۲۰ اکیپ بازرسی بر بازار شب یلدای کهگیلویه و بویراحمد نظارت می کنند

سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد گفت: طرح نظارتی ویژه شب یلدا همزمان با سراسر کشور، از روز دوشنبه گذشته در این استان آغاز شد و در این طرح ۲۰ اکیپ بر بازار سراسر استان نظارت می کنند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج، سالار حسین پور سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد گفت:  تقاضا برای برخی اقلام در آستانه شب یلدا افزایش می‌یابد به همین دلیل در قالب این طرح مراکز عرضه اقلام پرمصرف ویژه شب یلدا نظیر میوه، آجیل، خشکبار، شیرینی و مواد پروتئینی رصد و کنترل خواهند شد.

او افزود: در این طرح از توان سایر دستگاه‌ها از جمله استانداری، تعزیرات حکومتی استان، اتاق اصناف مرکز استان، انجمن حمایت از حقوق مصرف کنندگان استان، اتحادیه صنف میوه وتره بار شهرستان بویراحمد استفاده خواهد شد.

سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: در این ایام تعداد گشت‌های بازرسی در مرکز استان افزایش خواهند یافت و در شهرستان‌ها نیز متناسب با جمعیت صنفی برنامه‌ریزی لازم برای تشدید نظارت‌ها انجام می‌شود.

حسین پور عنوان کرد: با توجه به اینکه قیمت میوه در میدان میوه و تره بار صبح همان روز مشخص می‌شود، بر قیمت آن به جد نظارت می‌شود و با فروشندگان خاطی برخورد می‌شود.

او همچنین از اتحادیه‌های صنف قنادان، آجیل و خشکبار و میوه و تره بار خواست برای رعایت حال شهروندان، هر کدام از این صنوف تعداد پنج واحد صنفی تحت پوشش خود را جداگانه مشخص و تخفیف‌های لازم شب یلدا را در اجناس خود و در قالب فروش فوق العاده اعمال کنند و با یک بنر مشخص در دید عموم قرار دهند.

سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد گفت: متصدیان واحد‌های صنفی باید براساس قانون نظام صنفی نسبت به درج قیمت بر روی کالا و خدمات و نصب آن در معرض دید عموم اقدام و فاکتور خرید کالا‌های موجود را در واحد صنفی نگهداری و در صورت مراجعه بازرسان ارایه کنند.

 یلدا یک سنت باستانی است که ایرانیان این شب را شب تولد ایزد مهر «میترا» می‎‎پنداشتند و به همین دلیل آن را جشن می‎ گرفتند.

شب یَلدا یا شب چلّه یکی از کهن‌ترین جشن‌های ایرانی است. در این جشن، طی شدن بلندترین شب سال و به دنبال آن بلندتر شدن طول روز‌ها در نیم‌کرهٔ شمالی، که مصادف با انقلاب زمستانی است، گرامی داشته می‌شود. یلدا به زمان بین غروب آفتاب از ۳۰ آذر تا طلوع آفتاب در اول ماه دی گفته می‌شود.

خانواده‌های ایرانی در این شب، معمولا شامی فاخر و همچنین انواع میوه‌ها به ویژه هندوانه و تنقلات رایج را مهیا کرده و با اجرای یکی از مهمترین دستورات دینی یعنی صله رحم و دورهمی‌های فامیلی در منزل بزرگتر فامیل و خانواده برای همه به ویژه نوجوانان و کودکان شبی جذاب و شیرین خلق می‌کنند.  
انتهای پیام/غ
 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.