آموزش و پرورش در هفته‌ای که گذشت؛

از تعیین شهریه مدارس غیردولتی در سال آینده تا اعلام بودجه پیشنهادی سال ۹۹

این هفته اخبار آموزش و پرورش پیرامون مسائلی مانند بودجه و چگونگی تعیین شهریه مدارس غیردولتی در سال آینده گذشت.

از تعیین شهریه مدارس غیردولتی در سال آینده تا اعلام بودجه پیشنهادی سال ۹۹به گزارش  حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، آموزش و پرورش در هفته‌ای که گذشت با اخباری مربوط به «اعلام جزئیات بودجه سال آینده آموزش و پرورش»،‌ «چگونگی تعیین شهریه مدارس غیردولتی» و «بلاتکلیفی در تعیین تکلیف سمپاد» گذشت.

آخرین جزئیات از نحوه تامین بودجه آموزش و پرورش در سال ۹۹

طبق آنچه محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پروش اشاره کرده بود، این وزارتخانه برای پیشبرد برنامه‌های به ۷۳ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد تا بتواند نیاز‌های حداقلی جامع عظیم مخاطبان را پاسخگو باشد، اما بر اساس آنچه دولت تعیین کرده بودجه آموزش و پرورش بسیار کمتر از میزان پیشنهادی آقای وزیر است و در اعلام اولیه مبلغ ۵۴ هزار میلیارد تومان برای این وزارتخانه در نظر گرفته شود که نسبت به سال قبل از آن هم ۲ هزار میلیارد تومان کمتر است؛ در نهایت امروز بودجه اعلام شده از سوی دولت به مجلس ۵۷ هزار میلیارد تومان اعلام شد که نشان می‌دهد تفاوت چندانی با مبلغ اولیه اعلامی از سوی دولت نداشته است.
 
هرچند پیش از این کارشناسان آموزش و پرورش و مسئولان کمبود بودجه آموزش و پرورش را نگران کننده می‌دانستند تا حدی که اللهیار ترکمن، معاون برنامه‌ریزی و توسعه وزارت آموزش و پرورش کاهش بودجه را منجر به کاهش ۲۰ درصدی پوشش تفصیلی اعلام کرد، علاوه بر آن شائبه دیگری که مطرح می‌شوند و حرکت مدارس و نظام تعلیم و تربیت به سمت خصوصی ساز است موضوعی که بار‌ها درباره آن صحبت شده است و نگرانی از این بابت وجود دارد، اما باز هم چاره‌ای در این مورد اندیشیده نشده است. البته اکنون چشم امید به بهارستانی‌ها است تا برای آموزش و پرورش و نظام تعلیم و تربیت کشور وارد عمل شوند و بتوانند تا حد ممکن بودجه این وزارتخانه را افزایش دهد.
 
 
مجتبی زینی‌وند رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی درباره چگونگی تعیین شهریه مدارس غیردولتی در سال تحصیلی آینده، اظهار کرد: امسال تلاش می‌کنیم تا الگوی شهریه مناسب‌سازی شود اگرچه نمی‌توانیم متناسب با قیمت تمام شده شهریه را اعلام کنیم، چون هزینه‌ها بسیار بالاست، به طور مثال بحث اجاره بها مطرح است که در شرایط فعلی تقریبا ۱۰۰ برابر شده است و در برخی از مناطق این افزایش حتی ۱۳۷ درصد برآورد می‌شود و بر این مبنا شهریه را هم مدارس افزایش می‌دهند.

او ادامه داد: امسال نمی‌توانیم شهریه را بر مبنای قیمت تمام شده اعلام کنیم هرچند موسسان در این زمینه متحمل ضرر و زیان فراوان می‌شوند، اما جایگزینی در این زمینه نداریم و مردم توانایی پرداخت اینگونه شهریه‌ها را ندارند، بنابراین امسال ما حد میانه‌ای را در نظر گرفتیم.
 
 

در این راستا محمد داوری کارشناس حوزه آموزش و پرورش با اشاره به اینکه به جز آقای نجفی عمر وزارت در آموزش و پرورش کوتاه است، بیان کرد: این مشکل چند دلیل عمده دارد و در دولت آقای روحانی هم شاهد تشدید آن بودیم.

او ادامه داد: آموزش و پرورش با مشکلات و معضلات عمیق، گسترده و متعددی روبه‌رو است و مانند یک باتلاق عمل می‌کند، همچنین در دوره‌های اخیر ترکیب نمایندگان مجلس و سطح مطالبات آن‌ها بیشتر به سمت دیدگاه‌های شخصی یا محلی تغییر جهت داده است درنتیجه از اهرم استیضاح برای رسیدن به مطالبات خود که در سطح مطالبات مردمی مطرح می‌کنند، استفاده می‌شود.

داوری با اشاره به دلایل کنار رفتن وزرای دو دولت اخیر، گفت: آقای فانی آموزش و پرورش را به خوبی می‌شناخت، اما محافظه‌کاری و کندی عملکرد باعث کناره‌گیری او شد، از طرف دیگر آقای دانش آشتیانی روحیه آکادمیک داشت و تحول‌گرایی که در آموزش و پرورش متصور شده بود، با ساختار موجود، نیرو‌های ستادی و فضای مافیای کنکور به نتیجه نمی‌رسید.

این کارشناس حوزه آموزش و پرورش افزود: آقای بطحایی هم در امتیازدهی به نمایندگان مجلس افراط کرد و این شرایط ادامه پیدا کرد به حدی که گویی باید مطالبات تمام نمایندگان را پاسخ دهد، اکنون هم این شرایط به آقای حاجی‌میرزایی رسیده است.

ابلاغ هیئت امنای سمپاد در آینده‌ای نزدیک/ ردیف بودجه‌ای مستقل نداریم

عنایت سالاریان معاون مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان در برنامه تلویزیونی پرسشگر با اشاره به کاهش بودجه مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان اظهار کرد: اساسنامه این مرکز ۱۷ مهر سال گذشته در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شد و مدتی بعد در مهر ماه امسال از سوی رئیس جمهور امضا و ابلاغ شد.

او ادامه داد: با وجود این اما هنوز سازمان به عنوان سازمانی مستقل نیست و سعی داریم ضمن ایجاد سازمان با پیگیری وزیر آموزش و پرورش ردیف مستقل بودجه‌ای را بر اساس ماده ۱۲ اساسنامه سازمان برای سال ۹۹ بگیریم که هنوز این موضوع محقق نشده است.

سالاریان با اشاره به اینکه ردیف بودجه پیشنهادی هنوز در دولت تصویب نشده است، تصریح کرد: سازمان اداری و استخدامی و سازمان برنامه هم برای ایجاد باکس سازمانی و ردیف بودجه مستقل اعلام آمادگی کرده‌اند.

اهتمام برای ورود زبان چینی به مدارس

حجت‌الاسلام والمسلمین علی ذوعلم، رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی درباره توجه به آموزش زبان در مدارس اظهار کرد: در شرایط فعلی استقرار ۱۱ گروه حوزه یادگیری را در دستور کار داریم؛ در این میان تربیت و یادگیری زبان فارسی و خارجی را هم مد نظر داریم که برای متناسب سازی برنامه درسی با نیاز و ظرفیت دانش آموزان باید کارهایی انجام دهیم.

او از توجه به آموزش ۲ زبان چینی و عربی در مدارس خبر داد و گفت: در این رویکرد آموزش کاربردی این زبان‌ها را در دستور کار قرار دادیم که برای دانش‌آموزان تبیین شود، همانطور که مطالبه نمایندگان مجلس در مورد آموزش زبان ارتقای کیفیت این آموزش بود.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه چه برنامه ای برای عملیات شدن موضوع پژوهش میان معلمان و دانش آموزان وجود دارد، گفت: در انتخاب معلمان به افرادی که نگاه پژوهشی داشته باشند باید توجه شود و فرایند یاددهی و یادگیری در دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی پژوهش محور باشد تا تعلیم و تربیت اثرگذار رخ دهد.

او ادامه داد: ده ها هزار نفر از معلمان ما از اول دبستان تا دوازدهم، پژوهش محور کار می کنند، همچنین پژوهش‌سراهای دانش آموزی و معلمان داریم که باید فعال شود البته در تصمیمات کلان کشوری کمیسیون آموزش و تحقیقات و وزرای وزارتخانه های دیگر و حوزه های علمیه و دانشگاه هم باید دغدغه پژوهش داشته باشند و البته برخی از آنها که دغدغه مند هستند، کارشان جای تقدیر دارد.

ثبت نام در سامانه مسکن فرهنگیان تمدید شد

گودرز کریمی‌فر مدیرکل تعاون و پشتیبانی آموزش و پرورش در مورد تسریع و تسهیل بخشی فرایند ثبت‌نام فرهنگیان در سامانه فرهنگیان فاقد مسکن اظهار کرد: ویرایش در سامانه ثبت‌نام فرهنگیان فاقد مسکن از ساعت ۸ صبح امروز (چهارشنبه، ۲۰ آذر) آغاز شده است و تا ساعت ۲۰ روز شنبه ۲۳ آذر ادامه دارد؛ در این مدت علاوه بر ویرایش و اصلاحات اولیه، امکان ثبت‌نام نیز وجود دارد.

انهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۷ ۲۲ آذر ۱۳۹۸
توروخدا روی شهریه نظارت کنیدددد
آخرین اخبار