فواید کلسیم در پیشگیری از بیماری

استفاده متعادل از کلسیم باعث سلامتی می‌شود و از رخ دادن بیماری‌های مختلف جلوگیری می‌کند.

فواید کلسیم در پیشگیری از بیماریبه گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، عوارض مختلفی، چون روی هم جمع شدن ستون فقرات، کشیدگی رباط‌ها و تاندون‌ها، شکستگی انتهای استخوان ران، اسپاسم یا گرفتگی عضلات و ... به دلیل افزایش سن و کاهش کلسیم دریافتی در استخوان‌ها رخ می‌دهد و باید مانع کاهش این عنصر غذایی شد.

کلسیم عامل اصلی استحکام استخوان‌ها به‌حساب می‌آید و در دوران رشد و به خصوص در سن بلوغ باید به وفور در غذا‌های مصرفی موجود باشد تا عامل استحکام بدن در جوانی باشد. مشکلاتی که در تراکم استخوان‌ها وجود دارد باعث پوکی استخوان در سالمندی می‌شود. انتقال پیام‌های عصبی به واسطه یون کلسیم انجام می‌شود و با کاهش این عنصر دستورات مغز از عصب به عضله به درستی منتقل نمی‌شود.

نوجوانانی که دچار بیماری راشیتیسم یا نرمی استخوان می‌شوند در مصرف کلسیم کوتاهی کرده‌اند و کودکانی که می‌خواهند در دوران رشد استخوان‌های محکمی داشته باشند باید در مصرف ویتامین D کوشا باشند تا با کمبود کلسیم، انقباض و گرفتگی شدید عضلانی نداشته باشند. کلسیم از راه پوست از بین می‌رود و در تمرینات ورزشی سنگین که همراه با تعرق فراوان در آب و هوای گرم و خشک همراه است، ورزشکار با کاهش عملکرد و کارایی مواجه می‌شود.

از طرفی دیگر نباید در مصرف کلسیم زیاده‌روی کرد. مصرف بیش از اندازه کلسیم باعث بیماری سنگ کلیه می‌شود. تعادل در مصرف این عنصر غذایی باید رعایت شود تا عوارض آن در صورت استفاده کم یا زیاد سراغ کسی نرود. برای جذب بهتر کلسیم باید فعالیت‌های ورزشی مناسب داشت تا تغییرات در شکل و ساختار اسکلت‌بندی بدن، نرمی استخوان، پای پرانتزی، خمیدگی پشت و ... ایجاد نشود. بهترین منبع کلسیم محصولات لبنی، هویج، سبزیجات به‌ویژه کلم بروکلی، اسفناج، نخود فرنگی، حبوبات، تخم مرغ و… است.

منبع: راه دانا

انتهای پیام/

برچسب ها: کلسیم ، اخبار سلامت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار