تولید ۸۰ میلیون مترمربع چادر مشکی در طرح‌های رونق تولید

 مدیرکل دفتر صنایع نساجی و پوشاک وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: ۸ طرح ۱۰ میلیون متر مربعی را با توجه به برآورد کمبود داخل و نیاز اعتبار ۱۵۰ میلیون یوروی (حدود ۸۰۰ میلیارد) در نظر گرفتیم.

افسانه محرابی، مدیرکل دفتر صنایع نساجی و پوشاک وزارت صنعت، معدن و تجارت، شامگاه امروز در حاشیه آیین گشایش نمایشگاه ملی فرش در کاشان در گفتگو با خبرنگار   گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،گفت: چادر مشکی یکی از برنامه‌های مهم ما در رونق تولید بوده است که ۸ طرح ۱۰ میلیون متر مربعی را با توجه به برآورد کمبود داخل و نیاز اعتبار ۱۵۰ میلیون یورویی آن در نظر گرفتیم که در جلسات دولت مطرح شده است.

او، تصریح کرد: بانک مرکزی نیز پرداخت این منابع را قبول کرده است تا استارت کار زده شود و بتوانیم تا دو یا سه سال آینده تامین نیاز داخل را داشته باشیم.

به گفته او، قرار است چند پروژه تولید چادر مشکی با توجه به تشویق سرمایه گذاران و واحد‌های موجود فعالیت کنند که با افزایش تولید چادر مشکی به عنوان کالای فرهنگی مشترک با کشور‌های همسایه صادرات آن هم انجام خواهد شد.

مدیرکل دفتر صنایع نساجی و پوشاک وزارت صنعت، معدن و تجارت  پوشاک با تاکید بر اینکه صنعت نساجی و پوشاک به عنوان صنعت پیشران کشور شناخته شده است گفت: پروژه رونق تولید را باتوجه به نامگذاری سال داشتیم یکسری پروژه‌هایی در سه حوزه پوشاک، پارچه و پارچه چادر مشکی را به عنوان گلوگاه‌های این صنعت آماده کردیم و در حضور وزرا به جهانگیری، معاون اول رییس جمهوری تقدیم کردیم که بقیه دستگاه‌ها همچنین بانک مرکزی اجرایی شدن این پروژه‌های رونق تولید را قبول کرده اند.

 

اجرایی شدن شناسه کالا در پنج گروه کالایی صنعت نساجی/کاهش قاچاق کالا با شناسه کالا‌های وارداتی

محرابی، در ادامه در خصوص بحث مبارزه با قاچاق کالا‌ها با کمک ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز بحث اجرایی شدن شناسه کالا در پنج گروه کالایی صنعت نساجی را تاکید کرد و گفت: خوشبختانه تمام فرآیند‌های اجرایی شدن پنج گروه کالایی نساجی انجام شده است بطوریکه الان کل کالا‌های وارداتی و تولید داخل ما از سطح تولید تا عرضه باید شناسه دار باشد.

او، با تاکید بر همکاری تولید کنندگان داخلی در زمینه گرفتن شناسه کالا برای تمایز سطح عرضه کالای قاچاق و غیر قاچاق گفت: کالا‌های وارداتی بویژه کیف کفش و پوشاک و فرش باید حتما شناسه داشته باشند و بدون شناسه نمی‌توانند وارد کشور شوند.

به گفته او، دفتر صنایع نساجی و پوشاک وزارتخانه یکسری ممنوعیت‌ها را نیز از سال گذشته برای حمایت از کالا‌هایی که می‌توانیم داخل کشور تولید داشته باشیم ایجاد کرده است.

محرابی، تصریح کرد: از ۳۱ خرداد ۹۷ بود که گفتیم واردات پوشاک، کیف، کفش، فرش، لوازم خواب و یکسری کالا‌هایی که نباید وارد شود نداشته باشیم که خیلی به تولید کنندگان داخل کمک کرده است و جهش خیلی خوبی داشته اند.

او، اقدامات ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و ارگان‌های نظارتی دیگر را در مقابله با قاچاق کالا را از طرف دیگر یادآور شد و گفت: این مقابله از یک طرف، ممنوعیت ورود بعضی کالا‌ها و شناسه دار شدن کالا‌ها از طرف دیگر  باعث کاهش قاچاق کالا شد.

به گفته او، در مجموع همکاری خوبی را داریم و امید است با دستورالعملی که برای ساماندهی واردات هست بتوانیم در این زمینه بهتر جلو برویم و ورود محصولات غیر رسمی را با کمک ارگان‌های نظارتی  و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در بسته حمایتی از تولید کاهش دهیم.

محرابی، اظهارداشت: در بحث پوشاک برند‌های داخلی کیف، کفش و پوشاک با حجم زیادی جایگزین برند‌های خارجی شده است که اطلاع رسانی خواهد شد.

اشتغال ۲۵ هزار نفر در صنعت فرش کشور

 
او، فعالیت ۸۷۰ واحد فرش ماشینی را که ۷۶ درصد آن در اصفهان و ۹۳ درصد آن در کاشان و آران و بیدگل هست تاکید کرد و گفت:  ۲۵ هزار  نفر در این صنعت اشتغال دارند.


به گفته او، خوشبختانه ما در سال گذشته ۴۲۱میلیون دلار صادرات فرش را به ۷۰ کشور داشتیم که ۲۱ درصد در مقایسه با سال ۹۶ رشد داشت.

مدیر کل دفتر صنایع نساجی و پوشاک، افزود: البته تحریم‌ها در چند سال اخیر صادرات ما را تحت تاثیر قرارداده است و کاهش یافته است، اما فرش در صنعت نساجی و پوشاک محصول صادراتی است بطوریکه ما رتبه هفتم تولید فرش ماشینی را در دنیا بعد از ترکیه بلژیک، هند، آلمان، آمریکا و ... داریم.


محرابی، اظهارداشت:  خوشبختانه در صنعت فرش به صادرات و توسعه آرندی‌ها رسیدیم و به جایگاهی رسیدیم که باید در برگزاری نمایشگاه‌های بیشتر در کشور‌های دیگر تلاش کنیم و حتی بتوانیم دموتکس را در ایران برگزار کنیم.

 

گشایش نمایشگاه فرش ماشینی در کاشان


او، در پایان با اشاره به گشایش نمایشگاه فرش ماشینی در کاشان با آخرین دستاورد‌های این صنعت گفت:  خوشبختانه ما در فرش ماشینی آخرین تکنولوژی روز دنیا را داریم و به مرحله‌ای رسیدیم که فقط در بحث صادرات باید و توسعه آرندی و برنامه راهبردی صادرات توسعه صادرات را باید در این حوزه داشته باشیم.


به گفته او، ۲۶۰ هزار نفر در کل صنعت نساجی و پوشاک در ۷۹۰۰ واحد تولیدی آن مشغول به کار هستند که البته این آمار با توجه به توقف تولید یا طرح توسعه بعضی واحد‌ها در حال بروز رسانی است.
 
انتهای پیام/ی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.