جنگلکاری اقتصادی همراه با کشت گیاهان دارویی راهی برای افزایش درآمد بهره برداران

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری اجرای طرح جنگلکاری اقتصادی و تلفیق آن با کشت گیاهان دارویی را به عنوان یکی از راهکار‌های مؤثر برای افزایش درآمد بهره برداران و حفظ و احیای عرصه‌های منابع طبیعی بیان کرد.

علی محمدی مقدم مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری در گفتگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان در شهرکرد اظهار داشت: اجرای طرح جنگلکاری اقتصادی با کاشت گونه‌های پر سود با نیاز آبی کم همچون انار، بادام، بنه، انجیر، ملحب و زالزالک و تلفیق آن با کشت گیاهان دارویی به عنوان یکی از راهکار‌های مؤثر برای افزایش درآمد بهره برداران و حفظ و احیای عرصه‌های منابع طبیعی بشمار می رود.

او افزود: همچنین سماق و سنجد از گونه‌های مثمر و درآمدزا هستند که به علت سازگاری با منطقه به خوبی رشد می‌کند.

محمدی مقدم ادامه داد: بهره برداران می‌توانند با توجه به گونه کشت شده، ۲ تا ۱۰ میلیون تومان درآمد ماهانه کسب کنند.

او با بیان اینکه طرح جنگلکاری اقتصادی با تخصیص زمین به بهره برداران از سال ۹۴ در چهارمحال و بختیاری کلید خورد و تا کنون در بسیاری از مناطق جنگلی استان با موفقیت اجرا شده است اضافه کرد: هم اکنون بیش از ۸ هزار و ۵۰۰ هکتار از عرصه‌های منابع طبیعی استان احیا شده است و با اجرای این طرح زمینه اشتغال ۴ هزار و ۲۵۰ نفر نیز فراهم گردید.

محمدی مقدم تصریح کرد: با توجه به بحران کم آبی در استان توسعه باغات و صنعت و ... با مشکل مواجه است، تلفیق جنگل کاری اقتصادی با کشت گیاهان دارویی علاوه بر کمک به اقتصاد مردم و حفظ و احیای عرصه‌های منابع طبیعی، توسعه پایدار را به دنبال دارد.

او در ادامه یادآور شد: تخریب گران عرصه‌های منابع طبیعی به دو دسته تقسیم می‌شوند؛ افرادی که به علت نیاز‌های اقتصادی اقدام به این کار می‌کنند و افرادی که از روی آز و طمع جنگل‌ها و مراتع را تخریب می‌نمایند.

محمدی مقدم با اشاره به برخورد قانونی با متخلفان افزود: قطع درختان، احداث کوره‌های زغال و قاچاق محمولات جنگلی از عمده تخلفاتی است که از سوی اداره کل به شدت مورد برخورد قرار می‌گیرد.

او تصریح کرد: تخریب عرصه‌های طبیعی و به دنبال آن کاهش پوشش گیاهی، فرسایش خاک، وقوع سیلاب، رانش زمین و خسارت‌های این چنین، گریبان گیر همه به ویژه جوامع محلی و مردم منطقه است. از این رو حفاظت و حراست از عرصه‌ها ابتدا برای اهالی و سپس از لحاظ زیست محیطی حائز اهمیت است.

محمدی مقدم ادامه داد: در حال حاضر بیش از ۸۶ درصد مساحت استان چهارمحال و بختیاری را عرصه‌های منابع طبیعی تشکیل می‌دهد که مدیریت و مشارکت مردم در حفظ و احیای جنگل‌ها و مراتع از اهمیت بالایی برخوردار است.

او خاطرنشان کرد: به منظور کاهش فشار بر عرصه‌های منابع طبیعی، راهکار‌های فنی، حقوقی و کارشناسی از سوی اداره کل منابع طبیعی استان ارائه شده است.

محمدی مقدم در پایان اظهار داشت: ۸۰ درصد بارش‌ها در چهارمحال و بختیاری به صورت روان آب از استان خارج می‌شود که اجرای اقدامات آبخیزداری همچون ایجاد چاله‌های فلسی و احداث بند‌های خاکی موجب تقویت و تغذیه سفره‌های زیرزمینی و حفظ رطوبت در خاک می‌شود.

انتهای پیام/خ

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.