چشم اندازی هیجان‌انگیز از فناوری‌های ۲۰۲۰

آغاز پیش‌فروش اولین خودروی پرنده در جهان و روز‌های پایانی سال ۲۰۱۹، بهانه‌ای شد تا از فناوری‌هایی بگوییم که در سال میلادی جدید همگان را متعجب خواهد کرد.

چشم اندازی هیجان‌انگیز از فناوری‌های ۲۰۲۰به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، با نزدیک شدن به شروع سال ۲۰۲۰ میلادی، شاید وقت آن رسیده که خودمان را آماده روبه‌رو شدن با نوآوری‌های شگفت‌انگیز دنیای فناوری کنیم. فناوری‌هایی که پیش از این وعده تحقق‌شان به ما داده شده بود و به‌زودی در سال جدید باید رنگ واقعیت به خود بگیرند.

به گفته نظریه‌پردازان در دهه آینده با جهانی روبه‌رو خواهیم بود که تفاوت چشم‌گیری با دنیای امروز خواهد داشت. آن‌ها سرعت قابل‌توجه پیشرفت فناوری‌های نوین را مهم‌ترین دلیل برای تحقق این امر می‌دانند و معتقدند شرکت‌ها و افرادی که خود را با این تغییرات سریع هماهنگ نمی‌کنند، از قافله فناوری‌های برتر و بزرگ عقب می‌مانند.

پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد قرار است در دهه جدید، پیشرفت‌های چشمگیری را در سفر‌های فضایی، محاسبات کوانتومی، هوش مصنوعی، گسترش نرم‌افزار‌ها و ... شاهد باشیم. برای درک بهتر این موضوع و در پرونده امروز زندگی‌سلام به فناوری‌هایی که در سال میلادی پیش‌رو همه را شگفت زده خواهد کرد، نگاهی خواهیم انداخت.

خودرو‌های پرنده و خودران| لذت بردن از پرواز و خداحافظی با رانندگی!
انسان از دیرباز آرزوی پرواز داشته است، از همین رو شاهد اختراع هواپیما بودیم، اما این روز‌ها شاهد نسخه‌هایی به روزتر برای پروازیم. چند روز پیش و در هفته هنر امسال آمریکا، شاهد رونمایی از خودروی پرنده بودیم. این خودرو توانایی پرواز عمودی (همانند بالگرد) را ندارد و باید به صورت افقی حرکت و سپس پرواز کند. ماکزیمم سرعت آن ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت و قیمت مدل عادی این خودروی پرنده ۴۰۰ هزار دلار (حدود پنج میلیارد تومان) است، اما برای خرید نسخه سطح بالا باید ۶۰۰ هزار دلار (حدود هشت میلیارد تومان) بپردازید. البته برای رانندگی با آن هم به مجوز خلبانی نیاز است. در کنار خودروی پرنده که به احتمال زیاد در سال ۲۰۲۰ به تولید انبوه خواهد رسید، این حوزه یک پیشرفت شگرف دیگر هم خواهد داشت.

برای تحقق بخشیدن به رویای خودرو‌های خودران، دانشمندان نیاز به ساخت یک شبکه عصبی مصنوعی (ANN) دارند که همانند شبکه عصبی بیولوژیکی انسان کار کند. به گفته مهندسان شرکت خودروسازی تسلا، یک خودرو برای رانندگی کاملا خودران نیاز به شبکه عصبی کامپیوتری با قابلیت محاسبه حداقل ۵۰ تریلیون در ثانیه را دارد. برای مقایسه، مغز انسان می‌تواند ۱۰ تریلیون محاسبه در ثانیه انجام دهد.

«ایلان ماسک»، رئیس تسلا گفته است انتظار دارد شرکت او سال ۲۰۲۰ این خودرو را هم بسازد. البته ناگفته نماند که خودران‌ها محدود به خودرو‌های سواری نخواهند بود و حمل‌و‌نقل کامیونی و کشتیرانی‌های خودران، تیتر خبر‌های جالب سال جدید خواهند بود.

چشم اندازی هیجان‌انگیز از فناوری‌های ۲۰۲۰

محاسبات کوانتومی| انجام محاسباتی ۱۰ هزار ساله در ۳ دقیقه!
رایانه‌های کوانتومی ظرفیت بسیار بالایی دارند و می‌توانند میلیون‌ها حالت موجود برای یک مسئله را در کسری از ثانیه پردازش و محاسبه کنند، کاری که ابررایانه‌های امروزی نمی‌توانند یا به سال‌ها زمان برای به سرانجام رساندن پردازش‌ها نیاز دارند. نقش رایانه‌های کوانتومی در گسترش فناوری‌ها و به ویژه در حوزه‌های نظامی، امنیتی، طراحی و آزمایش داروها، پیش‌بینی وضعیت هوا و تحلیل داده‌های هوش مصنوعی بسیار پر رنگ است.

به تازگی شرکت گوگل اعلام کرده به پیشرفت بزرگی در این فناوری دست یافته است و می‌تواند قدرتمندترین و متفاوت‌ترین رایانه جهان را تولید کند. به گفته متخصصان این شرکت، هم اکنون قدرتمندترین رایانه جهان که سامیت (Summit) نام دارد برای انجام یک محاسبه کاملا پیشرفته به حدود ۱۰ هزار سال زمان نیاز دارد، در حالی که رایانه کوانتومی گوگل در ۳ دقیقه و ۲۰ ثانیه این‌کار را انجام می‌دهد!

چشم اندازی هیجان‌انگیز از فناوری‌های ۲۰۲۰

بهره بردن از فناوری RPA| خودکارسازی تمام‌و‌کمال کسب‌و‌کارها!
به دلیل گستردگی فناوری خودکارسازی، تعریف دقیق و مشخصی را نمی‌توان برای آن در نظر گرفت. خودکارسازی یا همان اتوماسیون، هم اکنون برای بیشتر شرکت‌های فعال در حوزه فناوری، یک محرک فنی اصلی در حوزه تجارت به شمار می‌رود. خودکار شدن فعالیت‌های انسان، دیگر به کار‌های مکانیکی محدود نمی‌شود.

اتوماسیون هر روز فراتر می‌رود و از دایره تصورات و رویا‌های ما خارج می‌شود. ماشین‌های پیچیده کارخانه‌ها را قبضه کرده‌اند، اتوماسیون اداری و نرم‌افزار‌های مدیریت وظایف، کار‌های دفتری ما را انجام می‌دهند. خانه‌های هوشمند در حال گسترش هستند.

بانکداری خودکار، ساخت و ساز خودکار و در نهایت خودکارسازی، نیاز به تلاش انسان را به حداقل می‌رساند و سودرسانی را تا حد امکان افزایش می‌دهد. هنگامی که به آینده خودکارسازی نگاه می‌کنیم، با امکانات بی‌شماری روبه‌رو می‌شویم.

چشم اندازی هیجان‌انگیز از فناوری‌های ۲۰۲۰

رابط‌های مغز و رایانه| تحقق آرزوی خواندن ذهن افراد!
تصور کنید کسی با قراردادن یک کلاه روی سرتان افکار و احساسات شما را بخواند یا حتی آن‌ها را تغییر دهد یا پاک کند! چنین فناوری می‌تواند نگرانی‌های امنیتی جدی با خود به‌همراه بیاورد. با این فناوری، رابط‌های مغز و رایانه، احساسات و افکارمان را تبدیل به الگوی دیجیتال و قابل اشتراک‌گذاری می‌کند.

برخی از شرکت‌ها همچون فیسبوک در تلاش اند تا این فناوری را عادی‌سازی کنند. امروزه توانایی این فناوری این است که تشخیص دهد شما کدام عضله خود را می‌خواهید تکان دهید یا از نظر عاطفی چه وضعیتی دارید، اما همان‌طور که می‌دانید رشد فناوری باعث می‌شود روش‌ها و الگوریتم‌های هوش مصنوعی پیچیده‌تر شوند و سخت‌افزار‌ها قدرتمندتر، بنابراین شاید رسیدن به دقت بالاتر چندان هم دور نباشد.

به‌تازگی ابزار پوشیدنی «نکست‌مایند» (NextMind) با قابلیت حس‌کردن مغز مورد امتحان قرار گرفته است. این ابزار پوشیدنی سبک، روی سر قرار می‌گیرد و سیگنال‌ها را از قشر بصری دریافت می‌کند و آن‌ها را به صورت دستورات دیجیتال در زمان واقعی ارائه می‌دهد. انتظار می‌رود الگوریتم‌های یادگیری ماشینی که برای کدگذاری سیگنال‌ها در این ابزار به کار می‌روند، در اوایل سال ۲۰۲۰ رونمایی شوند. همان گونه که به نظر می‌رسد، کاربرد‌های بالقوه عملی این نوع فناوری، بسیار حیرت‌انگیز هستند و می‌توانند برای کمک به افراد ناتوان و آسیب‌دیده به کار بروند.

گجت‌های پزشکی| پیش‌بینی بیماری‌ها با کمک ساعت و لباس!
در سال جدید شاهد رایج شدن استفاده از گجت‌هایی خواهیم بود که به بهبود سلامت کمک می‌کنند. فناوری‌هایی مانند بررسی از راه دور و تحلیل داده از طریق گجت‌های پوشیدنی مثل ساعت و لباس‌ها در حال گسترش هستند و می‌توانند به بهبود سلامت افراد کمک کنند.

استفاده از این فناوری به ما این امکان را می‌دهد که قبل از بروز هرگونه علایم، مشکلات پزشکی را در افراد پیش‌بینی و درمان کنیم. این فناوری بر دقت دارویی نیز تاکید دارد و به پزشکان امکان می‌دهد تجویز و به‌کارگیری دارو را با دقت بیشتری انجام دهند و چگونگی تاثیر دارو و روش‌های درمانی بر بیمار را هم بررسی کنند.

چشم اندازی هیجان‌انگیز از فناوری‌های ۲۰۲۰

فناوری عصبی-کلامی NLP| تشخیص طعنه و شوخی از لحن جدی!
از آن‌جا که صدا آزادانه در جریان است و به‌راحتی قابل تبدیل به فناوری دیجیتال نیست، با پیشرفت هوش مصنوعی، پردازش صوتی و برنامه‌های مبتنی بر یادگیری رایانه‌ای در دهه آینده، انتظار می‌رود نرم‌افزار‌های تفسیر و ایجاد صدا حرکت رو به جلویی داشته باشند و بیشتر به قلمرو انسانی وارد شوند.

یکی از جنبه‌های خاص در فناوری صوتی، «برنامه‌ریزی عصبی-کلامی» یا «NLP» است. این نوع برنامه‌ریزی، به رایانه‌ها و سیستم‌ها امکان می‌دهد تا مفهوم صوت را بهتر درک کنند. به عبارتی امکان درک لحن، طعنه‌ها و بازی با کلمات را برای رایانه‌ها فراهم می‌کند و قادر خواهد بود زبان را از نظر فنی به بالاترین سطح کارایی خود برساند.

NLP کاربرد‌های فراوانی دارد، از جمله در ترجمه ماشینی مانند گوگل ترنسلیت، ویرایشگر‌های متن مانند Microsoft Word و Google Docs برای تصحیح غلط‌های گرامری، نوشتاری و ویرایشی، پاسخ صوتی تعاملی در مراکز پاسخ‌گویی به مشتریان برای پاسخ به سوالات متداول توسط ماشین و دستیار‌های صوتی مانند کورتانا، سیری و الکسا استفاده می‌شود.

واقعیت توسعه یافته| غیرقابل تشخیص شدن خیال تصویری و جهان واقعی!
واقعیت توسعه یافته، یک فناوری شامل چندین فناوری جدید و در حال توسعه است که یک تجربه همه جانبه دیجیتال را عرضه می‌کند. واقعیت مجازی (VR)، واقعیت تکامل یافته (AR) و واقعیت درآمیخته (MR) سه ضلع واقعیت توسعه یافته را تشکیل می‌دهند. در واقعیت مجازی کاربر به وسیله یک هدست وارد دنیای کاملا پردازش‌شده می‌شود.

واقعیت تکامل یافته این توانایی را به کاربر می‌دهد تا اجسام دیجیتال را از طریق صفحه نمایش یا صفحه نمایش تلفن هوشمند در دنیای حقیقی ببیند (مانند فیلتر‌های اسنپ چت) و در واقعیت درآمیخته، کاربر می‌تواند با اجسام دیجیتالی قرارداده شده در دنیای واقعی تعامل داشته باشد و ارتباط برقرار کند مثل نواختن پیانوی دیجیتالی که در گوشه اتاق‌تان است.

این فناوری‌ها که سابقه چند ساله در دنیای سرگرمی دارند، با استفاده از هدست‌ها و ویژگی‌های تلفن‌های هوشمند مانند فیلتر‌های دوربین، نمونه‌های قابل لمسی از AR را ارائه می‌دهند. به تازگی شرکت اپل خبر رونمایی از هدست مجهز به واقعیت افزوده را در سال ۲۰۲۰ داد. این هدست دارای لنز‌های هولوگرافیک بوده و به شکل بیسیم با آیفون هماهنگ می‌شود و اطلاعاتی نظیر پیام‌ها، ایمیل‌ها و نقشه را در میدان دید کاربر نمایش خواهد داد. گسترش این نوع واقعیت افزوده ممکن است تا جایی پیش برود که فرق میان خیال تصویری و جهان واقعی غیرقابل تشخیص و انتخاب بین آن دو عملا غیرممکن شود.

چشم اندازی هیجان‌انگیز از فناوری‌های ۲۰۲۰

محصولات مرتبط با اینترنت اشیا| فرمانروایان بلامنازع سال ۲۰۲۰!
اینترنت اشیا (IOT) واژه‌ای است که به‌طور گسترده برای توصیف آینده از آن استفاده می‌شود، زمانی که همه چیز به اینترنت متصل شود. این بدین معناست که نه تنها رایانه یا تلفن هوشمند شما بلکه حتی یخچال، تلویزیون، در ورودی خانه و سرخ‌کن شما به اینترنت متصل می‌شود!

شروع این فرایند را هرچند خیلی کم رنگ، اما با قفل‌های هوشمند، تلویزیون‌های هوشمند، خدمتکار خانه و چند مورد دیگر می‌توان دید. حدود ۶.۷ میلیارد دستگاه متصل به شبکه برای جمع‌آوری اطلاعات هم‌اکنون در حال استفاده‌اند. همراه با ۲۰ میلیارد پروژه برای سال ۲۰۲۰ (با توجه به آمار ارائه شده از سوی شرکت آمازون) پیش‌بینی می‌شود که تا سال ۲۰۲۱، ۲۵ میلیارد دستگاه متصل به شبکه IOT ایجاد شود.

انتظار می‌رود مصرف‌کننده جذب راحتی ایجاد شده توسط IOT شود، چون هم زمان کمتر و هم هزینه کمتری متحمل می‌شود. اینترنت اشیای صنعتی مقوله عظیمی است و می‌تواند تاثیر عمیقی روی خودکار‌سازی و کیفیت کنترل داشته باشد. به زودی کارتن‌های شیر را می‌بینیم که درون آن‌ها سنسور‌هایی به کار رفته است که می‌توانید با سوپرمارکت محلی در ارتباط باشید و هر زمان که شیر در یخچال ندارید، شیر تازه به طور خودکار برای شما ارسال شود یا یک شرکت می‌تواند با توجه به وضعیت چهره شما در ابتدای روز، محصولات مراقبت از پوست به شما پیشنهاد دهد.

اگر ردیاب خواب شما به آمازون اطلاع دهد که شما به مقدار کافی در شب نمی‌خوابید، می‌تواند به شما قهوه مناسب یا قرص خواب خوب معرفی کند. البته یکی از بزرگ‌ترین نگرانی‌های شرکت‌های اینترنت اشیا، امنیت داده‌هاست. با جمع‌آوری داده‌های بیشتر نسبت به گذشته، هکر‌ها فرصت و انگیزه بیشتری برای تلاش در نقض این سیستم‌ها دارند. به ازای ورود اطلاعات بیشتر به سیستم، سطح حمله و آسیب پذیری بیشتر می‌شود.

چشم اندازی هیجان‌انگیز از فناوری‌های ۲۰۲۰

گردشگری‌شدن فضا| اقامتی هیجان‌انگیز با شبی ۳۵ هزار دلار!
ناسا طبق وعده قبلی‌اش باید در سال ۲۰۲۰، ایستگاه فضایی بین‌المللی ISS را در اختیار گردشگران و شرکت‌های تجاری قرار دهد. البته هزینه روزانه اقامت یک شخص در ISS و استفاده از سیستم‌های پشتیبان حیات ۱۱ هزار دلار و استفاده از ذخایری مثل آذوقه، هوا، تجهیزات پزشکی و... حدود ۲۲ هزار دلار تمام می‌شود؛ بنابراین یک شب ماندن در ایستگاه فضایی بین‌المللی حدود ۳۵ هزار دلار هزینه در پی خواهد داشت. از آن‌جا که ناسا همیشه در برابر این طرح موضع مخالفی داشته، می‌توان گفت که حرکت بزرگی در راستای تجاری‌سازی و گردشگری شدن ایستگاه فضایی ISS به حساب می‌آید.

چشم اندازی هیجان‌انگیز از فناوری‌های ۲۰۲۰

منبع: خراسان

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار