آخرین رهبر شوروی سابق اعلام کرد علت اصلی خروج آمریکا از پیمان‌های تسلیحاتی به دست آوردن برتری مطلق نظامی است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری ایتارتاس، میخائیل گورباچف، رئیس جمهور اتحاد جماهیر شوروی سابق، در اظهاراتی اعلام کرد واشنگتن با ترک پیمان‌های کنترل تسلیحات هسته‌ای در واقع به دنبال دستیابی به برتری مطلق نظامی است.

او در مصاحبه با روزنامه آساهی ژاپن که روز سه‌شنبه منتشر شد، گفت: «علت اصلی خروج آمریکا از این پیمان‌ها در واقع تلاش این کشور برای از بین بردن همه محدودیت‌ها در حوزه نظامی و به دست آوردن برتری مطلق نظامی است.»

 رئیس جمهور اتحاد جماهیر شوروی سابق در ادامه اظهارات خود تاکید کرد: «با این وجود، در دنیای امروزی سلطه‌گری یک کشور غیرممکن است. اگر در حوزه امنیتی هر نوع بی‌ثباتی وجود داشته باشد، تمامی سیاست‌های جهانی در نتیجه مسابقه تسلیحاتی جدید، دچار هرج و مرج و بی‌ثباتی خواهد شد. این مسئله در واقع امنیت همه ملت‌ها از جمله آمریکا را تحت تأثیر قرار خواهد داد.»

گورباچف در ادامه افزود روسیه و آمریکا باید گفت‌وگو‌ها را درباره موضوعات مربوط به کنترل تسلیحاتی از سر بگیرند و به سمت جهانی عاری از تسلیحات هسته‌ای حرکت کنند.

او قبلا در مصاحبه با سی‌ان‌ان ابراز امیدواری کرده بود پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میانبرد (INF) همچنان حفظ شود، اما این پیمان با اقدام واشنگتن در تاریخ دوم اوت گذشته خاتمه یافت. وضع آینده پیمان کاهش تسلیحات راهبردی آمریکا-روسیه موسوم به نیو استارت نیز نامشخص است. این پیمان در فوریه سال ۲۰۲۱ منقضی می‌شود، اما تمدید این پیمان به دلیل موضع واشنگتن همچنان نامشخص است.

انتهای پیام/

 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار