باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

سنگینی دلار‌های سعودی در قبال کشتار نظامیان آمریکایی

دلارهای سعودی به راحتی چشمان ترامپ را بر روی کشتار نظامیان آمریکایی در فلوریدا بست.

به گزارش خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، چندی پیش خبر حمله و تیراندازی یک افسر نیروی هوایی عربستان سعودی در پایگاه نظامی «پنساکولا» در ایالت فلوریدای آمریکا منتشرشد، نکته قابل توجه دراین اتفاق کشته شدن شماری از نیرو‌های نظامی آمریکا توسط افسر سعودی بود که با پوشش خبری کنترل شده از سوی  رسانه‌های دنیا همراه بود.

رسانه‌های غربی از پرداختن به این حادثه در بخش های خبری خود آنهم  به صورت گسترده  اجتناب کردند و مطبوعات هم در تشریح جزئیات این حادثه اعلام کرده اند، یک افسر نیروی هوایی عربستان سعودی به نام «محمد الشمرانی» که از سال ۲۰۱۷ دوره‌های آموزش نظامی خود را در آمریکا آغاز و از فوریه ۲۰۱۹ در حال آموزش در پایگاه نظامی «پنساکولا» در ایالت فلوریدای آمریکا بود، روز جمعه به سوی نظامیان آمریکایی مستقر در این پایگاه تیراندازی کرد که  این اقدام به کشته شدن ۴ نفر و زخمی شدن ۸ نفر دیگر منجر شد. در این حادثه خود الشمرانی پس از هدف قرار گرفتن از سوی نیرو‌های آمریکایی، کشته شد.

وقتی آمریکا بخاطر دلار‌های سعودی بی خیال خون سربازانش می‌شود/سنگینی دلار‌های سعودی در تقابل با خون نظامیان آمریکایی

مقامات آمریکایی اعلام کردند که عامل تیراندازی در پایگاه نظامی فلوریدا یک دانشجوی سعودی در رشته خلبانی  به نام «محمد الشمرانی» بود. نیروهای امنیتی و اطلاعاتی آمریکا هم اکنون  در حال بررسی انگیزه تروریستی این فرد هستند. مقامات آمریکایی احتمال داده اند که این اقدام یک حمله تروریستی بوده و باید بررسی‌های بیشتری در این باره انجام شود. اندکی پس از این حادثه «ملک سلمان» در تماس تلفنی با «دونالد ترامپ» ضمن ابراز تاسف بابت وقوع این حادثه با بازماندگان کشته شدگان  همدردی کرد و تاکید داشت که فرد مهاجم نماینده مردم عربستان نیست. از سوی دیگر ملک سلمان به سازمان امنیت کشورش نیز دستور داد تا با سازمان‌های امنیتی آمریکا که به مشخص شدن ابهامات این تیراندازی کمک می‌کنند، همکاری داشته باشد. وزارت خارجه عربستان نیز در بیانیه‌ای ضمن ابراز همدردی با بازماندگان کشته شدگان اعلام کرد که با مقامات اطلاعاتی آمریکا برای بررسی این پرونده نهایت همکاری را خواهد داشت.

وقتی آمریکا بخاطر دلار‌های سعودی بی خیال خون سربازانش می‌شود/سنگینی دلار‌های سعودی در تقابل با خون نظامیان آمریکایی

نکته جالب توجه در این ماجرا صدور بیانیه‌ سفارت عربستان بود که در آن برهمکاری پادشاه سعودی درموضوع تیراندازی افسر این کشور تاکید شده است. در این بیانیه آمده است که پادشاه عربستان بر حمایت کامل از ایالات متحده تاکید کرده و به سرویس‌های امنیتی عربستان دستور داده تا به منظور کشف اطلاعاتی که در یافتن علت این حمله کمک کند، با ایالات متحده همکاری کنند. علاوه بر این دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا اعلام کرد که سلمان بن عبدالعزیز پادشاه عربستان پس از وقوع این حادثه طی تماس تلفنی با وی ابراز تسلیت و همدردی کرد. او همچنین در صفحه توییتری خود نوشت: سلمان‌بن عبدالعزیز پادشاه سعودی گفت که ملت عربستان به شدت از این اقدام خشمگین بوده و این شخص به هیچ وجه نماینده هیچ یک از مردم و نیز نماینده احساسات سعودی‌ها که عاشق آمریکا هستند نیست.

ترامپ از متحد خود در فشار بر ایران حمایت می کند

مستندات موجود ازجمله  قول مساعدت پادشاه عربستان برای رسیدگی به روند پرونده تیراندازی افسرعربستانی، پیام تسلیت هر یک از مقامات سعودی به طور جداگانه  و توییت ترامپ در حمایت از پادشاه سعودی نشان می‌دهد که عربستان و آمریکا در راستای برهم نخوردن روابط دیپلماتیک خود، از چالشی کردن این موضوع خوداری می‌کنند. در همین راستا می توان به  واکنش عجیب ترامپ درتنش زدایی از این قضیه اشاره کرد که بر همکاری سعودی تاکید می‌کرد. رییس جمهور آمریکا هم راستا با ملک سلمان، در توئیتی فرد مهاجم در فلوریدا را نماینده عربستان ندانست که اتخاذ چنین رویکردی در نوع خود جالب است و این امر هم  چنین سوالی را به ذهن متبادر می‌کند که وقتی ترامپ ورود اتباع چند کشور را که عمدتا مسلمان هستند به آمریکا را ممنوع کرده و در این راستا قوانینی وضع می کند، این سیاست به باور بسیاری از حقوقدانان و فرمانداران ایالات این کشور نژاد پرستانه بوده چراکه جرم این  افراد تولد در بخشی از کره زمین است که دولت های آنها مواضع مورد نظر رئیس جمهور آمریکا را تامین نمی کنند. در چنین شرایطی  این سئوال پیش می آید که اگر فرد مهاجم تبعه هر کشور مسلمان دیگری غیر از عربستان بود بازهم دونالد ترامپ به عنوان رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا در قبال کشته شدن نظامیان کشورش همین سیاست ها را اتخاذ می کرد؟

با توجه به مواضع و اظهار نظر‌های مقامات دو طرف بعید به نظر می‌رسد ارتباط تنگاتنگ واشنگتن_ریاض خدشه دار شود. از دلایلی که دو کشور مرتبط به راحتی از این اتفاق عبور کردند، به اصطلاح بده بستان‌هایی است که این دو با یکدیگر دارند. می‌توان به کمک‌های مالی هنگفتی که عربستان به آمریکا می‌کند یا فروش تسلیحات پیشرفته جنگی ایالات متحده به سعودی اشاره کرد. در ضمن نباید این نکته را فراموش کرد که عربستان سعودی مهم‌ترین متحد منطقه‌ای آمریکا در فشار بر ایران محسوب می‌شود. علاوه بر این ترامپ که بیشتر تاجر به شمار می‌رود تا یک سیاستمدار در تعمیق روابط خود با ریاض به دنبال کسب حمایت آن‌ها در انتخابات ۲۰۲۰ ریاست جمهوری این کشور است.


سابقه حق السکوت ریاض به واشنگتن  برسر قضیه خاشقچی

پیش‌تر در قضیه ترور خاشقچی روزنامه نگار مفقود شده حادثه سفارت عربستان در آنکارا،نیز  به محض سفر مایک پمپئو به ریاض به منظور بررسی بیشتر این ماجرا، عربستان ۱۰۰ میلیون دلار برای تامین بخشی از هزینه‌های حضور آمریکا در سوریه به این کشورپرداخت، که البته کوته نظرانه است که زمان پرداخت این مبلغ هنگفت را پس از ورود ایالات متحده به قضیه قتل خاشقچی را تصادفی دانست. دریافت این وجه برای دونالد ترامپ که همیشه از هزینه‌های خارجی آمریکا شکایت داشت یک پیروزی به شمار می‌آید، اما تاریخ واریز این مبلغ برخی را متعجب کرده است.

وقتی آمریکا بخاطر دلار‌های سعودی بی خیال خون سربازانش می‌شود/سنگینی دلار‌های سعودی در تقابل با خون نظامیان آمریکایی

همزمان با این اتفاق خبرگزاری آسوشیتدپرس آمریکا نیز گزارش داد که ستوان دو الشمری یک شب قبل از وقوع حادثه تیراندازی، به تماشای فیلمی از تیراندازی دسته‌جمعی نشسته است و یکی از دانشجویان سعودی حاضر در پایگاه فلوریدا از حادثه تیراندازی عکس گرفته است.گرچه این اتفاق نمی‌تواند باعث تیره شدن مناسبات تنگاتنگ عربستان و آمریکا باشد، اما به نظر می‌رسد دلیل موجهی بر گسترش شاخص‌های مخالفت افکار عمومی منطقه با سیاست‌های آمریکا و رویکرد‌های تبعیض‌آمیز شخصیت‌های آمریکایی ضد ملت‌های منطقه باشد.

 همچنین در پی این حادثه شبکه «ای‌بی‌سی» آمریکا گزارش داده که محققان این کشور در حال بررسی هستند که آیا ستوان دو الشمری تیراندازی به سمت نظامیان آمریکا را با انگیزه‌های مذهبی و ایدولوژیک انجام داده یا اینکه مشکل و اختلافی در حین خدمت او در پایگاه پنساکولا وجود داشته است. نتیجه تحقیقات انجام شده، نشان می‌دهد که شهروند سعودی از ایالات متحده آمریکا نفرت داشت و حتی از عبارت «کشور شرّ» برای آمریکا استفاده کرده است.

گزارش از نرگس رمضانی

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۷ ۲۹ آذر ۱۳۹۸
اگر روزی ایران عربستان را، از زیر یوغ امریکا خارج کند،پیروزی بزرگی بر ایران و جهان اسلام خواهد بود.
Germany
انتقاد
۰۲:۳۶ ۲۵ آذر ۱۳۹۸
آقا چرا همه ی اخبار سایتو ساعت 24 شب عوض میکنید ؟ من همیشه بامداد میام اخبارو بخونم هیچ خبری نیست وجداناً درستش کنید تا خبر جدیدتر نیومده قبلیا حذف نشه ممنون
Germany
ناشناس
۰۲:۰۰ ۲۵ آذر ۱۳۹۸
دشمن داخلی رو دریاب
Germany
ناشناس
۱۰:۴۳ ۲۴ آذر ۱۳۹۸
حتی جون
مردم امریکا هم در برابر سرمایه داری و پول مهم نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۶ ۲۴ آذر ۱۳۹۸
مگه اینجا مهمه؟!
یه نگاه به هوای آلوده ی تهران و سفره ی خالی مردم کنی میفهمی دوست من.
آخرین اخبار