کره جنوبی: بن‌بست مذاکرات آمریکا و کره شمالی به نفع پیونگ‌یانگ نیست

رئیس‌جمهور کره جنوبی اعلام کرد بن‌بست به وجود آمده در مذاکرات هسته‌ای آمریکا و کره شمالی به نفع پیونگ‌یانگ، سئول و پکن نیست.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری رویترز، مون جائه این، رئیس جمهور کره جنوبی امروز دوشنبه به شی جین پینگ، همتای چینی خود گفت توقف مذاکرات هسته‌ای و افزایش تنش‌ها میان آمریکا و کره شمالی به نفع پیونگ یانگ نیست.

دفتر ریاست جمهوری کره جنوبی در بیانیه‌ای اعلام کرد مون جائه این در دیدار با همتای چینی خود بر نقش مهم پکن در مسائل مربوط به شبه جزیره کره تاکید کرد.

رئیس جمهور کره جنوبی گفت: تحولات اخیر که در آن مذاکرات هسته‌ای میان آمریکا و کره شمالی به حالت تعلیق درآمده و تنش در شبه جزیره کره افزایش یافته، نه تنها برای دو کشور ما بلکه برای کره شمالی نیز سودمند نخواهد بود. امیدوارم که با همکاری نزدیکتر ما این فرصت نادر به بار بنشیند.

مون جائه این به منظور شرکت در نشست سه جانبه با سران چین و ژاپن در پکن حضور دارد. شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن نیز قرار است امروز با رئیس جمهور چین دیدار کند. اگرچه در برنامه گفت‌وگو‌های دو جانبه سران چین و ژاپن موضوعات اقتصادی و نیز تنش‌های میان سئول و توکیو در دستور کار قرار دارد، مسئله کره شمالی احتمالا مهمترین موضوع این نشست خواهد بود.

کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی به تازگی طی بیانیه‌ای هشدارآمیز خطاب به آمریکایی‌ها هشدار داد تنها تا پایان سال میلادی جاری، فرصت دارند وضع مذاکرات را مشخص کنند. کیم جونگ اون همچنین این را هم گفت که در صورت عدم اعطای امتیاز به پیونگ یانگ، کره شمالی مسیر جدید نامشخصی را در پیش خواهد گرفت. کره شمالی با آزمایش موتور موشک در سایت خود برای پرتاب ماهواره، آمریکا را برای ارائه پیشنهاد‌های جدید با هدف خارج کردن روند مذاکرات از بن‌بست تا پیش از پایان سال، تحت فشار قرار داده است.

سخنگوی وزارت خارجه کره شمالی روز شنبه با انتقاد از اتهامات حقوق بشری آمریکا علیه این کشور هشدار داد چنانچه واشنگتن تلاش کند تا نظام حکومتی کره شمالی را با مشکلات حقوق بشری گره بزند، تاوان سختی خواهد پرداخت.

انتهای پیام/

 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار