطعی شدن بیماری معدوم شوند.

او از دامداران خواست قبل از خرید اسب‌ نسبت به اخذ گواهی سلامت و تاییدیه دامپزشکی ، رعایت ضوابط بهداشتی، قرنطینه‌ای و دریافت مجوز حمل از شبکه های دامپزشکی اقدام نمایند .

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار