کاهش طلاق و ازدواج/ تجرد قطعی در استان بوشهر بالاست

مدیرکل ثبت احوال استان بوشهر می‌گوید آمار‌های ۹ ماه امسال نشان می‌دهد هم ازدواج و هم طلاق در این استان کاهش یافته است.

ثبت احوال دستگاه اجرایی برتر کشور از نگاه مردم انتخاب شدبه گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر،  اسکندر پاسالار در جمع خبرنگاران به مناسبت سالروز تاسیس سازمان ثبت احوال با تاکید بر اینکه امسال اولین سال از دومین سده تاسیس این سازمان در کشور است بیان کرد: در بوشهر نیز از سال ۱۳۰۷ این نهاد با صدور شناسنامه‌ای به نام سیدعبدالرسول کازرونی آغاز به کار کرد.

او تصریح کرد:در راستای دسترسی آزاد اطلاعات به مردم ما موظفیم اطلاعات اطلاعات آماری غیر طبقه بندی شده را در اختیار مردم قرار دهیم به همین خاطر از چند سال پیش به ویژه امسال انواع سالنامه آماری، فصل نامه و دیوارکوب را در اختیاردستگاه‌ها و نهاد‌های مختلف قرار دادیم.

مدیرکل ثبت احوال استان بوشهر افزود: از یک دی نرم افزار فصل نامه آماری ویژه تلفن همراه با سیستم عامل اندروید را در سایت بازار به صورت رایگان بارگذاری کردیم و تاکنون اطلاعات آماری سال‌های ۹۶ و ۹۷ در این نرم افزار درج شده است.

پاسالار یادآور شد:بزودی این نرم افزار بروز خواهد شد تا تحولات آماری و جمعیتی به راحتی در اختیار مردم قرار بگیرد.

او تاکید کرد: این اطلاعات اساس برنامه ریزی‌های مختلف است به طوری که امروزه حتی برای سرمایه گزاری‌های خرد درون شهری نیز به اطلاعات آماری دقیق نیاز است.

مدیرکل ثبت احوال استان بوشهر با بیان اینکه هیچ دستگاه اجرایی به اندازه ثبت احوال مخاطب عمومی ندارد عنوان کرد:همه دستگاه‌های اجرایی مخاطبین خاص دارد، اما فراگیری مخاطبین داخل و خارج از کشور در سازمان ثبت احوال باعث شده این نهاد بتواند یک مردم داری قوی داشته باشد.

پاسالار با بیان اینکه سازمان ثبت احوال بیشترین مراجع کننده در سطح کشور را داراست گفت:خوشبختانه این سازمان در بین تمامی دستگاه‌های اجرایی و وزارتخانه‌های از نگاه مردم عنوان برتر را کسب کند.

او گفت:با ورود سازمان ثبت احوال به دومین سده تاسیسش به دنبال الکترونیکی کردن خدمات خود از جمله صدور کات ملی هوشمند,صدور گواهی فوت و دسترسی به اطلاعات جمعیتی استان و کشور است.

مدیرکل ثبت احوال استان بوشهرادامه داد:به دنبال آن هستیم که درخواست تغییر نام و نام خانوادگی نیز الکترونیکی شود تا افراد برای این کار نیاز به حضور در محل نداشته باشند.

پاسالار با اشاره به صدور کارت ملی هوشمند افزود: در اجرای این طرح اقدامات مهم و اساسی انجام شده و تاکنون ۹۱ درصد جمعیت استان بوشهر درخواست صدور کار ملی هوشمند ارائه کرده‌اند.

او  با بیان اینکه در خواست صدور کارت ملی هوشمند در ثبت احوال و دفاتر پیشخوان دولت و ICT روستایی انجام می‌شود، گفت: تاکنون ۶۸ هزار نفر از جمعیت استان بوشهر نسبت به صدور کارت ملی هوشمند اقدام نکرده‌اند.

مدیرکل ثبت احوال استان بوشهر جمعیت استان بوشهر را یک میلیون و ۱۷۲ هزار نفر دانست و عنوان کرد: تاکنون ۵۶۰ هزار نفر از جمعیت استان بوشهر از کارت ملی هوشمند بهره‌مند شده‌اند.

پاسالار با بیان اینکه ۷۱ درصد جمعیت استان در شهر‌ها و ۲۹ درصد در روستا‌ها سکونت دارند، تصریح کرد: ۵۳ درصد از جمعیت استان مذکر و ۴۷ درصد مونث هستند در واقع نسبت جمعیتی مرد استان بوشهر ۱۱۴ مرد نسبت به صد زن است.

او از کاهش ثبت طلاق در استان خبر داد و بیان کرد: ثبت واقعه طلاق در ۹ ماه امسال نسبت به مدت مشابه پارسال، یک درصد کاهش یافته و این در حالی است که میزان ازدواج در استان هم کاهش نشان می‌دهد.

مدیرکل ثبت احوال استان بوشهر با اشاره به کاهش ۱۸ درصدی ولادت، ادامه داد: در ۹ ماه امسال  ۱۲ هزار و ۲۸۲ نوزاد در استان متولد شده اند که  معادل ۱.۴ درصد متولدان ۹ ماه امسال در کشور است.

پاسالار عنوان کرد: میانگین سنی مادران در زمان تولد فرزند ۲۹.۵ و میانگین سنی پدران ۳۴ سال است که بیشترین میانگین سنی پدران و مادران هنگام تولد فرزند را در شهرستان دیلم شاهد بوده ایم.

او گفت: از ابتدای سال تاکنون ۱۵۴ مورد دوقلوزایی در استان داشته ایم که بیشترین آن در شهرستان بوشهر بوده است، همچنین چهار مورد سه قلوزایی داشته‌ایم که هر چهار مورد در دشتستان رخ داده است.

مدیرکل ثبت احوال استان بوشهر افزود: در ۹ ماه امسال، سه هزار و ۲۹۲ وفات در استان بوشهر رخ داده است که ۱.۱ درصد از سهم وفات کشور را تشکیل می‌دهد و نسبت به پارسال ۱۱ درصد افزایش داشته است.

پاسالار با اشاره به اینکه میانگین اختلاف سن زوج و زوجه در استان بوشهر پنج سال است، گفت: سن بالاتر از ۴۹ سال تجرد قطعی محسوب می‌شود و استان بوشهر از استان‌هایی است که تجرد قطعی بالایی دارد.

انتهای پیام/م

 

برچسب ها: ثبت احوال ، خانواده
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.