تنها ۵ درصد سرمایه‌گذاری‌های اقتصادی کشور در بخش کشاورزی است

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان‌شرقی گفت: نرخ پایین سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی در مقایسه با سایر بخش‌های اقتصادی یکی از چالش‌های بزرگ بخش کشاورزی است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز،فتحی  رئیس سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان‌شرقی در جلسه شورای هماهنگی سازمان که در محل مدیریت صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی استان برگزار شد، گفت: متاسفانه پنج درصد سرمایه‌گذاری‌های اقتصادی کشور در بخش کشاورزی اتفاق می‌افتد و ۹۵ درصد سرمایه‌گذاری‌ها در بخش‌های صنعت و خدمات صورت می‌گیرد.

او افزود: توسعه بخش کشاورزی و تاثیرگذاری آن در مشکلات اقتصادی و اشتغال‌زایی کشور نیازمند افزایش سرمایه‌گذاری در این بخش است.

فتحی با اشاره به اینکه سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی شامل سرمایه‌گذاری‌های دولتی و بخش خصوص می‌باشد، گفت: سرمایه‌گذاری‌های دولتی در بخش کشاورزی به لحاظ محدود بودن منابع اعتباری با محدودیت مواجه است، بنابراین با اعتبارات دولتی تخصیص یافته به بخش کشاورزی نمی‌توان به رونق تولید و توسعه کشاورزی دست یافت.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان گفت: اگر سهم بری فصل کشاورزی از اعتبارات استانی از ۹ درصد به ۲۰ درصد افزایش یابد با توجه به گسترده بودن فعالیت‌ها و زیربخش‌های کشاورزی، باز هم نمی‌توان شاهد حرکات ملموسی در این بخش بود.

فتحی افزود: سرمایه‌گذاری مطلوب و تاثیرگذار در بخش کشاورزی فقط توسط بخش خصوصی انجام می‌شود و این سرمایه‌گذاری‌ها شامل سرمایه‌گذاری‌های داخلی و خارجی است.

او با اشاره به اینکه سرمایه‌گذاری‌های خارجی در شرایط فعلی کشور قابل توجه نمی‌باشد و به هیچ‌عنوان تاثیرگذار نیست، افزود: ماهیت فعالیت‌های بخش کشاورزی، ریسک‌پذیری بالا و تاثیرپذیری آن از حوادث قهری و حادثه‌خیز بودن کشور از لحاظ اقلیمی و بلایای طبیعی موجب شده سرمایه‌گذاری‌های داخلی نیز در بخش کشاورزی نسبت به سایر بخش‌ها از نرخ پایینی برخوردار باشد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان با خاطرنشان ساختن اهمیت فعالیت‌های صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی در استان، گفت: صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی باید با استفاده از تجمیع اعتبارات خرد خود در راستای تامین انواع مایحتاج بخش کشاورزی تلاش مضاعف کند تا بتواند تاثیرگذاری مثبت صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی استان را عینیت بخشد.

فتحی با اشاره به اینکه از ۵ میلیون تن محصولات کشاورزی تولید شده در استان ۴ میلیون تن به تولیدات گیاهی اختصاص دارد، خطاب به معاونت بهبود تولیدات گیاهی استان،گفت: بهره‌مندی بیشتر معاونت تولیدات گیاهی استان از ظرفیت صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی زمانی اتفاق خواهد افتاد که فعالیت‌های معاونت متشکل، دارای تعاونی و اتحادیه‌های فعال در بخش مربوطه باشد.

او با اشاره به افزایش سرمایه صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی استان که از طریق فروش منابع دولتی و املاک سازمان جهادکشاورزی در سال‌های گذشته انجام شده است،گفت: صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی استان تنها مجاز به پرداخت تسهیلات به اعضای خود از طریق اتحادیه‌های زیربخش‌های مختلف واحد‌های تولیدی است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به فعالیت‌های خوب و مطلوب صندوق خرد زنان روستائی، گفت: زنان در بخش کشاورزی پا به پای آقایان و در بعضی موارد بیشتر از مردان در کشاورزی استان دخیل و تاثیرگذار هستند و باید فعالیت‌های صندوق خرد زنان روستایی با تخصیص اعتبارات و افزایش سرمایه در راستای رونق تولید و ارتقاء اشتغال‌زایی افزایش یابد.

فتحی افزود: باید از قوانین و مقررات به نفع گره‌گشایی از مسائل و مشکلات بخش کشاورزی، کشاورزان و بهره‌برداران این بخش استفاده مطلوب انجام شود که در این صورت هم رضایت پروردگار متعال، هم رضایت مردم و هم رضایت نهاد‌های نظارتی جلب خواهد شد.

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار