دانش آموزان کردستانی سفیران حفاظت از میراث فرهنگی می‌شوند

میراث فرهنگی در راستای معرفی آثار تاریخی و نحوه حفظ و نگهداری از این آثار اقدام به آموزش دانش آموزان در مدارس استان کرده تا نسل‌های آینده سفیران حفاظت از میراث فرهنگی باشند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج ، به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کردستان، تیمور خالدی گفت: این طرح تاکنون در چند مدرسه شهرستان‌های بیجار و مریوان اجرا شده و مورد استقبال بسیار خوب مدارس و دانش آموزان قرار گرفته است.

وی اضافه کرد: برای برگزاری این برنامه در تمامی شهرستان‌های استان برنامه‌ریزی شده و در صورت اعلام آمادگی مدراس کارشناسان میراث فرهنگی برای آموزش اقدام می‌کنند.

خالدی با اشاره به اینکه آموزش یکی از پایه‌های اصولی حفظ میراث فرهنگی است اضافه کرد: نهادینه کردن فرهنگ حفاظت و نگهداری از آثار تاریخی و بنا‌های قدیمی توسط آموزش به اقشار مختلف مردم باید در اولویت برنامه‌های کاری میراث فرهنگی قرار بگیرد.

خالدی با بیان اینکه مریوان ٥٢ اثر ثبت شده در فهرست آثار ملی دارد افزود: از آغاز اجرای این طرح در مریوان تاکنون ۵۰ نفر از دانش آموزان این شهرستان توسط ۲ کارشناسان این اداره آموزش‌های لازم را دریافت کردند.

وی یادآورشد: همچنین در این طرح ۳۰ نفر از دانش آموزان بیجاری با ضرورت نگهداری، حفظ و توجه به آثار باستانی و همچنین نحوه حفاظت از این اماکن و چگونگی تعامل با گردشگران آشنا شدند.

مدیر روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کردستان گفت: این کلاس‌ها برای همه دانش آموزان در تمام مدارس بیجار برگزار می‌شود و در کنار اجرای این طرح دو نفر از مربیان مجرب، دانش آموزان را با هنر سفالگری آشنا می‌کنند.

وی اضافه کرد: ٥٧٠ اثر تاریخی در بیجار وجود دارد که ٢٧٠ اثر آن در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده و به طور میانگین سالانه بیش از ٣ هزار نفر از این اماکن بازدید می‌کنند.

خالدی اظهارداشت: دهیاران و شورا‌ها از دیگر جوامع هدف برای آشنایی بیشتر با اهمیت نگهداری آثار و بنا‌های تاریخی هستند که در این راستا تاکنون به دهیاران ۲ روستای نی و سرچی آموزش داده شده و امیدواریم این دوره‌های آموزشی در دیگر روستا‌ها نیز برگزار شود.

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.