حریری احتمالا دوباره نخست‌وزیر لبنان می‌شود

به نوشته خبرگزاری رویترز، علی‌رغم اختلافات میان مقامات لبنانی بر سر ترکیب دولت بعدی، نخست‌وزیر مستعفی این کشور احتمالا دوباره مامور تشکیل کابینه خواهد شد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، خبرگزاری رویترز گزارش داد پیش‌بینی می‌شود سعد حریری روز دوشنبه به عنوان نخست وزیر لبنان معرفی شود ولی به نظر می‌آید اختلافات سیاسی جلوی توافق در خصوص دولت جدید را که برای نجات این کشور از بحران اقتصادی وخیم به شدت به تشکیل آن نیاز است، بگیرد.

حریری، متحد غرب و سیاستمدار سنی مهم لبنان، به طور گسترده از سوی سیاستمداران به عنوان تنها نامزد برای تصدی این سمت قلمداد می‌شود.

او اواخر ماه اکتبر تحت فشار اعتراضات علیه طبقه سیاسی حاکم که چندین دهه فساد و حاکمیت بد را به نام خود ثبت کرده است، از این پست استعفا کرد.

با این حال، حریری با جنبش حزب‌الله و متحدان این گروه از جمله میشل عون، رئیس جمهور لبنان، بر سر ترکیب دولت بعدی اختلاف دارد.

رویترز در ادامه نوشت: لبنان به دولت جدیدی نیاز دارد تا این کشور را از بدترین بحران اقتصادی خود از زمان جنگ داخلی سال‌های ۱۹۷۵-۱۹۹۰ خارج کند. کشور‌های خارجی فقط پس از آن به لبنان کمک خواهند کرد که کابینه‌ای وجود داشته باشد که بتواند اصلاحات را اجرا کند.

حریری می‌خواهد ریاست کابینه‌ای متشکل از وزرای متخصص را برعهده داشته باشد، که وی می‌گوید می‌تواند با این بحران مقابل و کمک خارجی را جذب کند ولی مخالفان وی خواهان ترکیبی از سیاستمداران و متخصصان هستند.

رایزنی‌های رسمی عون با نمایندگان پارلمان به منظور تعیین نخست وزیر، که از هفته گذشته به زمان دیگری موکول شد، قرار است به رغم این مناقشه روز دوشنبه انجام شود.

دیروز یک منبع نزدیک به حریری در گفت‌وگو با رویترز اعلام کرد: «باید برای هرکسی که احتمالا فردا حریری را نامزد خواهد کرد، روشن باشد که او فقط دولتی از متخصصان را تشکیل خواهد داد.»

عون ملزم است با جلب بیشترین حمایت از بین ۱۲۸ عضو پارلمان، نامزد تصدی این پست را انتخاب کند.

به رغم این که هنوز معلوم نیست چه تعداد از قانونگذاران از حریری حمایت خواهند کرد، منابع سیاسی اعلام کردند وی به احتمال زیاد انتخاب خواهد شد، و بدین ترتیب جلوی هرگونه غافلگیری لحظه آخری را در عرصه سیاسی بی‌ثبات لبنان خواهد گرفت.

تلاش‌ها برای دستیابی به توافق بر سر دیگر نامزد‌های تصدی پست نخست وزیر -که در چارچوب نظام تقسیم قدرت فرقه‌ای در لبنان به یک سنی تعلق می‌گیرد- شکست خورده است.

صد‌ها معترض روز یکشنبه به رغم برخورد شدید شب گذشته نیرو‌های امنیتی با آن‌ها نزدیک پارلمان، به مرکز بیروت بازگشتند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
abed
۱۳:۱۸ ۲۵ آذر ۱۳۹۸
چقدر پر رو چند بار میاد و استفائ میده
آخرین اخبار