مدیرکل امور موزه‌های کشور در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان:

نقشه آتش نشانی یکی از مولفه های مهم جواز موزه است

کارگر گفت:امروزه یکی از پارامتر‌های بسیار مهم جواز‌هایی که برای ساخت موزه در نظر گرفته شده، نقشه‌های آتش نشانی است.

نقشه های آتش نشانی یکی از پارامترهای مهم جواز موزه استمحمدرضا کارگر مدیرکل امور موزه‌های کشور در گفت و گو با خبرنگار حوزه میراث و گردشگری  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان،گفت:موزه‌ها در گذشته قبل از ساخت نظر سازمان آتش نشانی را نخواسته اند.در حال حاضر اینگونه نیست و ضوابط قانونی کشور نیز اجازه آن را نمی‌دهد. امروزه یکی از پارامتر‌های بسیار مهم جواز‌هایی که برای ساخت موزه در نظر گرفته شده است، نقشه‌های آتش نشانی و شیوه‌های اطفای حریق است. همه این ضوابط توسط آتش نشانی ترسیم شده و کارشناسان رسمی یعنی مهندسان صاحب صلاحیت که تأییدیه مراجع ذی صلاح از جمله آتش نشانی را دارند مشاوران پروژه‌های ساخت موزه خواهند بود و در واقع بخشی از طراحی موزه، بحث ایمنی در مقابل آتش است.

وی افزود:در گذشته متأسفانه ضعف‌هایی در ساخت موزه‌ها وجود داشت حتی به یاد می‌آورم در چند سال گذشته در ساختن ساختمان‌هایی با متراژ کمتر به بحث‌های مرتبط با آتش نشانی توجهی نمی‌شد، ولی در حال حاضر دیده می‌شود که ضوابط مرتبط با آتش نشانی در همه ساختمان‌ها رعایت و روزبه روز توجه بیشتری به شرایط ایمنی ساختمان‌ها می‌شود و موزه‌های جدید ما نیز با استانداردترین شیوه‌های اطفای حریق ایجاد می‌شوند. در برق‌کشی این ساختمان‌ها از سیم‌های نسوز استفاده می‌شود و این امر درباره موزه‌هایی که بازسازی می‌شوند نیز رعایت می‌شود، ولی به هر حال امکان بازسازی برخی از موزه‌های قدیمی ما به دلیل کمبود اعتبارات و محدودیت‌ها بسیار کم است، ما با حداقل‌هایی که داریم، تلاش می‌کنیم که موزه‌ها را از خطر‌های آتش‌سوزی و زلزله دور کنیم و تا به امروز پیش مردم کشور و تاریخمان روسفید هستیم و امیدوارم هیچ وقت شرایطی پیش نیاید که موزه‌داران شرمنده شوند، ولی به هر حال حادثه خبر نمی‌کند و همیشه وجود دارد.

کارگر گفت:حتی کشور‌های برخوردار نیز در برخی از مواقع شاهد بروز آتش‌سوزی در موزه‌ها هستند، اما ما سعی می‌کنیم با برگزاری نشست‌هایی مانند اولین نشست تخصصی کمیته‌های مدیریت بحران و حفاظت پیشگیرانه از موزه‌ها از بروز آتش‌سوزی در موزه‌های کشور پیشگیری کنیم. مطالبی که در این نشست‌ها مطرح می‌شوند در قالب صورتجلسه و بخشنامه به همه موزه‌ها ارسال می‌شود و مدیران این موزه‌ها موظف هستند که چک‌لیست‌ها را انجام دهند.ما امیدواریم که امانتداران خوبی برای مردم باشیم.
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار