وزیر انرژی عربستان میزان تولید مشترک نفت با کویت را اعلام کرد

وزیر انرژی عربستان سعودی تولید میدان نفتی الخفجی مشترک با کویت را تا سال ۲۰۲۰ میلادی، روزانه معادل ۳۲۰ هزار بشکه اعلام کرد.

نفت عربستانبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از  خبرگزاری رویترز، شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان سعودی اعلام کرد با ازسرگیری فعالیت میدان نفتی الخفجی، که به طور مشترک با کویت بهره برداری می‌شود، تولید نفت تا سال ۲۰۲۰ میلادی، روزانه معادل ۳۲۰ هزار بشکه خواهد بود.

وزیر انرژی عربستان سعودی، این خبر را یک روز پس از امضای توافق نامه این کشور با کویت اعلام کرد.

پیش از این پایگاه اینترنتی روزنامه القبس کویت گزارش داده بود در پی امضای توافق‌نامه دریایی روز سه شنبه درباره مناطق و آب‌های منطقه‌ای بین عربستان و کویت، مذاکرات میان این کشورها از یکسو و مذاکره با ایران از سوی دیگر برای بررسی آن به زودی آغاز خواهد شد.

منطقه المغموره منطقه دریایی به موازات خشکی، منطقه مورد توافق در این توافقنامه است و از خشکی شش مایل فاصله دارد و از بحر الزور آغاز می‌شود و تا انتهای منطقه خشکی امتداد دارد.

القبس نوشت در این توافقنامه تصریح شده است تولید کویت از منطقه شمالی و تولید عربستان سعودی از منطقه جنوبی باشد و تولید بطور نصف- نصف و در قالب سرمایه‌گذاری مشترک بین دو کشور انجام شود.

منطقه بی طرف زمینی به مساحت حدود ۵ هزار و ۷۰۰ کیلومتر مربع، و شامل میدان‌های نفتی الخفجی و وفره می‌شود که توقف برداشت نفت از این میادین، روزانه تولید ۵۰۰ هزار بشکه نفت خام سنگین را کاهش داد؛ که این میزان کاهش تولید نفت با نیم درصد تولید جهانی برابری می‌کرد.

به دنبال بسته شدن میدان ساحلی الخفجی در سال ۲۰۱۴ میلادی که در حوزه استحفاظی عربستان سعودی قرار داشت، روابط بین عربستان و کویت بر سر منطقه بی طرف به تیرگی گرایید.

عربستان علت بسته شدن میدان نفتی الخفجی را مشکلات زیست محیطی اعلام کرد و کویت نیز چند ماه بعد در سال ۲۰۱۵ میلادی در پاسخ به این اقدام عربستان، میدان ساحلی وفره واقع در جنوب کویت را به تعطیلی کشاند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار