برایان هوک: فشار حداکثری بر ایران ادامه می‌یابد

نماینده آمریکا در امور ایران، کشورمان را به دست‌داشتن در حمله پهپادی به تاسیسات آرامکو متهم کرده و با اعلام اینکه فشار حداکثری بر ایران ادامه می‌یابد خواستار افزایش فشار اروپا بر برنامه موشکی ایران شد.

برایان هوکبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از پایگاه خبری واشنگتن فری بیکن، برایان هوک، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در وزارت امور خارجه این کشور به دنبال تبادل چند زندانی بین تهران و واشنگتن مدعی شد: «برای آزادی یک آمریکایی بدون پرداخت پول نقد، بدون تغییر در سیاست‌هایمان در قبال ایران و بدون دادن معافیت تحریمی برای ایران مذاکره کردیم. سیاست فشار حداکثری بر ایران ادامه می‌یابد، زیرا کارایی دارد.»

برایان هوک اعلام کرد: «این امر به ما نشان می‌دهد که می‌توانیم دو مسیر دیپلماسی را انجام دهیم. یک مسیر پیروزی در آزادی آمریکایی‌های گرفتار در ایران است. دیگری نیز در حالی که به سوی یک توافق جدید و بهتر برای جایگزین شدن با توافق هسته‌ای موفق تلاش می‌کنیم، عدم دسترسی قابل توجه ایران به درآمد‌های مالی است.»

نماینده ویژه آمریکا در امور ایران گفت: «امیدواریم که این مسئله گام نخست باشد. در نهایت این مربوط به ایران است، زیرا سال‌هاست گفته‌ایم که آماده برگزاری نشست حضوری برای گفت‌وگوهای کنسولی هستیم.»


بیشتر بخوانیداظهارات مداخله‌جویانه مسئول جدید سیاست خارجی اروپا در امور ایران

اسپر: ایران به رفتار‌های بی‌ثبات کننده‌اش در خاورمیانه ادامه می‌دهد


برایان هوک گفت: «ما سال‌هاست که درخواست گفت‌وگوی کنسولی می‌کنیم و در طول سه هفته گذشته از طریق سوئیسی‌ها به عنوان واسطه کار‌هایی صورت گرفت و من توانستم با ایرانی‌ها دیدار‌هایی برگزار کنم. مثل همیشه از آن‌ها تقاضای باب لوینسون را کردم، اما دیپلمات‌های ایرانی فقط این وظیفه را داشتند که معامله‌ای انجام دهند که در نهایت با میانجیگری اقداماتی انجام دادیم. ما تا آنجایی که ممکن است کار خود را ادامه خواهیم داد تا هر آمریکایی که در ایران بازداشت شده به کشور بازگردد.»

برایان هوک همچنین ایران را به دست‌داشتن در حمله پهپادی چند ماه پیش به تاسیسات نفتی آرامکوی عربستان متهم کرده و خواستار افزایش فشار کشور‌های اروپایی بر برنامه موشکی ایران شد.

نماینده ویژه آمریکا در امور ایران مدعی شد: «بعد از حمله اخیر به میادین نفت سعودی، اروپا درک می‌کند که باید در موضوع موشک‌ها جدی باشیم. مسئله فقط به آمریکا و ایران مربوط نمی‌شود. وقتی ایران به بزرگترین تاسیسات نفت در عربستان سعودی حمله می‌کند مشکلی جهانی وجود دارد که نیازمند پاسخ بین‌المللی است.»

برایان هوک با بیان سخنان مداخله‌جویانه در بنیاد دفاع از دموکراسی درباره اغتشاشات اخیر در ایران گفت آمریکا خواستار آزادی تمامی کسانی است که در جریان اعتراضات بازداشت شده‌اند.

هوک گفت: «خروج از برجام اهرم فشاری در اختیار ما قرار می‌دهد تا از تبدیل شدن ایران به یک کشور هسته‌ای جلوگیری کنیم.»

پیش‌تر دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در نشست شورای آمریکای اسرائیلی در فلوریدا گفت از نظر شلدون ادلسون، سرمایه‌دار صهیونیست آمریکایی، بزرگترین کاری ترامپ برای رژیم صهیونیستی انجام داده است، خروج از توافق هسته‌ای ایران بود.

پایگاه موندووایس به نقل از ترامپ نوشت: «به شلدون گفتم به نظرت بزرگترین کاری(که برای اسرائیل انجام دادم) چه بود؟ انتقال سفارت به قدس و تبدیل آن به پایتخت اسرائیل؟ یا (به رسمیت شناختن حاکمیت اسرائیل) بر بلندهای جولان؟ او گفت هیچکدام. بزرگترین کاری که تو برای اسرائیل انجام دادی پایان دادن به توافق فاجعه بار، یک طرفه و وحشتناکی بودی که توسط (باراک) اوباما صورت گرفت.»

پیش از این نیز روزنامه انگلیسی ایندیپندنت نیز از نقش امارات در کاهش تنش آمریکا با ایران خبر داده بود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار