گلایه مردم بندرعباس از آلودگی ساحل/ پساب فاضلاب عامل اصلی است

آلودگی ساحل بندرعباس و استشمام بوی نامطبوع آن این روز‌ها مردم را آزرده کرده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از هرمزگان، آلودگی ساحل بندرعباس و بوی بد آن چند سالی است که باعث آزار و اعتراض شهروندان شده است.

باتوجه به این که شهر بندرعباس به دلیل وجود دریا یکی از مهم ترین مقصد گردشگران است توجه به حفظ استانداردهای زیست محیطی ساحل یکی از ضروریات محسوب می شود.

آلودگی ساحل بندرعباس

به سراغ شهروندان و گردشگران در کنار ساحل بندرعباس می رویم تا نظر آنها را در مورد وضعیت ساحل شهر جویا شویم.

یکی از شهروندان بندرعباسی  در خصوص وضعیت ساحل شهر می گوید: چند سالی است که نوار ساحلی بندرعباس تبدیل به  یک نوار فاضلابی شده و هر روز فاضلاب شهری و کوچه ها به سمت ساحل روانه می شود و بوی خیلی بدی نیز در نوار ساحلی شهر استشمام می شود که غیر قابل تحمل است.

یکی از گردشگران هم می گوید: استشمام بوی بد فاضلاب در ساحل و ورود روان فاضلاب ها از محلات به دریا باعث شده تا این جاذبه گردشگری  جذابیت خود را از دست بدهد و آنقدر آب دریا در ساحل کدر است که جرات شنا کردن در آن را نداریم .

او ادامه داد: وجود چنین ساحلی در شان این شهر نیست و امیدواریم مسئولان به زودی چاره ای بیندیشند.

آلودگی ساحل بندرعباس

برای کسب اطلاع دقیق تر از وضعیت و دلیل آلودگی ساحل بندرعباس به سراغ  حبیب مسیحی مدیر کل اداره حفاظت محیط زیست هرمزگان می رویم .

او علت اصلی آلودگی ساحل بندرعباس را  ورود فاضلاب‌های سطحی برخی محلات و پساب تصفیه خانه فاضلاب این شهر به دریا عنوان کرد.

مسیحی در گفت و گو خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از هرمزگان، با اشاره به پایش ساحل بندرعباس به صورت منظم  گفت: استاندارد زیست محیطی آب و فاضلاب بر اساس شاخص cod؛ ۱۰۰ میلی گرم بر لیتر است  واکنون آلودگی فاضلاب ناشی از مواد خارجی در ساحل بندرعباس  ۱۱۰ میلی گرم بر لیتر است.

او افزود: البته با بهبود عملکرد تصفیه خانه فاضلاب بندرعباس و بهبود سیستم های هوادهی آن این شاخص نسب به سال گذشته بهبود قابل توجهی یافته و به استانداردها نزدیک تر شده که امیدوارم  با توجه و تلاش مسئولان به حد استاندارد برسد چرا که این امر، نیاز به عزم جدی شرکت آب و فاضلاب دارد.

cod یا همان اکسیژن خواهی شیمیایی، یکی از مهمترین شاخص‌های سنجش آلودگی فاضلاب است.

مسیحی بیان داشت:  ورود حجم بالای پساب حاصل از تصفیه فاضلاب شهر بندرعباس با بار الی زیاد سبب بر هم زدن تعادل دریا و افزایش cod شاخص  می شود.

او گفت: با توجه به عوارض احتمالی ناشی از آلودگی دریا بر روی افرادی که از شناگاه های ساحل بندرعباس استفاده می کنند، فرمانداری و  شهرداری بندرعباس مکلف به نصب پرچم در نقاط آلوده است که هنوز اقدامی در این زمینه صورت نگرفته است.

