یک میلیاد و ۸۸ میلیون متر مکعب کسری مخزن آب در کرمانشاه

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای استان کرمانشاه گفت : یک میلیاد و ۸۸ میلیون متر مکعب کسری مخزن آب در استان وجود دارد.

به گزارش     گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه،علی مرادی معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای استان کرمانشاه گفت : طرح تعادل بخشی با هدف تعادل بخشیدن به آب خانه‌ها و سفره‌های آب زیر زمینی طی چندین سال گذشته در کل کشور اجرا شده و شاخص‌های متفاوتی دارد.

او گفت : طرح مذکور پروژه‌هایی از جمله انسداد چاه‌های غیرمجاز، نصب کنتور هوشمند، تغذیه مصنوعی برای تقویت آب خانه‌ها و … دارد که تعدادی از آن‌ها به سازمان جهاد کشاورزی و تعدادی نیز به مشارکت‌های مردمی و سازمان زمین شناسی در خصوصی سنگ کف دشت‌ها مربوط می‌شود.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای استان کرمانشاه گفت: در مجموع فعالیت آب منطقه‌ای در خصوص اجرای طرح تعادل بخشی مربوط به مسائل گشت و بازرسی از چاه‌ها، کنترل بهره برداری و اضافه برداشت‌ها و نصب کنتور‌های هوشمند است.

این مسئول گفت: وزارت نیرو هرکدام از استان‌ها را مکلف کرده میزانی از اضافه برداشت‌ها که قبلاً به صورت تجمعی در سفره‌های آب زیر زمینی رخ داده به صفر رسانده شود.

او با بیان اینکه در استان کرمانشاه یک میلیارد و ۸۸ میلیون متر مکعب کسری مخزن وجود دارد، افزود: ۲۳ محدوده مطالعاتی در استان داریم که در برخی از محدوده‌ها نظیر ماهیدشت، کنگاور و حسن آباد شیان کسری مخزن بیشتر است همچنین برخی سفر‌های آب زیرزمینی افت آبخوان کمتری دارند که البته باید جلوگیری شود تا دچار افت و نقصان نشوند.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای استان کرمانشاه گفت: گروه‌های گشت و بازرسی آب منطقه‌ای استان کرمانشاه مستمرا در سطح دشت‌ها از حفاری غیرمجاز و اضافه برداشت از چاه‌ها جلوگیری می‌کنند.

این مسئول با اعلام اینکه با توجه به اعتبارات ابلاغی از محل طرح تعادل بخشی برنامه‌هایی برای استان‌ها در نظر گرفته شده، گفت: اداره آب منطقه‌ای امسال در اصلاح پروانه‌ها مکلف شده پروانه بهره برداری قدیم را بر اساس رعایت الگوی مصرف برای هر هکتار زمین که وزارت جهاد و آب منطقه‌ای مصوب کرده اصلاح و تعدیل کند.

او افزود: همچنین به منظور تسریع در دسترسی به پرونده‌های اداری، اسکن پرونده‌ها و الکترونیکی کردن آن‌ها در دست اقدام است و اکنون درصدد بارگذاری ۴۰۰ هزار برگ اسکن هستیم.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای استان کرمانشاه گفت: در برنامه ابلاغی به استان امسال باید ۲۰۰ حلقه چاه در استان مسدود شود که تاکنون ۱۸۰ حلقه انسداد داشته‌ایم.

این مسئول با بیان اینکه از الزام به نصب ۲۴۰ کنتور هوشمند، ۱۷۰ کنتور نصب شده، گفت: وزارت نیرو طبق ماه ۱۲ قانون برای افرادی که مازاد برداشت دارند با هزینه کشاورز، مکلف شده کنتور هوشمند نصب کند.

او گفت: همچنین در دشت‌های استان طرح مطالعاتی انجام شده که در برخی دشت‌ها آبخوانی برای تغذیه مصنوعی وجود ندارد، اما در کیلانور شهرستان روانسر دو میلیون آب ذخیره از طریق چشمه سار‌ها به صورت مصنوعی تغذیه می‌شود که سبب بهبود سطح آب چاه‌ها شده است.

مرادی گفت: در حال حاضر در راستای صیانت از منابع آب زیر زمینی درصدد انجام طرح مطالعاتی مشارکت‌های مردمی از محل تعادل بخشی دشت حسن آباد شیان هستیم که در این راستا در برخی شهرستان‌ها نظیر منطقه گودین کنگاور، مردم به صورت خودجوش با راهنمایی آب منطقه‌ای در چاله کوره‌های قدیمی داشتند آب پشت بند گودین را که از همدان سرچشمه می‌گیرد، وارد می‌کنند.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای استان کرمانشاه با بیان اینکه مردم استان کرمانشاه سالانه ۲۰ میلیون متر مکعب آب به سفره‌های زیر زمینی تزریق می‌کنند، افزود: این اقدام که کشاورزان به کوره‌های آجر پزی متروکه آب وارد می‌کنند و سطح آب زیر زمینی در دشت را بهبود می‌دهند، در کشور نادر است.

این مسئول درباره اضافه برداشت در استان کرمانشاه، گفت: اضافه برداشت در کشت محصولاتی نظیر برنج، سیب زمینی، پیاز و هندوانه که پر آب بر بوده و جزو کشت‌های بومی استان نبوده، دیده می‌شود.

او افزود: برنج کاری در مقابل چاه‌های آب به جای پنج تا هفت هزار متر مکعب طبق الگوی آب به حدود ۲۰ هزار متر مکعب آب نیاز دارد.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای استان کرمانشاه گفت: امسال ۳۰۰ حلقه چاه به دلیل اضافه برداشت پلمب شده که افراد متخلف تعهد داده‌اند وو برخی نیز موظف به نصب کنتور هوشمند شده‌اند.

مرادی با بیان اینکه در استان کرمانشاه اضافه برداشت داریم، گفت: به دلیل اینکه تمام چاه‌ها مجهز به کنتور هوشمند یا وسایل اندازه گیری نیستند، آماری از میزان اضافه برداشت در دست نیست، اما با توجه به تجارب قبلی و اطلاعات گشت‌ها، بحث اضافه برداشت تأیید می‌شود که در مواردی از طریق دادگستری نیز پیگیری شده است .

 

 

انتهای پیام/د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.