معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری حبر داد؛

تولید ۹۸ درصد دارو‌های کشور در داخل

ستاری گفت: اقدامات خوبی صورت گرفته و در حال حاضر ۹۸ درصد دارو‌های کشور در داخل تولید می‌شوند.

قرارگاه سازندگیبه گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از  قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص)، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهور در دومین روز سیزدهمین همایش سراسری مدیران و مسئولین قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص) اظهار کرد: همکاری‌های خوبی بین معاونت علمی ریاست جمهوری و قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص) شکل گرفته است.

وی افزود: قرارگاه خاتم همواره به دنبال صف‌شکنی است و بعضی اوقات کار‌هایی انجام می‌دهد که برای دیگران صرفه اقتصادی ندارد، این مسأله در حوزه علمی و فناوری هم می‌تواند محقق شود.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور با اشاره به اهمیت مسأله امنیت غذایی بیان کرد: آنچه در معاونت ریاست جمهوری به آن توجه داریم نه صرفاً افزایش تعداد واحد‌های تولید دام و زمین‌های زیر کشت است بلکه به اقتصاد دانش‌بنیان می‌اندیشیم.

وی ادامه داد: امروزه برای تولید گوشت مرغ باید جوجه یک روزه از انگلستان بیاوریم، برای تبدیل آن به مرغ گوشتی غذا وارد کنیم و دیگر موارد مورد نیاز از جمله پروتئین‌ها، واکسن‌ها و دارو‌ها هم وارداتی است، در چنین شرایطی افزایش مرغداری به معنای افزایش واردات است.
بیشتر بخوانید: ارزش کل صادرات به ۲۷ میلیارد دلار می‌رسد

ستاری تصریح کرد: یک بشکه نفت را ۵۰ دلار می‌فروشیم، ولی عطر خارجی را گرمی چند دلار و بذر خیار از طلا هم گران‌تر است، آنچه قدرت‌های استکباری به دنبال تحریم ما در آن‌ها هستند، حوزه‌های دانشی است بنابراین درصدد هستیم برنامه‌هایی برای رفع اینگونه وابستگی‌ها تدوین کنیم و با قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص) در چنین عرصه‌هایی همکاری داشته باشیم.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور با اشاره به پژوهش‌های صورت گرفته در سطح کشور برای رفع نیاز‌های علمی افزود: اقدامات خوبی صورت گرفته و در حال حاضر ۹۸ درصد دارو‌های کشور در داخل تولید می‌شوند، ولی در عرصه‌های دیگری همچون دارو و واکسن دام و آبزیان با مشکل مواجه‌ایم.

وی تصریح کرد: در وزارت بهداشت، سازمانی به نام غذا و دارو فعالیت می‌کند که با تمام انتقادات نسبت به آن، یکی از دلایل پیشرفت کشور در حوزه دارو و درمان و در آینده نزدیک در زمینه تجهیزات پزشکی، وجود همین سازمان است.

ستاری استاندارد‌های محدود بین‌المللی را جزو ساختار‌های نظام سلطه دانست و گفت: آن‌ها هر مجوزی را بخواهند به هر کس که دوست داشته باشند اعطا می‌کنند بنابراین نباید خود را محدود به آن‌ها کنیم بلکه می‌توانیم شرایط استاندارد را رعایت کنیم و خود به تولید بپردازیم.

معاون رئیس جمهور با بیان اینکه آمریکا و متحدانش به دنبال خام فروشی نفت در ایران هستند، افزود: کشوری که منابعش را خام بفروشد، هیچ وقت پیشرفت نمی‌کند، زیرا افراد و گروه‌هایی همواره سعی می‌کنند از طرق مختلف به رانت دست یابند.

وی با اشاره به ساختار وارداتی ایران در عرصه‌های گوناگون عنوان کرد: متأسفانه مردم بیشتر به تیپ و ظاهر و ثروت جوانان توجه می‌کنند نه به اندیشه‌هایی که در مغز او می‌گذرند در حالی که سرمایه اصلی همین اندیشه‌ها هستند.

ستاری اهمیت دادن به لفظ «خارجی» را فرهنگی اشتباه در جامعه ایرانی دانست و تصریح کرد: قوانین تولید در کشورمان بسیار سخت هستند، ولی برای واردات ضوابط ساده‌ای وجود دارند.

وی گفت: قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص) همواره به دنبال بومی‌سازی تجهیزات و روش‌هاست بنابراین باید با همکاری یکدیگر در مقابل این تفکر و ساختار وارداتی بایستیم.

ستاری با بیان اینکه محور‌های تحریمی کشور شناسایی شده‌اند و برای آن‌ها برنامه داریم، گفت: در برخی موارد می‌توانیم بخش خصوصی را به کار بگیریم، ولی بعضی موارد هم حاکمیتی هستند.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور با اشاره به تولید انواع واکسن‌های انسانی توسط بخش خصوصی در داخل کشور گفت: در دیگر حوزه‌ها هم باید چنین رویه‌ای در پیش گرفته شود که یکی از مهمترین آن‌ها بحث امنیت غذایی است.

وی با بیان اینکه مهمترین سرمایه در حوزه‌های دانش‌بنیان، نیروی انسانی است تصریح کرد: استعداد‌های خوبی در این زمینه داریم فقط کافی است به آن‌ها اعتماد کنیم.

ستاری با تاکید بر اینکه قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص) می‌تواند در این زمینه پیشگام باشد، گفت: حاضریم تمام خرید‌های خارجی قرارگاه را از محل تولیدات داخلی تامین کنیم و ریسک ساخت بار اول را هم می‌پذیریم.

معاون رئیس جمهور، امنیت غذایی را یکی از مهمترین امور جاری کشور دانست و تاکید کرد: حتی اگر تحریم‌ها هم برداشته شوند باید در این حوزه به خودکفایی دست یابیم و استاندارد‌های سخت‌گیرانه‌تری برای واردات وضع کنیم.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار