العهد: آمریکا برای ایجاد هرج‌ومرج در ایران و عراق و لبنان تلاش می‌کند

پایگاه العهد لبنان با بررسی اظهارات برخی مسئولان آمریکایی در قبال ایران، عراق و لبنان، به بررسی نقش واشنگتن در ایجاد آشوب‌های اخیر در این کشور‌ها پرداخت.

العهد: آمریکا برای ایجاد هرج‌ومرج در ایران و عراق و لبنان تلاش می‌کندبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، العهد در یادداشتی نوشت منطقه خاورمیانه در سال‌های اخیر به محلی برای آزمودن جغرافیای سیاسی آمریکا تبدیل شده و دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا از ابزار‌های مختلف خود برای ایجاد هرج و مرج در این منطقه استفاده می‌کند. 

بسیاری از کارشناسان در تنش‌های اخیر سه پایتخت این منطقه در این باره اتفاق نظر دارند که سوار شدن آمریکا بر موج ناآرامی‌ها یا مطالبات مردمی برای تحقق برخی برنامه‌ها و اهداف مشخص بود. بسیاری از سخنان مسئولان آمریکایی درباره اهداف واشنگتن، نشان دهنده همین موضوع است. برخی از آن‌ها به شکل واضح و روشنی اذعان کردند که هدف آمریکا در لبنان «خلع سلاح حزب الله برای بلندمدت» است.

جنایت‌های جنون آمیز میدان الوثبة بغداد و دیگر میدان‌های عراق طی روز‌های گذشته، یادآور تصاویر خونینی است که گروه تروریستی داعش پیش از شکست خود پخش کرد. این تصاویر نشان می‌دهد تمایلات وحشیانه همچنان میان عوامل نفوذی که به دست آمریکا وارد موج تحرکات شدند، به قوت خود باقی است.

روش خرابکارانه آمریکا در عراق به کشته شدن بیش از ۴۰۰ عراقی و زخمی شدن هزاران تن در تحرکات کمتر از دو ماه منجر شد و در آمیخته شدن انگیزه‌های اجتماعی و سیاسی در این تحرکات واضح و روشن بود. روی آوردن به اقدامات خشونت آمیز از همان روز‌های نخستین تظاهرات و هدف قرار دادن کنسولگری ایران و مساجد در شهر‌های عراق نشان دهنده طرحی برای کشیدن این کشور به سمت هرج و مرج است.

اظهارات مسئولان آمریکایی همواره نشان دهنده اهداف مشکوک آمریکا در قبال مسائلی است که در عراق روی می‌دهد و مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا هفدهم نوامبر گذشته مدعی شد دولت آمریکا در قبال آنچه موجب رنج مردم عراق می‌شود، دست بسته باقی نخواهد ماند. 

نویسنده این مقاله در ادامه نوشت: این در حالی است که مرجعیت دینی عراق همواره بر حرام بودن تجاوز به تظاهرکنندگان مسالمت جو و جلوگیری از قرار گرفتن آن‌ها در معرض تجاوز عوامل نفوذی تأکید کرده است.

از سوی دیگر، اغتشاشات ایران در ظاهر با شعار اعتراض به افزایش قیمت بنزین روی داد، اما به سرعت بُعد خرابکارانه آن مشخص شد و نقش آمریکا کاملا ملموس بود. افزون بر اذعان آمریکا به حمایت از تظاهرکنندگان، نیرو‌های امنیتی ایران چند روز پس از آغاز تظاهرات، ۴۰ تن از آشوب کنندگان را بازداشت کردند که به اجرای اقدامات خرابکارانه متهم بودند. وزارت امنیت ایران آن زمان از عوامل اصلی آشوب کننده پرده برداشت و از اجرای اقدامات مناسب در قبال آن‌ها سخن گفت.

وزارت امنیت ایران افزود دشمنان ایران به این آشوب‌ها دل خوش کرده اند، اما مانند گذشته، ناامید خواهند شد. این وزارتخانه همچنین از شبکه جاسوسی هشت نفره پرده برداشت که از طریق جمع آوری اطلاعات و ارسال آن‌ها برای برخی طرف‌های خارجی، به نفع سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا عمل می‌کردند.

برایان هوک، نماینده ویژه آمریکا در مسائل ایران پیش از این، از حمایت آمریکا از تظاهرکنندگان ایرانی در تظاهرات اخیر پرده برداشته بود. برایان هوک با تأکید بر اینکه تحریم‌های اقتصادی آمریکا علیه نظام ایران، سخت و شدید است، مدعی شد ایران همواره با دیگران خصومت می‌ورزد و به دنبال تسلط بر خاورمیانه و جهان است.

نویسنده در ادامه نوشت: شواهد متعددی حاکی از نقش آمریکا در تحرکات لبنان است؛ به ویژه پس از آنکه سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب الله با تأکید بر وجود برخی گروه ها، افزود برخی طرف‌های حزبی مرتبط به سفارتخانه‌ها و سازمان‌های اطلاعاتی خارجی و شخصیت‌ها آن‌ها را تحریک می‌کنند و از برخی طرف‌ها در راستای پروژه‌های سیاسی خارجی بهره برداری می‌شود.

سخنان جفری فلتمن، سفیر سابق آمریکا در لبنان در کنگره آمریکا بهترین گواه برای دست داشتن واشنگتن و دستگاه‌های آن در این تحرکات است. وی با اشاره به اینکه اعتراضات کنونی لبنان با منافع چندین ساله آمریکا در تضاد است، افزود لبنانی‌ها دو گزینه فراروی خود دارند: یا باید به سیاست‌های واشنگتن پایبند باشند یا این کشور دچار فروپاشی خواهد شد. فلتمن که در سخنان خود ۴۹ بار از واژه حزب الله بهره برد، سیاست‌های واشنگتن را «ایستادن در برابر حزب الله، تضعیف متحدان آن در هر نوع انتخابات آینده و تشکیل دولت تکنوکرات» دانست.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
عمار
۰۷:۰۴ ۲۴ آذر ۱۳۹۸
انشاءالله بزودی زود خود آمریکا و همپیمانانش که به بلیات آسمانی و زمینی و درد بی درمان دچار شده اند به هرج و مرج و جنگهای داخلی دچار خواهد شد و به فروپاشی نظام قدرت فراعنه عصر جدید برده داری کلک و حقه بازی نژادپرستانه و زورگویانه ظالمین و ستمگران خواهد انجامید و ملت مظلوم مستضعفین مومنین خردمندان بصیر آمریکا نظام و حکومت عدل عدالت اجتماعیشان را به دست خواهند گرفت و به تمامی ناعدالتیها و نژادپرستیها و ظلمها و ستمها و شکنجه گریها و قتلهای تروریستی و برده داریها و خشونتها و تبعیضها و فقرها و بینوایها در کشور پهناورشان خاتمه خواهند داد . والسلام و صلوات التماس دعا .
آخرین اخبار