گازگرفتگی ۳۳ نفر در البرز

رئیس اورژانس ۱۱۵ البرز گفت: در هفته گذشته ۳۳ در البرز براثر گازگرفتگی مسموم و ۱۹ نفر از این تعداد به مراکز درمانی منتقل شدند.

مهرداد بابایی، رئیس اورژانس ۱۱۵ البرز در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از البرز، گفت: در هفته گذشته کارشناسان فوریت‌های پزشکی البرز به ۳۳ نفر با مشکل مسمومیت با مونوکسید کربن خدمات درمانی پیش یمارستانی ارائه دادند که ۱۹ نفر را به مرکز درمانی منتقل کرده و ۱۴ نفر نیز از خدمات درمان سرپایی برخوردار شدند. 

او افزود: در سومین هفته از آذر ۹۸ پرستاران واحد ارتباطات و تریاژ تلفنی مرکز اورژانس ۱۱۵ البرز به ۹ هزار و سیصد تماس تلفنی پاسخگو بودند. در همین مدت تکنسین‌های پرتلاش اورژانس برای انجام ۲ هزار و نهصد و نود و سه ماموریت اعزام شدند.

او گفت: در جریان انجام این تعداد ماموریت، سیصد و هجده مورد امداد رسانی به حوادث ترافیکی و ۲ هزار و ششصد و هفتاد و پنج ماموریت نیز به منظور درمان و انتقال بیماران و مصدومین حوادث غیر ترافیکی انجام شد.

بابایی افزود: تعداد بیماران اعزامی به مراکز درمانی توسط آمبولانس‌های اورژانس ۱۱۵ البرز بالغ بر یک هزار و صد و پنجاه و هفت نفر بوده و هزار و سیصد و شصت و یک نفر نیز از خدمات درمان سرپایی برخوردار شدند.

او در ادامه گفت: علائم مسمومیت با گاز مونوکسید کربن در مراحل اولیه خواب آلودگی، تاری دید، ضعف و بی حالی، سوزش شدید در ناحیه چشم و گلو، سرگیجه، سردرد همراه با احساس سنگینی سر بوده و چنانچه این علائم گمراه کننده که با علائم سرماخوردگی تشابه دارد مورد توجه قرار نگرفته و اقدام موثری در جهت رفع عامل ایجاد گاز مونوکسید کربن صورت نگیرد علائمی شدید تری همچون تهوع، استفراغ، احساس گرفتگی و درد شدید در قفسه سینه و کبودی در ناحیه لب‌ها بروز می‌کند. متأسفانه با استمرار استنشاق هوای مسموم، فرد مسموم دچار کاهش سطح هوشیاری خواهد شد.

رئیس اورژانس ۱۱۵ البرز افزود: توصیه می‌شود به محض بروز علائم اولیه که همزمان در یک یا چند نفر از اعضای حاضر در منزل، محل کار، کارگاه‌ها و ... مواجه شدید بلافاصله در و پنجره‌ها را برای ورود هوای تازه باز کنید و وسایل گرمایشی را چک کنید.

او گفت: چنانچه فرد یا افرادی دچار علائم گازگرفتگی شدند پس از انجام اقدامات اولیه با شماره ۱۱۵ تماس گرفته، ضمن ارائه شرح حال و علائم افراد مسموم احتمالی، در صورت نیاز آدرس دقیق را گفته و به توصیه‌های کارشناسان پاسخگو با دقت توجه کرده و تا رسیدن آمبولانس، آن‌ها را به کار گیرید.

بابایی افزود: از ابتدای هفته جاری که با مشکل وارونگی و پایداری هوا مواجه هستیم، با توجه به احتمال بروز علایم تنفسی و همچنین تشدید بیماری‌های قلبی، ریوی، افراد مبتلا به این بیماری ها، سالمندان و کودکان، از فعالیت‌های طولانی یا سنگین خارج از منزل پرهیز کنند و اگر مجبور به حضور در محیط‌های باز هستید حتما از ماسک‌های استاندارد و فیلتردار استفاده نموده و زمان فعالیت را به حداقل برسانید. به خاطر داشته باشید باران و برفی که پس از آلودگی هوا می‌بارد بسیار آلوده و برای سلامتی خطرناک است؛ بنابراین از قرار گرفتن در معرض آن‌ها خودداری کنید.

انتهای پیام/خ.خ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.