مدیر جهاد کشاورزی قیروکارزین:

فرونشست زمین، کشاورزی قیروکارزین را تهدید می‌کند

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان قیروکارزین گفت: نشانه‌هایی از فرو نشست زمین‌های کشاورزی در جنوب شهر قیر شناسایی شده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، همتی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان قیروکارزین با بیان اینکه فرو نشست زمین به عنوان یکی از مخاطرات طبیعی بوده و بسیاری از دشت‌های ایران با آن روبرو هستند، اظهار کرد: نشانه‌هایی از فرو نشست زمین‌های کشاورزی در جنوب شهر قیر شناسایی شده است.

او افزود: در این پدیده زمین در ابعاد چند صد متر مربع و به میزان چند سانتی متر نسبت به اراضی اطراف فرو نشست کرده و باعث ایجاد شکاف‌هایی به عرض چند ده سانتی متری در اطراف اراضی فرو نشسته شده است.

این مقام مسئول تصریح کرد: یکی از راه‌های اصلی و زود بازده برای جلوگیری از فرو نشست زمین مدیریت منابع آبی و فرهنگ سازی در این زمینه است که با رعایت آن می‌توان جلوی این پدیده شوم را گرفت.

همتی ادامه داد: خاک یک منبع ارزشمند و تجدید ناپذیر بوده و تنها بستر حیات است که برای یک سانتی متر از آن به ۳۰۰ تا هزار سال زمان نیاز است و خاک طی عمر انسان تشکیل نمی‌شود.

او با تاکید بر اینکه کشاورزی و باغداری مهم‌ترین فعالیت اقتصادی و اشتغال زا در این شهرستان است، تصریح کرد: کشاورزی شدیدا به آب وابسته بوده و هرگونه برنامه ریزی برای توسعه در این بخش منوط به مدیریت درست منابع آبی و تأمین منابع جدید در این بخش است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان قیروکارزین بیان کرد: اجرای طرح انتقال آب سد سلمان فارسی به دشت‌های قیروکارزین به وسیله لوله‌های GRP مهم‌ترین اقدام ممکن در راستای کاهش برداشت از منابع آب زیر زمینی و جلوگیری از تخریب اراضی و خاک است.

او به اجرای طرح‌های آبیاری نوین و راه اندازی کشت‌های گلخانه‌ای به عنوان دیگر راهکار‌های حفاظت از خاک نیز اشاره کرد و گفت: از این طریق می‌توان منابع آبی را به صورت بهینه استفاده و محصول بیشتر و با کیفیت تری به بازار عرضه کرد.

خطر فرو نشست اگر ادامه یابد فردایی خطرناک را رقم خواهد زد، در صورت مدیریت صحیح و اصولی به فرصتی گرانبها برای رشد و توسعه بدل می‌شود، آب به هر اندازه که بخواهیم در دسترس ما نیست، پس باید با مدیریت صحیح و علمی، آن را هدر ندهیم.

قیروکارزین با بیش از ۵۰ هزار هکتار اراضی قابل کشت در ۱۶۹ کیلومتری جنوب غربی شیراز واقع شده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.