معاون آموزشی وزیر بهداشت مطرح کرد؛

معرفی مراکز فعال در زمینه جعل مدرک به مراجع قضایی

لاریجانی گفت: موسساتی که مدرک جعلی برای دانشجویان انتقال از خارج به داخل کشور صادر می‌کردند به مراجع قضایی معرفی کردیم.

معرفی مراکز فعال در زمینه جعل مدرک به مراجع قضاییبه گزارش  خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان،‏ باقر لاریجانی معاون آموزشی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در حاشیه اجلاس معاونان آموزشی دانشگاه‌های علوم پزشکی اظهار کرد: حوزه آموزش پزشکی از نظر مراجعان بار فراوانی دارد و بر اساس آمار ۴۰ درصد مراجعات وزارت بهداشت مربوط به آموزش پزشکی است.
 
معاون آموزشی وزیر بهداشت گفت: در ستاد وزارت بهداشت حدود ۹ درصد منابع مربوط به آموزش است و بسیاری از بودجه‌های آموزشی صرف پرداخت حقوق استادان، دانشجویان و ... می‌شود. واقعیت این است که آموزش پزشکی ایران در منطقه سرآمد است.
 
لاریجانی افزود: در تخصص‌ها و فوق تخصص‌ها زمانی بود که نیاز به حضور متخصصان خارجی داشتیم، اما اکنون حتی در یک نقطه کشور هم پزشک خارجی نداریم. در هیچ کشور منطقه این میزان فوق تخصص و متخصص نداریم و به نظر می‌رسد حوزه آموزش پزشکی نیاز به حمایت بیشتری دارد که در وزارت بهداشت این نگاه وجود دارد. امیدواریم مجلس به حوزه آموزش و بودجه‌های آموزشی توجه بیشتری داشته باشد تا شکوفایی آموزش پزشکی ادامه پیدا کند.
 
معاون آموزشی وزیر بهداشت با اشاره به اینکه اگر بخواهیم در بهداشت و درمان موفق باشیم باید به آموزش پزشکی توجه کنیم، تاکید کرد: رسال ما در آموزش پزشکی آموزش اکادمیک است و اخیرا آموزش‌های مهارتی را گسترش داده‌ایم که بسیاری از نیاز‌های کشور را بتوانیم تامین کنیم، اما بر این موضوع تاکید داریم که با معاونت بهداشتی وزارت بهداشت تفاهم نامه‌ای امضا کرده‌ایم تا مراکز تحقیقاتی به آموزش عمومی مردم در حوزه پزشکی کمک کنند. این بستر را فراهم کرده‌ایم آموزش‌های عمومی حوزه پزشکی را بتوانیم گسترش دهیم و در این زمینه از ظرفیت دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی استفاده کنیم تا سطح سواد سلامت مردم بالا برود.
بیشتر بخوانید: وزیر بهداشت: از نظر منابع مالی در سال قحطی هستیم

۳۰ درصد از جمعیت کشور فشار خون دارند

لاریجانی گفت: ۳۰ درصد جمعیت کشور فشار خون دارند، ۱.۴ جمعیت ایران چربی خون بالا دارند، ۶۰ درصد جمعیت فعالیت فیزیکی ندارند و ۱۰ درصد از دیابت رنج میبرند. همچنین آمار چاقی در ایران بالا است و اگر می‌خواهیم سلامت مردم را بهبود بخشیم باید آموزش‌هایی به مردم بدهیم که به تغییر سبک زندگی منجر شود؛ در این زمینه استادان دانشگاه‌ها و مرا کز تحقیقاتی صاحب نظر هستند که می‌توانند آموزش‌های پزشکی را به مردم بدهند.

آخرین جزئیات از سهمیه‌های کنکور

معاون آموزشی وزیر بهداشت درباره لایحه اصلاح سهمیه‌های کنکور گفت: وزیر بهداشت و وزیر علوم لایحه‌ای تدوین کرده‌اند که سهمیه‌های کنکور اصلاح شود، در شرایط فعلی دانشگاه هایمان با هزینه‌های سنگین اداره می‌شود و دولت جمهوری اسلامی کمک زیادی بر حوزه آموزش در دانشگاه‌های دولتی می‌کند. هزینه‌ای از دانشجویان در دانشگاه‌های دولتی نمی‌گیریم و این مسئله باعث شده است که آمار فارغ التحصیلان دانشگاهی در ایران بالا برود. گر ایران را با کشور‌های منطقه مقایسه کنیم می‌بینیم که کمتر کشوری تا این اندازه در حوزه آموزش سرمایه گذاری می‌کند.
 
لاریجانی ادامه داد: لایحه دولت در این جهت است که تمام ورودی دانشگاه‌ها را مورد ارزیابی قرار دهیم و افراد با سهمیه در رشته‌ای تحصیل کنند که توانایی علمی آن را داشته باشند و مشکلی را در کشور حل کنند.
 
او افزود: اگر این لایحه در دولت یا مجلس بخواهد تصویب شود مسیر طولانی تری خواهد داشت، اما اگر لایحه به شورای عالی انقلاب فرهنگی برود مسیر تصویب آن سریع‌تر خواهد بود؛ چرا که مجلس درحال تغییر و تحول است و با اتمام این دوره و آغاز دوره جدید ممکن است فرایند تصویب لایحه زمان بیشتری ببرد.
 
معاون آموزشی وزیر بهداشت درباره موضوع صندلی فروشی و تبلیغ برای قبولی تضمینی در پزشکی اظهار کرد: برخی موارد شاهد آن هستیم که برخی موسسه‌های کنکوری تبلیغ می‌کنند که اگر دانش آموزان در موسسه ما درس بخواند تضمین می‌کنیم که در کنکور و رشته پزشکی قبول شود که خوشبختانه نهاد‌های نظارتی به موضوع ورود پیدا کرده‌اند و با متخلفان برخورد می‌کنند.
 
لاریجانی افزود: در سال گذشته تعدادی از موسساتی را که مدرک جعلی برای دانشجویان از خارج به داخل کشور صادر می‌کردند شناسایی کردیم و آن‌ها را به مراجع قضایی معرفی کردیم. بیش از ۳۰ تا ۴۰ نفر داشتیم که مدارک تحصیل آن‌ها در خارج از کشور جعلی بودند. همچنین در مجموع حدود ۱۰۰ مورد داشتیم که جعل مدرک خروج از کشور انجام داده بودند.

بررسی پرونده دانشجویان درخواستی انتقال از خارج

او تاکید کرد: ورودی دانشگاه‌های علوم پزشکی از سال ۹۴ تا ۹۸ را با لیست‌های سازمان سنجش تطبیق دادیم و خوشبختانه در تمام دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور ۱ مورد خلاف رخ نداده بود. افزون بر این پرونده دانشجویان درخواستی انتقال از خارج به داخل را به طور کامل بررسی کردیم و همچنان این روند ادامه دارد. تعدادی از دانشجویان که وارد دانشگاه شده بودند و نتوانستند صحت مدارک تحصیلی خود در خارج از کشور تایید کنند از ادامه تحصیل باز ماندند. در مجموع از ادامه تحصیل ۱۰۰ دانشجو خارج به داخل که مدارک جعلی داشتند جلوگیری کردیم.
 
لاریجانی بیان کرد: زمانی که تخلف‌ مسئولینی که در انتقال دانشجو از خارج به داخل محرز شد هیچکدام از این افراد در آموزش پزشکی سمتی نداشتند.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار