باغداران نسبت به دادن یخ آب زمستانی در باغات خود اقدام نمایند

معاون مدیریت حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان بر انجام عملیات یخ آب زمستانه برای مبارزه با آفات باغات تاکید کرد.

باغداران نسبت به دادن یخ آب زمستانی در باغات خود اقدام نمایندبلالی  معاون  مدیریت حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان در گفتگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان؛با بیان اینکه استان زنجان سطح زیر کشت باغات استان زنجان در حدود ۸۰ هزارو ۵۳۱ هکتار است  بر اهمیت مدیریت مطلوب باغات طی ایام زمستان به منظور کاهش استفاده از سموم شیمیایی در روند تولید محصولات باغی تاکید کرد و گفت: باغداران نسبت به دادن یخ آب زمستانی در باغات  خود اقدام نمایند

او افزود: «یخ‌آب زمستانه» از جمله عملیات بسیار مهمی است که کشاورزان بویژه در تاکستان‌ها برای مقابله با آفت «زنجره مو» باید به صورت جدی در دستور کار قرار دهند.

بلالی  با بیان اینکه «یخ‌آب زمستانه» همچنین در مقابله با آفات و بیماری‌های باغات سیب بسیار کاربرد دارد افزود: در عملیات یخ آب زمستانه،   باغات به صورت غرقاب آبیاری شده و با یخ زدن آب سطح زمین در اثر سرما آفات و بیماری ها، بذور علف‌های هرز و تمام عوامل بیماری زا از بین می‌رود.

معاون مدیریت حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان با اشاره به اینکه اجرای این عملیات تاثیر صد در صد در برداشت و کیفیت محصول و کاهش بسزایی در مصرف سموم و ریشه کنی آفات دارد ادامه داد:این طرح هر ساله در شروع فصل سرما توسط کشاورزان اجرا می‌شود.

بلالی همچنین براهمیت هرس فرم دهی و تنظیم زاویه شاخه‌های اصلی در باغات  را مورد تاکید قرار داد و تصریح کرد: هرس فرم دهی در اسکلت بندی درختان و افزایش مقاومت آن‌ها در تحمل بار و وزن ناشی از میوه‌ها و یا بار برف در زمستان بسیار تاثیرگذار است.

 اهمیت هرس فرم دهی و تنظیم زاویه شاخه‌های اصلی در باغات را مورد تاکید قرار داد و تصریح کرد: هرس فرم دهی در اسکلت بندی درختان و افزایش مقاومت آن‌ها در تحمل بار و وزن ناشی از میوه‌ها و یا بار برف در زمستان بسیار تاثیرگذار است.

 او همچنین یادآور شد: باغداران، باغداری صحیح و بهداشت باغ را جدی  بگیرند و برای مبارزه  بهتر با آفات و بیماری‌ها  حتما  شاخه‌های هرس شده درباغات را  با دفن کردن و یا سوزاندن از بین ببرند.
 
انتهای پیام/ن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.