دانستنی فضا؛

تصویر زیبای و دیدنی مرگ یک ستاره در فضا

این لکه زیباحاصل یک انفجار خطرناک است و باقی مانده یک سوپرنوا که به زندگی یک ستاره پایان داد.

سوپرنوابه گزارش خبرنگار حوزه فناوری گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، تصویری که مشاهده می کنید با تلسکوپ پرتوی ایکس چاندرای ناسا گرفته شده است. این تلسکوپ قادر است تشعشعات اشعه ایکس را که در حالت عادی برای چشم غیر مسلح نامرئی است تشخیص دهد.

این لکه زیبا حاصل یک انفجار خطرناک است و باقی مانده یک سوپرنواست که به زندگی یک ستاره پایان داد.

این سوپرنوا فضایی به احترام ستاره شناس دانمارکی «تیکو براهه»، تیکو (Tycho) نام گذاری شده است. تیکو براهه کسی بود که سال ۱۵۷۲ میلادی روشنایی حاصل از سوپرنوا را تشخیص داده بود. مرگ ستاره‌ای که باعث ایجاد این پدیده زیبا شده هم در نوع خود جالب است. در این نوع سوپرنوا، یک کوتوله سفید با ستاره نزدیک خودش ترکیب شده است یا ماده آن را به سمت خود می‌کشد که نتیجه آن یک انفجار بزرگ است.


بیشتر بخوانید: فضانوردانی که قبرشان در فضاست


نکته قابل توجه برای دانشمندان شکل عجیب تیکو است که نمی‌دانند هنگام انفجار به این شکل در آمده یا بعد از انفجار چنین شکلی به خود گرفته است. دانشمندان با انجام شبیه سازی‌های کامپیوتری نهایتا به این نتیجه احتمالی رسیدند که برآمدگی‌های تیکو پس از انفجار ایجاد شده اند.

 یک توضیح برای این پدیده در فضا است که انفجار چندین نقطه شروع داشته است. درست مثل چند دینامیت که هم زمان در چند نقطه منفجر شوند و یک اگوی به هم ریخته ایجاد کنند.

به هر حال ما هیچ وقت قادر نخواهیم بود یک سوپرنوا را از نزدیک مشاهده کنیم، ولی می‌توانیم از بقایای زیبای آن در فواصل دور لذت ببریم.

انتهای پیام/

برچسب ها: سوپرنوا ، مرگ ستاره
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.