پروتز عصبی که منجر به رکاب زدن بیماران ضایعه نخاعی می‌شود

مدیر اجرایی پروژه عصبی رکاب زنی گفت: پروتز عصبی پاراسایکلینگ با شبیه سازی دستورات قشر حرکتی مغز و ارسال آن به عضلات فلج، باعث ایجاد رکاب زدن در فرد دچار ضایعه نخاعی می‌شود.

از سیستم پروتز عصبی رکاب‌زنی برای افراد دچار ضایعه نخاعی در دانشگاه علم و صنعتبه گزارش خبرنگار حوزه فناوری گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، عباس عرفانیان، مدیر اجرایی پروژه عصبی رکاب زنی برای افراد دچار ضایعه نخاعی در حاشیه مراسم رونمایی از این پروژه گفت: پروتز عصبی پاراسایکلینگ با شبیه سازی دستورات قشر حرکتی مغز انسان و ارسال آن به عضلات فلج و کنترل میزان انقباض، باعث ایجاد رکاب زدن در فرد دچار ضایعه نخاعی می‌شود و این عمل موجب گردش خون در اندام تحتانی معلولین شده و از عوارض ضایعه جلوگیری می‌کند.

او در مقایسه تفاوت این پروژه با پاراواک گفت: پاراواک تنها در مورد بیمارانی که دچار فلج هر دو پا هستند کارآیی دارد، اما سیستم جدید طیف وسیعی از معلولان جسمی حرکتی می‌توانند از این سیستم استفاده کنند. از جمله بیماران ضایعه نخاعی که سطح ضایعه آن‌ها در ناحیه گردن است و مشکلات حرکتی نه تنها در اندام تحتانی بلکه در اندام فوقانی مانند دست‌ها هم دارند. افرادی که دچار سی پی، ام اس و یا صدمه مغزی هستند و حتی افراد مسن هم می‌توانند از این سیستم استفاده کنند؛ بنابراین پاراسایکلینگ را طیف وسیعی از معلولین می‌توانند استفاده کنند، اما سیستم پاراواک تنها در افرادی که دچار فلج هر دو پا هستند کارایی دارد.

عرفانیان درباره هزینه نمونه اولیه این پروژه بیان کرد: تحقیقات ما در این زمینه از سال ۷۴ شروع شد و نمونه‌های مختلف آزمایشی، طراحی و اجرا شد. در حال حاضر با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، سیستم قابل استفاده در کلینیک را طراحی کردیم که می‌تواند در مراکز مختلف درمانی مورد استفاده قرار بگیرد. ما آمادگی تولید این سیستم را در هر تعدادی داریم، اما هنوز بررسی دقیق در این خصوص اینکه هزینه نهایی چقدر خواهد بود انجام نشده است، اما به طور قطع کمتر از نمونه خارجی آن است.
بیشتر بخوانید: ساخت پروتز عصبی رکاب‌زنی برای مبتلایان به ضایعه نخاعی
مدیر اجرایی پروژه پاراسایکلینگ در پاسخ به این سوال که چه کشور‌هایی در حال حاضر صاحب این تکنولوژی هستند، اظهار کرد: آمریکا و برخی از کشور‌های اروپایی در حال حاضر از این سیستم در پروژه‌های درمانی خود بهره می‌برند.

او درباره هزینه نمونه داخلی در قیاس با نمونه خارجی تصریح کرد: قیمت نمونه خارجی ۱۵ تا ۲۰ هزار دلار است، اما در داخل به طور قطع قیمت این سیستم بسیار پایین‌تر از نمونه خارجی آن خواهد بود با وجود اینکه نمونه داخلی ویژگی‌های منحصر به فردی نسبت به نمونه خارجی آن است و طراحی صفر تا صد آن توسط پژوهشگران داخلی انجام شده که در مجلات مختلف خارجی به چاپ رسیده است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار