چقدر با گره‌های تیروئید آشنا هستید؟

در حال حاضر از هر سه نفر یک نفر دارای گره‌های تیروئیدی است که در بیشتر موارد این گره‌ها بدون درد و نشانه است.

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، از هر سه نفر یک نفر در غذه تیروئیدشان یک تا چند گره دارند؛ اما فقط ۲۰ درصد از آنها نیاز به درمان دارند.گره تیروئیدی یا ندول برجستگی‌هایی است در داخل غده تیروئید که خوشبختانه بیش از ۸۵ درصد گره‌ها خوش خیم هستند و نیاز به عمل جراحی ندارند.

گره تیروئیدی یا ندول

گره تیروئیدی چیست؟

گره‌های تیروئیدی در اکثر موارد نشانه و یا دردی در ناحیه گردن ندارند. بسیاری از بیماران متوجه برجستگی ناشی از گره در غده تیروئید خود نیستند؛ اما بزرگ شدن این گره در ناحیه گردن می‌تواند عوارضی مانند: بزرگ شدن غده تیروئید، فشار بر روی راه تنفسی، گرفتگی و یا تغییر صداو احساس درد در آن ناحیه به همراه داشته باشد.

غده تیروئید


بیشتر بخوانید: چه کسانی گرفتار تیروئید چشم می شوند؟ +علائم و درمان


روش تشخیص گره تیروئیدی 

اگر افراد در جلوی گردن خود وجود غده‌ای که باعث انسداد راه تنفسی، می‌شود را احساس کنند و یا حتی صدایشان دچار تغییر شود باید حتما به پزشک متخصص مراجعه کرده و با انجام آزمایش، سونوگرافی و سی تی اسکن از ناحیه گردن برای تشخیص خوش خیم و یا بدخیم بودن توده اطمینان حاصل کنند. این گره بدون درد است، اما در حال حاضر ۱۰ درصد از افراد به گره تیروئیدی از نوع بدخیم دچار هستند که تبدیل به غده سرطانی می‌شود.

گره تیروئیدی

عواملی باعث ایجاد گره تیروئیدی می‌شوند

وجود ید در بدن بسیار ضروری است و به تولید هورمون‌های ضروری بدن کمک فراوانی می‌کند. زمانی که بدن افراد ید کافی را دریافت نکند باعث بزرگ شدن غده تیروئید و تبدیل آن به گواتر می‌شود که این خود باعث ایجاد گره‌های تیروئیدی می‌شود. از عوامل دیگر ایجاد گره تیروئیدی می‌توان به سرطان تیروئید، التهاب غده تیروئید و کیست‌های تیروئیدی اشاره کرد.

کمبود ید

جدیدترین درمان گره‌ تیروئیدی 

انتخاب بهترین روش درمان بر عهده پزشک است که در اکثر موارد فرد باید عمل حراحی را انجام دهد. اما با پیشرفت تکنولوژی برای درمان گره تیروئیدی  متخصصان کشورمان در حوزه‌های پاتولوژی، رادیولوژی، طب هسته ایی، جراحی و غدد با هم‌اندیشی یکدیگر به جدیدترین روش‌های غیر تهاجمی توده‌های تیروئیدی رسیدند که نتیجه آن ارائه بهترین روش درمان، برای بیماران دارای گره تیروئیدی است.

در جدید‌ترین روش درمانی، فرد باید آزمایشات اولیه که شامل سونوگرافی می‌باشد انجام دهد تا شکل این غده مشخص شود و در صورتی که خوش خیم بود فرد می‌تواند از راهکار‌های نوین برای درمان استفاده کند. در این روش درمانی با استفاده از ابزار‌های تصویربرداری بافتی که در تیروئید گره ایجاد کرده است را مورد هدف قرار می‌دهند و دیگر نیاز به برش پوستی بر روی  غده نیست.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.