پایانِ بخشی از مرمت عمارت جهانی باغ اکبریه

مرمت خیابان شمالی و استحکام بخشی حوض مقابل عمارت مرکزی باغ اکبریه که از مرداد امسال آغاز شده بود، به پایان رسید.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند  ، جنتی فر مدیر پایگاه میراث جهانی باغ اکبریه گفت: برای مرمت این بنا ۲۰۰ میلیون تومان از محل اعتبار میراث جهانی باغ اکبریه هزینه شد.

اوافزود: بعد از تغییرات گسترده دوره پهلوی در عمارت مرکزی باغ، نوع کاربرد باغ از سکونتی به پذیرایی و حکومتی تغییر یافت.

جنتی فر بیان کرد: این تغییر کاربری باعث شد تا در جزئیات و عناصر مختلف اطراف عمارت از قبیل کفسازی محوطه شمالی عمارت، حوض آب و مسیر‌های انتقال آب از استخر جنوبی به سمت حوض خانه و کرت‌های شمالی باغ نیز تغییرات عمده‌ای به وجود آید.

مدیر پایگاه میراث جهانی باغ اکبری اظهار کرد: احیای باغ اکبریه با کاربری اداره میراث فرهنگی و موزه بیرجند در سال ۱۳۷۲ باعث ایجاد تغییرات جدیدی در محوطه سازی باغ شد.

او ادامه داد: این تغییرات شامل کف سازی سنگ فرش با قاب بندی آجری در خیابان شمالی عمارت و محوطه اطراف حوض شمالی و ایجاد باغچه‌های گل در اطراف حوض بود.

جنتی فر عنوان کرد: با لایه برداری سنگ فرش کف و آوار و نخاله‌های زیر آن، کف اولیه‌ی خیابان شمالی عمارت در حدود ۳۷ سانتی متر پایین‌تر از آن آشکار شد.

مدیر پایگاه میراث جهانی باغ اکبری گفت: نتایج به دست آمده از آواربرداری شامل آجرفرش تاریخی کف که در بسیاری از نقاط به صورت سالم باقی مانده و حوض آب تاریخی به صورت سالم و گسترده در مقابل عمارت است.

او با بیان اینکه حوض آب با طرح چلیپا در ضلع شمالی عمارت آشکار شد، افزود: به منظور بازگرداندن اصالت معماری و تاریخی مجموعه، کفسازی آجرفرش با استفاده از مصالح سنتی در محوطه شمالی عمارت با حفظ شواهد موجود تاریخی و در تراز کف اولیه انجام شد.

جنتی فر تصریح کرد:حوض تاریخی که همزمان با ساخت اولیه‌ی مجموعه در مقابل عمارت ایجاد شده و بخشی از نظام آب در باغ است، مرمت و احیاء شد.

مدیر پایگاه میراث جهانی باغ اکبری عنوان کرد: مهمترین دستاورد‌های حاصل از این مرمت، بازگشت اصالت معماری و تاریخی به اثر، بازگشت تناسبات هندسی و ارتفاعی عمارت، حذف عامل رطوبت به عمارت، احیای بخشی از عناصر معماری اصیل باغ ایرانی وابسته به نظام آب در باغ و احیای نقش منظری حوض و آب در باغ اکبریه است.

او اظهار کرد: بنیان این مجموعه در دوره زندیه بنا نهاده شد و در دوره‌ی قاجاریه به اوج شکوه و معماری خود رسیده است.

باغ اکبریه به مساحت حدود ۳۵ هزار مترمربع عرصه و ۵ هزار و ۴۰۸ مترمربع اعیان در جنوب شرقی شهر بیرجند و در روستای اکبریه قرار دارد.

انتهای پیام/ ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۳ ۲۱ آذر ۱۳۹۸
چرا مسئولین از آثار تاریخی بیرجند فقط باغ اکبریه را می شناسند به امید روزی که شاهد مرمت و رونق ارگ بهارستان ، ارگ کلاه فرنگی، مقبره حکیم نزاری ، عمارت معصومیه، عمارت شوکت آباد و... باشیم
آخرین اخبار