شورای امنیت نظارت بر تحریم تروریست‌ها در افغانستان را تشدید کرد

شورای امنیت سازمان ملل متحد قطعنامه‌ای تصویب کرد که به موجب آن یک تیم نظارتی برای رصد و تحلیل چگونگی اجرای رژیم تحریم‌ها علیه گروه‌های خشن و تروریستی در افغانستان تشکیل می شود.

شورای امنیت نظارت بر تحریم تروریست‌ها در افغانستان را تشدید کردبه گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، شورای امنیت سازمان ملل متحد قطعنامه‌ای تصویب کرد که به موجب آن یک تیم نظارتی برای رصد و تحلیل چگونگی اجرای رژیم تحریم‌ها علیه گروه‌های خشن و تروریستی در افغانستان تشکیل می شود.

در قطعنامه ۹۴۵ شورای امنیت سازمان ملل متحد که عصر دوشنبه با اجماع اعضای این شورا به تصویب رسید، بر نگرانی جدی از شرایط امنیتی افغانستان اعم از اقدامات تروریستی و خشن از سوی طالبان و گروه‌های وابسته همچون شبکه حقانی و همچنین القاعده، داعش و دیگر مرتبطان آن تاکید شده است.

این قطعنامه همچنین بار دیگر از مبارزه با تولیدات قاچاق و حمل و نقل مواد مخدر از افغانستان و فرایندهای شیمیایی آن به این کشور حمایت و تاکید کرده است می دانیم که درآمد نقل و انتقال قاچاق به طور قابل ملاحظه ای منابع درآمدی طالبان و مرتبطان آن را تشکیل می دهد.

اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد همچنین تاکید کرده اند تهدیدهای ناشی از طالبان، گروه‌های مسلح غیرقانونی و جنایی دخیل در تجارت مواد مخدر و بهره‌برداری غیرقانونی از منابع طبیعی، بر امنیت و ثبات افغانستان اثرگذار است.

قطعنامه شورای امنیت خواستار کاهش فوری خشونت‌ها به منظور برقراری آتش بس شده است تا فضای مناسبی برای مذاکرات صلح فراهم شود.

این قطعنامه بار دیگر لزوم اطمینان از اینکه رژیم تحریمی فعلی به طور موثری بر تلاش‌های جاری در پیشبرد گفت‌وگوهای آشتی‌جویانه برای دستیابی به صلح، ثبات و امنیت در افغانستان مشارکت دارد، تاکید می‌کند.

شورای امنیت سازمان ملل متحد در این قطعنامه مطابق فصل هفتم منشور ملل متحد تصمیم گرفت همه دولت‌ها باید به اتخاذ اقدامات لازم مندرج در پاراگراف نخست قطعنامه ۲۲۵۵ در توجه به افراد و نهادهایی که در زمان تصویب قطعنامه ۱۹۸۸ در سال ۲۰۱۱ به عنوان طالبان شناسایی شدند و همچنین سایر افراد، گروه‌ها و فعالان و نهادهای مرتبط با طالبان که صلح، ثبات و امنیت افغانستان را تهدید می کنند و در لیست تحریم‌های ۱۹۸۸ قرار دارند، ادامه دهند.

اعضای شورای امنیت همچنین تصمیم گرفتند به منظور اجرای کامل ماموریت مندرج در قطعنامه‌های ۱۲۶۷ و ۱۹۸۸، تیمی برای حمایت تحلیلی و رصد تحریم‌ها (تیم نظارتی) شکل گیرد.

وظیفه این تیم حمایت از کمیته تحریم قطعنامه مربوطه است که برای ۱۲ ماه از زمان انقضای ماموریت فعلی در دسامبر ۲۰۱۹ فعالیت خود را آغاز می کند.

مشروح ماموریت‌ها و شرح وظایف این تیم در پیوست این قطعنامه مشخص شده است و از دبیرکل سازمان ملل متحد هم خواسته شده است تا ترتیبات لازم را برای اجرایی شدن آن انجام دهد تا این تیم از حمایت‌های لازم اداری و لجستیکی بهره‌مند گردند.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار