صدور حکم اعدام برای ۲۹ نفر از نیرو‌های امنیتی حامی دیکتاتوری عمر البشیر

دادگاهی در سودان برای ۲۹ نفر از نیرو‌های امنیتی این کشور که در مرگ یکی از چهره‌های مخالف دست داشتند، حکم اعدام صادر کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری آسوشیتد پرس، دادگاهی در سودان امروز، دوشنبه ۲۹ نفر از نیرو‌های امنیتی این کشور را به جرم شکنجه و کشتن یک معترض بازداشت شده در خلال خیزش مردم سودان علیه دیکتاتوری عمر البشیر در اوایل سال جاری میلادی، به اعدام محکوم کرد.

احکام امروز برای نیرو‌های امنیتی، در دادگاه شهر «ام درمان» در ایالت خارطوم صادر شد؛ جایی که ده‌ها نفر از معترضان در بیرون سالن دادگاه تجمع کرده بودند و خواهان اجرای عدالت شدند.

مرگ «احمد الخیر» معلم مدرسه‌ای که در زمان بازداشتش در ماه فوریه کشته شد، موضوعی کلیدی و نمادی در خیزش مردم سودان شد که سرانجام به سرنگونی عمر البشیر منجر شد. به نوشته آسوشیتد پرس، احکام صادره امروز، نخستین اقدام در ارتباط با کشتار معترضان محسوب می‌شود. احمد الخیر در ۳۱ ژانویه و در استان شرقی «کسلا» بازداشت شد و پس از دو روز خبر درگذشت وی منتشر شد. جسد وی پس از آن به بیمارستانی محلی منتقل شد. خانواده وی اعلام کرده بودند بر روی بدن وی آثار کبودی دیده شده است. در آن زمان پلیس سودان انجام هرگونه کار اشتباهی را رد کرده و مرگ این معترض را بدون ارائه هیچ جزئیاتی، بر اثر بیماری اعلام کرد. امروز دادگاه سودان اعلام کرد این معلم در زمان بازداشت شکنجه شده و مورد ضرب و شتم قرار گرفته بود.

همچنین در ماه جاری میلادی، دادگاهی در خارطوم، پایتخت سودان عمر البشیر، دیکتاتور مخلوع این کشور را به پولشویی و فساد متهم و او را به دو سال زندان محکوم کرد.

اواخر ماه دسامبر، نخستین تجمع در اعتراض به افزایش قیمت نان صورت گرفت؛ حرکتی که به آغازی برای یک جنبش دموکراسی خواهی مبدل شد که این کشور آفریقایی را به لرزه درآورد و در ماه آوریل، به سرنگونی ارتش عمر البشیر منجر شد. این اقدامات، همچنین در نهایت به ایجاد یک شورای حاکمیتی نظامی- مدنی مشترک منجر شد که تعهد کرد کشور را بازسازی کرده و ظرف سه سال انتخابات برگزار کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار