ر اه اندازی پایگاه اطلاع رسانی قوانین در کشور / خلا قانونی در عین تعدد قوانین در کشور

معاون تدوین، تنقیح و انتشار قوانین و مقررات معاونت حقوقی ریاست جمهوری از راه اندازی پایگاه اطلاع رسانی قوانین در کشور خبر داد.

به گزارش  گروه استان هایباشگاه خبرنگاران جوان از گرگان،  مهدی مهدی زاده معاون تدوین، تنقیح و انتشار قوانین و مقررات معاونت حقوقی ریاست جمهوری در نشست هم‌اندیشی مدیریت تورم قوانین و مقررات در دستگاه‌های اجرایی در جمع مدیران گلستان گفت: در کشور ۱۲ هزار قانون و بیش از صد‌ها هزار مقرره داریم، اما با این وجود یا قوانین بد نوشته شده و یا دارای ابهام هستند.

 

مهدی مهدی زاده، از راه‌اندازی پایگاه اطلاع‌رسانی قوانین و مقررات کشور به منظور تسهیل در دسترسی به قوانین حوزه‌های مختلف خبر داد و افزود: تمام قوانین و مقررات، کلیات و تک تک اجزای آن در قالب ۹۱ موضوع دسته‌بندی شده است.


مهدی زاده در ادامه با بیان این که باوجود تعدد قوانین هنوز در برخی حوزه‌ها خلا‌های قانونی داریم و این تورم به نقض قانون منجر می‌شود افزود: در برخی زمینه‌ها از جمله زمین و اراضی ۸۰۰ قانون و ۵ هزار مقرره، در خصوص اوقاف و وقف بیش از هزار قانون و هزار و ۸۰۰ مقرره، در زمینه مالیات هزار و ۲۰۰ قانون و دو هزار مقرره و در واردات و صادرات هزار قانون و ۱۰ هزار مقرره داریم.

 

او با اشاره به اینکه در استخدام کشوری سه هزار قانون و ۱۸ هزار مقرره داریم، افزود: با وجود این حجم از قوانین و مقررات که گا‌ها دست و پاگیر هم هستند، اما روز به روز مراجع وضع قوانین و خروجی آن‌ها بیشتر می‌شوند.

 

مهدی زاده با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین مشکل ما عدم دسترسی لازم به قوانین و مقررات است، گفت: شاید برخی آمار و ارقام به خودی خود دلیلی بر بیماری نظام حقوقی ما نباشد، اما هنوز هم در برخی زمینه‌ها با خلا‌های قانونی مواجه هستیم.

 

وی گفت: مشکلاتی که در زمینه قوانین و مقررات وجود دارد سبب شده قانون که هدایتگر رفتار‌های مجریان و مردم است عملاً به زنجیری بر دست و پای آنان تبدیل شود.

 

مهدی زاده با اشاره به اینکه تورم قوانین و مقررات در دستگاه‌های اجرایی در نهایت به نقض قانون منجر می‌شود، تاکید کرد: تنها راهکار جدی و اساسی برای مقابله با تورم، تنقیح قوانین و مقررات است.


انتهای پیام / فا


تدوین ۱۲ هزار قانون در کشور

 

منبع : تسنیم

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.