پاسخ سوال‌های شرعی درباره «ولایت فقیه»

پاسخ سوال‌های شرعی خود را درباره «ولایت فقیه» در این گزارش بخوانید.

پاسخ سوال‌های شرعی درباره «ولایت فقیه»به گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، یکی از سوال‌های رایج که در جامعه امروزی ما مطرح است، بحث ولایت فقیه و حدود اختیارات او و جایگاه فقیه در عصر حاضر است.

شاید برای خیلی از افراد سوال باشد که «ولی فقیه کیست؟»، «ولایت فقیه مطلقه و غیر مطلقه چه فرقی با هم دارد و اصلاً یعنی چه؟» و خیلی سوال‌های دیگر.

به همین بهانه، از شما مخاطبان محترم خواستیم سوال‌های خود در زمینه احکام و مسائل شرعی مربوط به «ولایت فقیه» را مطرح کنید تا ما هم با توجه به فتوای مراجع تقلید پاسخ آن‌ها را بدهیم.

در ادامه می‌توانید پاسخ سوالات خود را بخوانید (لازم به ذکر است که برخی سوالات بر اساس معیار‌های انتخاب ولی فقیه (رهبری) در اصول قانون اساسی پاسخ داده شده است):

آیا ولی فقیه می‌تواند رئیس جمهور را برکنار کند؟

صلاحیت داوطلبان ریاست‌جمهوری از جهت دارا بودن شرایطی که در قانون اساسی آمده، باید قبل از انتخابات به تأیید شورای نگهبان برسد. در زمان عزل رئیس‌جمهور نیز با در نظر گرفتن مصالح کشور، پس از حکم دیوان عالی کشور به تخلف از وظایف قانونی یا رأی مجلس شورای اسلامی به عدم کفایت سیاسی او (رئیس جمهور)، ولی‌فقیه (رهبر) ورود می‌کند.

وظیفه مردم در قبال ولی فقیه چیست؟

اجراى حدود در زمان غيبت هم واجب است و ولايت بر آن اختصاص به ولى امر مسلمين دارد. در این باره نیز حضرت علی (ع) پس از قبول مقام رسمی خلافت با پرداختن به تبیین حقوق متقابل حاکم و ملت، وظیفه مردم را در قبال حاکم در دو محور می‌فرمایند: «... ای مردم حق من بر شما وفای به بیعتی است که با من بسته اید و نیز نصیحت نمودن من در حضور و غیاب.» (فیض الاسلام، نهج البلاغه، ص ۱۱۴)

ولایت مطلقه فقیه چیست؟

مراد از ولايت مطلقه فقيه جامع‌الشرايط اين است که دين حنيف اسلام که آخرين دين آسمانى است و تا روز قيامت استمرار دارد، دين حکومت و اداره امور جامعه است؛ لذا همه طبقات جامعه اسلامى ناگزير از داشتن ولى امر و حاکم و رهبر هستند تا امت اسلامى را از شرّ دشمنان اسلام و مسلمين حفظ نمايد و از نظام جامعه اسلامى پاسدارى نموده و عدالت را در آن برقرار و از ظلم و تعدّى قوى بر ضعيف جلوگيرى نمايد و وسایل پيشرفت و شکوفايى فرهنگى، سياسى و اجتماعى را تأمين کند. اين کار در مرحله اجرا ممکن است با مطامع و منافع و آزادى بعضى از اشخاص منافات داشته باشد.

حاکم مسلمانان پس از اينکه وظيفه خطير رهبرى را طبق موازين شرعى به عهده گرفت، بايد در هر مورد که لازم بداند تصميمات مقتضى بر اساس فقه اسلامى اتخاذ کند و دستورات لازم را صادر نمايد. تصميمات و اختيارات ولى فقيه در مواردى که مربوط به مصالح عمومى اسلام و مسلمين است، در صورت تعارض با اراده و اختيار آحاد مردم، بر اختيارات و تصميمات آحاد امّت مقدّم و حاکم است.

آیا داشتن رابطه با امام زمان (عج) جزو شرایط اصلی ولی فقیه است؟ آیا ولی فقیه در عصر غیبت بر مسلمین ولایت مطلقه دارد یا خیر؟

در جواب سوال اول باید گفت که پاسخ خیر است؛ اما در پاسخ سوال بعدی باید بیان کرد که این موضوع بین فقها و عالمان اعلم اختلافی است ولی بنا به نظر امام خمینی (ره) این ولایت مطلق است.

تفاوت ولایت مطلقه فقیه با ولایت فقیه چیست؟

ولايت فقيه يعنی زمامداری فقيه عادل و با كفايت بدون اينكه اشاره به قلمرو و اختيارات آن داشته باشد. اما ولايت مطلقه فقيه كه قيد «مطلقه» به آن اضافه شده، بيانگر گستردگی و دايره شمول اين ولايت است. براساس اين نظريه، فقيه جامع‌الشرايط در تمامی شئون مربوط به حكومت دارای ولايت است و همه اختياراتی را كه پيامبر(ص) و ائمه‌ معصومين (ع) در زعامت امور جامعه داشتند، فقيه جامع الشرايط نيز داراست. ميان فقيه و پيامبر(ص) و ائمه معصومين (ع) در امر حكومت فرقی نيست و همگی از اختيارات يكسانی برخوردارند مگر در موارد خاص (مثل جهاد ابتدايی) كه دليل قطعی بر عدم اختيار فقيه در آن مورد وجود داشته باشد. از اين رو حضرت امام خمينی (قدس سره) به اين نكته اشاره دارد كه «توهم اينكه اختيارات حكومتی پيامبر(ص) بيش از ائمه (ع) و اختيارات آن‌ها بيش از فقهاست، باطل است».

آیا تنها شکل حکومتی که مورد تایید شرع است، ولایت فقیه است یا گزینه های دیگری هم وجود دارد؟

ولایت فقیه ریشه در حکومت اسلامی دارد و تنها حکومتی اسلامی است که فردی را به نام ولی فقیه انتخاب می‌کند.

معیار انتخاب ولی فقیه چیست؟

این سوال پاسخ داده شده است؛ اما باید بیان کرد که رهبر با رأی دو سِوم (۲/۳) نمایندگان مجلس خبرگان رهبری به‌مدت نامحدود انتخاب می‌شود؛ اما بر اساس اصل ۱۱۱ قانون اساسی، در صورتی‌که رهبر از انجام وظایف خود ناتوان شود یا یکی از ویژگی‌های رهبری را از دست دهد، مجلس خبرگان رهبری می‌تواند او را از مقامش برکنار یا خلع کند.

چرا احکام ولی فقیه در رساله‌های عملیه وجود ندارد؛ در حالی که ولایت فقیه امری تخصصی است و اجتهاد در آن برای عامه مردم ممکن نیست؟

احکام ایشان در رساله‌های عملیه وجود دارد. احکامی مانند عید فطر و برای قضاوت و دیگر مباحث فقهی که در رساله آمده است.

ولی فقیه مادام العمر است یا باید کسی که صلاحیت بیشتری دارد، جایگزین او شود؟

بر اساس اصل ۱۱۱ قانون اساسی، در صورتی‌ که رهبر از انجام وظایف خود ناتوان شود یا یکی از ویژگی‌های رهبری را از دست دهد، مجلس خبرگان رهبری می‌تواند او را از مقامش برکنار یا خلع کند.

آیا ولی فقیه از سوی امام زمان (عج) انتخاب می‌شود؟

ولایت فقیه ریشه در دوران امامت امام زمان (عج) دارد که در زمان غیبت ایشان ولایت فقیه، نایب فقیه محسوب می‌شود. همچنین ولی فقیه (نایب فقیه) فردی است که معیار فقها را داشته باشد و زیر نظر خبرگان برگزیده می‌شود.

ولی فقیه را خداوند مشخص می‌کند یا بنده خدا؟ طبق کدام آیه قرآن کریم؟

در پاسخ سوال اول باید بیان کرد که ولایت فقیه ریشه در اسلام دارد و جزو نایبان امام در هر زمان محسوب می‌شود. پس می‌توان گفت ولایت فقیه امری الهی است و فقها و عالمان برجسته دینی در هر منطقه ولی فقیه را انتخاب می‌کنند.

خداوند در قرآن کریم می‌فرماید: «یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللهَ وَأَطِیعُوا الرَّسُولَ وَأُولِی الأَمْرِ مِنْکمْ» (النساء: ۵۹)/ «لَقَد اَرسَلنا رُسُلاً بِالبَیِّناتِ وَ اَنزَلنا مَعَهُم الکِتابَ وَ المیزانَ لِیَقومَ النّاسُ بِالقِسطِ» (حدید: ۲۵)

انتهای پیام/

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۹
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۲۳:۱۳ ۲۹ آذر ۱۳۹۸
به فکر گرانی باشید،،کمرمردم خم شد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۵ ۲۹ آذر ۱۳۹۸
جانم فدای رهبر.خدایا آقاخامنه ای رودرپناه خودت حفظ کن.هرچی ملت ایران دارند ازدرایت ایشان است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۲ ۲۹ آذر ۱۳۹۸
جانم فدای امام زمان _عج_ و امام خمینی _ره_ و امام خامنه ای_کبیر_....لبیک
Iran (Islamic Republic of)
Iran
۲۳:۱۸ ۲۹ آذر ۱۳۹۸
احسنت
United States of America
ناشناس
۲۱:۳۰ ۲۹ آذر ۱۳۹۸
چرا بازار خشکبار رنگ و بویی دیگر به خود گرفته?
چرا قیمت هر بسته آجیل چهار مغز لوکس یک میلیون تومانه?
Iran (Islamic Republic of)
رهام
۲۰:۰۱ ۲۹ آذر ۱۳۹۸
سلام.عذر میخوام، این تعاریف و حد و حدود رو چ کسی به ولایت فقیه نسبت داده؟ آیا تو قرآن چیزی در این مورد آمده؟ فرض بر این بگیریم ک فردا امام زمان (عج) ظهور کند، آیا کسی می‌تواند ثابت کنه ک اون شخص امام زمان هست یا نه؟
با سپاس
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۱۹:۳۷ ۲۹ آذر ۱۳۹۸
با سلام، با تشکر از شما.

نقش امام خمینی ره در مسئله ولایت فقیه چی بوده که در این مسئله حرف از ایشون به میون میاد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۰ ۲۹ آذر ۱۳۹۸
آیا ولی فقیه میتواند جانشین خود را انتخاب کند؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۹ ۲۹ آذر ۱۳۹۸
چرا من که تخصصی در مورد اعضای خبرگان رهبر یندارم باید رای بدهم؟ مسلماً رای من رای جالبی نخواهد بود چون شناخت فقهی ندارم.
چرا اعضای مجلس خبرگان رهبری توسط متخصصین در این حوزه تعیین نمی شود؟
آخرین اخبار