خیابان ها یا مسئولانی که حال معلولان را نمی فهمند/ اصل برابری فرصت­ ها در هاله ای از غبار روزمرگی

خیابان ها، معابر و هزاران نقطه دیگر از شهر حال و هوای من شهروند که از کم توانان جسمی، حرکتی هستم را نمی فهمند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از البرز، در حال قدم زدن در خیابان بودم که صدایی به گوشم رسید ، دخترم میشه کمک کنی که از پیاده رو بیام پایین، صدای مرد میان سالی بود که با صندلی چرخدار خود (ویلچر) در حال گذر از پیاده رو بود و می خواست که به خیابان بیاید.

اما او  راهی برای عبور صندلی اش پیدا نمی کرد ، کمکش کردم و در ادامه مسیرم خانمی را دیدم که به سختی به دستگاه خود پرداز تکیه کرده و در حال دریافت وجه نقد بود اما چون توان ایستادن نداشت این کار برایش سخت و طاقت فرسا بود، یادم آمد  که چندین بار این صحنه ها برایم تکرار شده بود اما نه تنها معلولان جسمی بلکه بارها و بارها روشندلانی را دیده بودم که تردد در معابر عمومی از جمله پیاده روها ، خیابان ها و حتی قدم زدن در پارک برایشان آسان نبود.

خیابانها یا مسئولانی که حال معلولان را نمی فهمند/ چه کسی پاسخگوست؟
در مصاحبه تلفنی با مدیرکل بهزیستی استان البرز متوجه شدم که پنجاه و پنج  هزار نفر از هم استانی هایمان معلول هستند که با شرایطی متفاوت از معلولیت جسمی حرکتی گرفته تا نابینایی و ذهنی و اعصاب و روان ، که سی و پنج  هزار نفر از این تعداد مستمری بگیر هستند و مابقی فقط خدمات دریافت می کنند.

اسدالله حیدری ، خدمات درمانی، کمک هزینه های دانشجویی، ازدواج و اشتغال را از جمله خدماتی دانست که توسط سازمان بهزیستی به معلولان ارائه می شود.

او افتتاح پارک نابینایان در کرج را حرکتی مثبت دانست و افزود: ادارات کل هم در استان برای معلولان مناسب سازی شدند اما گسترش این امر در نقاط مختلف شهر و استان همتی همگانی را می طلبد.

 حیدری گفت: در جلسات برگزار شده در همین مورد، مقرر شد در تقسیم‌بندی بودجه ادارات درصدی از بودجه را برای مناسب سازی خیابان ها و معابر برای معلولان در نظر بگیرند.

خیابانها یا مسئولانی که حال معلولان را نمی فهمند/ چه کسی پاسخگوست؟


مصوبات نشست ها چقدر اجرایی شده اند؟

غلام حسین سلمانی، مدیرکل دفتر فنی امور عمرانی حمل و نقل ترافیک استانداری البرز  در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از البرز،گفت: کمتر از بیست درصد معابر استان مناسب سازی شده اند.

 سلمانی از بخشنامه‌ای سخن گفت که توسط اداره کل بهزیستی استان به شهرداری ها ابلاغ شده اما متاسفانه به دلیل عدم نظارت صحیح توسط ناظران در اجرای پروژه‌های عمرانی با مشکلاتی مواجه هستیم.

مدیرکل دفتر فنی امور عمرانی حمل و نقل ترافیک استانداری البرز می گوید: در جلسات مناسب‌سازی مقرر شده استانداردهای مناسب سازی در طرح های اولیه معابر شهری و اماکن عمومی طرح های عمرانی کنترل شود.

خیابانها یا مسئولانی که حال معلولان را نمی فهمند/ چه کسی پاسخگوست؟

اختصاص سی دستگاه اتوبوس مناسب سازی شده به کجا رسید

او می گوید: اختصاص سی  دستگاه اتوبوس مناسب سازی شده برای سرویس دهی به معلولان در شهر کرج از دیگر مصوباتی بود که هنوز به طور کامل اجرایی نشده است.

سلمانی می گوید:چهار راه نبوت ، میدان طالقانی و ۴۵ متری گلشهر تنها چهار راه هایی هستند که در استان برای دسترسی ناتوانان مناسب می باشند.

خیابانها یا مسئولانی که حال معلولان را نمی فهمند/ چه کسی پاسخگوست؟


نیما فرهی یکی از کم توانان جسمی حرکتی  در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از البرز، می گوید:خط کشی های عابر پیاده و المان های مزاحم از جمله درختان، سطل های زباله ، گل‌های شمشاد، علمک های گاز و اختلاف جدول از ورودی پیاده رو به خط کشی عابر پیاده از دیگر مشکلاتی است که قشر ما  با آن دست و پنجه نرم می کنند.

فرهی که خود ورزشکار است در ادامه  از  نبود امکانات فرهنگی و ورزشی در استان مناسب معلولان می گوید و همچنین از ورودی های نامناسب  اماکن ورزشی موجود دراستان گله می کند.

خیابانها یا مسئولانی که حال معلولان را نمی فهمند/ چه کسی پاسخگوست؟


وضعیت راه آهن و فرودگاه برای معلولان جسمی حرکتی در البرز 

زهرا صبوری یکی دیگر از معلولان جسمی حرکتی البرز  در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از البرز، می گوید:چند وقت پیش در جمعی شنیدم که کشور چین پیوستن هزارمین شهر خود را به شهرهای مناسب سازی شده برای معلولان جشن گرفته ،این در صورتی است  که در کشور ما هنوز  یک شهر هم به صورت کامل برای معلولان مناسب سازی نشده است.

به دنبال آمارهای موثق به سراغ مسئولان استانی رفتم که مدیرکل دفتر فنی ،امور عمرانی ،حمل و نقل و ترافیک استانداری البرز در این خصوص گفت: این آمار در شهرهای استان ما کمتر از بیست  درصد است و مناسب سازی معابر در شهرها در مرحله ابتدایی است.

خیابانها یا مسئولانی که حال معلولان را نمی فهمند/  اصل برابری  فرصت­ها در هاله ای از غبار روزمرگی

بیش از یک میلیون و سیصد هزار معلول در کشور داریم

 بین ۱۰ تا ۱۵ درصد جمعیت کشور را افراد معلول و کم توان جسمی-حرکتی تشکیل می‌دهند و در صورت رعایت نکردن مناسب سازی محیط بزرگترین گروه اقلیت جامعه( معلولان و سالمندان) از حقوق شهروندی خود بی نصیب خواهند ماند و برای حضور در اجتماع با مشکلات جدی مواجه می شوند.

به نظر می رسد مناسب سازی موضوعی چند وجهی است و همکاری فرابخشی وزارت کشور، شهرداری ها و دهیاری ها، وزارت صنایع، بنیاد جانبازان ، سازمان بهزیستی  را می طلبد.

فرهنگ سازی و اطلاع رسانی در مورد ضرورت مناسب سازی هنوز آن طور که باید صورت نگرفته و از مهم ترین موانع مناسب سازی نبود ضمانت اجرایی قوی در قوانین و عدم تخصیص بودجه به دستگاهها برای مناسب سازی است.

تحولات اخیر سبب شده تا حدودی توجه جامعه به سوی افراد معلول جلب و از زوایای جدیدی به این گروه که بزرگترین اقلیت جامعه هستند نگاه شود اما باز هم شاهد هستیم که زمینه های حضور آنها در عرصه های مختلف اجتماعی آنچنان که شایسته یک انسان و عضوی از جامعه است فراهم نشده و اصل برابری  فرصت­ها در هاله ای از غبار روزمرگی و تکرار فعالیت های اداری و زندگی  اجتماعی کم رنگ شده است . 

گزارش از دانیال خلج

انتها پیام.م/ش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
سفیر از کرمانشاه
۰۷:۴۵ ۰۱ دی ۱۳۹۸
سلام .درتمام شهرهای ایران اصلا برای بیرون آمدن وزندگی کردن قشرکم توان ومعلول وسالمند ونابینا درسطح شهرنکرده اند واین افراد هیچگونه امکاناتی از هرلحاظ برای حضور درجامعه ندارن ..مگر این قشر افراد جزو مردم حساب نمیشن؟؟؟!!!!حتی افراد مسن هم بخاطر مدل غلط شهرسازیهانمیتونن از منزل خارج بشن .شهرداریهافقط شهرهارا برای افراد جوان وورزشکار درست کرده .یعنی اگر مریض باشی ومشکل حرکتی وجسمی داشته باشی بخاطر بلندی جدولها وپیاده روهای غیر اصولی به دردسر میفتی ...چرا کاری برای مردم نمیکنن؟؟؟واقعا پس اینها چکارن ؟؟