آلودگی ساحل بندرعباس

سلیمی زاده رئیس مرکز سنجش آلودگی محیط زیست هرمزگان نیز در گفت و گو خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از هرمزگان، اظهار داشت: مرکزسنجش آلودگی محیط زیست هرمزگان به کمک کارشناسان مرکز بهداشت به صورت منظم و هفتگی وضعیت ساحل بندرعباس را پایش  و نمونه برداری می کند و در برخی موارد میزان آلودگی سواحل خصوصا در چند منطقه که فاضلاب های سطحی محلات قدیمی  نیز علاوه بر پساب فاضلاب شهر به آنجا وارد می شود بالاتر از استاندارهای زیست محیطی است.

او افزود: ساحل سورو و ساحل واقع در خروجی خور گورسوزان از جمله مکان هایی هستند که اغلب بار آلودگی بالاتری دارند.

آلودگی ساحل بندرعباس

با توجه به وجود چندین شناگاه در ساحل بندرعباس و استفاده گردشگران به سراغ یکی از کارشناسان بهداشت محیط  می رویم تا از او جویای تاثیرات شنا کردن در سوالح آلوده بر سلامتی افراد شویم.

ماشاالله مریدی مدیر سلامت محیط کار مرکز بهداشت  هرمزگان در گفت و گو خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از هرمزگان، می گوید : قطعا ورود حجم بالای پساب فاضلاب و روان فاضلاب ها به دریا سبب آلودگی در سواحل می شود و شنا کردن در ساحل آلوده منجر به بروز برخی بیماری ها در افراد خواهد شد.

او افزود: شنا کردن نقاط آلوده ساحل بندر عباس هم  سبب ابتلا به برخی بیماری‌ها از جمله بیماری های پوستی و روده ای، بیماری انگلی و بیماری‌های ویروسی می شود.

مدیر سلامت محیط کار مرکز بهداشت  هرمزگان  گفت: با توجه به عوارض ناشی از آلودگی شنا در ساحل آلوده بر روی افراد ضروری است که مسئولان این موضوع را به صورت شفاف به مردم اطلاع رسانی کنند و البته  از اوایل امسال قرار بود پرچم هایی در ساحل نصب شود که هنوز مسئولان فرمانداری و شهرداری در این مورد اقدامی نکرد ه اند و تنها میله های این پرجم ها را در ساحل نصب کرده اند.

آلودگی ساحل بندرعباس

عزیزاله کناری فرماندار بندرعباس نیز در این زمینه در گفت و گو خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از هرمزگان، بیان داشت: به زودی این پرچم ها در ساحل بندرعباس نصب خواهد شد.

او ادامه داد: به زودی قراردادی با صنایع و شهرداری منعقد می شود تا از پساب  تصفیه خانه فاضلاب شهر بندرعباس  در صنعت و آبیاری فضای سبز استفاده شود.

فرماندار بندرعباس توسعه شبکه فاضلاب شهر بندرعباس و ایجاد شبکه فاضلاب در محلات قدیمی و بافت فرسوده بندرعباس را از راهکارهای کاهش آلودگی ساحل عنوان کرد که در دست اقدام است.

آلودگی ساحل بندرعباس

 اما مسئولان شرکت آب و فاضلاب هرمزگان معتقد هستند که پساب خروجی تصفیه خانه‌های فاضلاب بندر عباس مشکل زیست محیطی ندارد.

جواد منصوری  قائم مقام شرکت آب و فاضلاب هرمزگان در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از هرمزگان، با اشاره به اینکه  پساب فاضلاب تصفیه خانه بندرعباس مشمول استاندارهای زیست محیطی است  گفت: اکثر روز‌ها پساب فاضلاب  وارد دریا می شود.

او افزود: در محلات قدیمی و بافت فرسوده  تقریبا ۱۲ کیلومتر از ۴۵ کیلومتر شبکه‌ فاضلاب مورد نیاز این مناطق  لوله گذاری شد  و مابقی آن  هم در حال انجام است.

آلودگی ساحل بندرعباس

هر روز حدود ۹۰ هزار متر مکعب پساب تصفیه خانه فاضلاب بندر عباس روانه دریا می شود.

ساحل بندر عباس هر سال پذیرایی گردش گران بسیاری است و ساماندهی و کنترل ورود آلایند‌ه ها به دریا نیازمند توجه ویزه مسوولان است.

انتهای پیام/ر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.