در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

چه کنیم کودکمان از غریبه‌ها نترسد؟

یک روانشناس گفت: کودکانی که اعتماد به نفس پایین دارند و به والدین خود وابسته هستند، در برقراری ارتباط با دیگران دچار مشکل می‌شوند.

هانیه لواف روانشناس و مشاور خانواده در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه ازدواج و خانواده گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره راهکار برای برقراری ارتباط کودکان با افراد غریبه اظهار کرد: کودکانی که اعتماد به نفس پایین دارند و به والدین خود وابسته هستند، در برقراری ارتباط با دیگران دچار مشکل می‌شوند.

این روانشناس بیان کرد: گاهی والدین اضطراب زیادی دارند و ترس نسبت به غریبه‌ها را در وجود فرزندانشان ایجاد می‌کنند، این مسئله باعث می‌شود کودک از برقراری ارتباط با دیگران اجتناب کند.

وی افزود: ابتدا باید از بروز مشکل پیشگیری کنیم، بنابراین باید قوانینی را برای ارتباط با غریبه‌ها برای کودکمان وضع کنیم به عنوان مثال؛ "وقتی من هستم می‌تونی با غریبه‌ها صحبت کنی و با آن‌ها ارتباط برقرار کنی، اما در غیاب من نباید با غریبه‌ها به جایی بروی".

لواف گفت: با وضع قوانین برای ارتباط با غریبه‌ها نه تنها از بروز مشکل پیشگیری شده بلکه کودکان از ارتباط با غریبه‌ها احساس ترس نمی‌کنند؛ البته بعد از وضع قوانین، باید در خانه با کودک تمرین کنید.

این روانشناس ادامه داد: اگر عدم ارتباط کودک با غریبه‌ها ترس نبود و به دلیل عدم اعتماد به نفس و وابستگی به والدین بود باید اقداماتی انجام دهیم که او بتواند با غریبه‌ها ارتباط بگیرد؛ به عنوان مثال؛ هنگامی که فردی از کودک سوالی می‌پرسد والدین به جای کودک پاسخ ندهد و اجازه دهند خود کودک جواب‌گو باشد.

وی تصریح کرد: اگر کودک حداقل ارتباط را با دیگران برقرار کرد والدین او را تشویق کنند و هدیه‌ای بدهند و یا با جملاتی مانند "بهت افتخار می‌کنیم" انگیزه را در کودک ایجاد کنند.

لواف اضافه کرد: اگر کودک به دیگران سلام کرد والدین به او بگویند که "خوشحالم که با دیگران می‌تونی ارتباط بگیری، اگر من اینجا نبودم چه کار می‌کردی؟ "

این روانشناس گفت: در محیط بیرون از خانه به کودک مسئولیت دهیم، اجازه دهیم کودک وارد سوپر مارکت شود و برای خودش خرید کند در چنین موقعیتی کودک در کنار پدر و مادر و یک محیط امن می‌تواند با غریبه‌ها ارتباط گیرد.

وی بیان کرد: ترس از مردم را در کودک نهادینه نکنیم و مدام خطرات را گوش زد نکنیم، چراکه باعث می‌شود کودک نتواند با دیگران ارتباط بگیرد.

لواف خاطرنشان کرد: والدین کوچکترین رفتار اجتماعی کودک را مورد پاداش قرار دهد و خودشان الگو مناسب برقراری ارتباط مناسب با دیگران باشند تا کودک بتواند با آن‌ها همانندسازی کند.

این مشاور خانواده خاطرنشان کرد:اگر کودک رفتار کم رویی داشت خیلی به او تذکر ندهیم، همچنین اجازه اجتناب از عدم برقرار ارتباط را به کودک ندهیم.

انتهای پیام/

برچسب ها: کودکان ، غریبه ها
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
عمار
۰۸:۵۸ ۲۳ آذر ۱۳۹۸
نام خداوند جان و خرد :
شیطان پرستهای ملعون کافر اراذل و اوباشهای حرام لقمه های زامبی سفاک برانداز ضد انقلاب اسلامی در کلان شهرها زیاد شده اند و همگیشان اهل هزار جور خلافکاری و فروختن و مصرف کنندگان مواد مخدر افیونی و الکلی هستند و همگیشان به سلاحهای گرم مسلح هستند و نقش عمده ایی در آشوبها و اغتشاشات و قتل و غارت یه آتش کشیدن اموال عمومی و خصوصی ملتها را در سر تا سر جهان اسلام ناب محمدی ص دارند و همگیشان وابسته به آمریکا و صهیونیستها و همپیمانانشان هستند و از آنان خط می گیرند و باید دستگیر و به اشد مجازات کیفری اسلامی قرآنی برسند چرا که هم مفسدین و فاسقین فی الارض هستند هم محارب با خداوند جل جلاله هستند هم جامعه اسلامی قرآنی را نا امن کرده اند ننگ و مرگ و جهنم بر ابلیس ملعون و لشکریان شیاطین شیطان پرستان جن و انس خبیث و بد ذات و بد جنس و سفاکتر از خودش باد .
United States of America
ناشناس
۱۹:۳۴ ۲۲ آذر ۱۳۹۸
یه گزارش بگیرید از زنگنه که چرا سال 92 کارت سوخت ها رو برداشت که الان دوباره کارت سوخت ها رو احیا کنه ؟ بابت این کار نباید خسارت ها رو به گردن بگیره؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۹ ۰۳ دی ۱۳۹۸
واقعا کسی نیست از این وزیر سوال کند این رفت و برگشت کارت سوخت چرا انجام شد و سودش نصیب چه کسانی شد و چرا ضررش را ملت پرداخت کردند ودریغ از یک عذر خواهی.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۰ ۲۲ آذر ۱۳۹۸
اتفاقا از غریبه ها بترسند بهتر است
آخرین اخبار