در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

بانوان امروز در چه ابعادی می‌توانند زینب (س) را الگوی خود قرار دهند؟

زینب (س) بانویی تاثیرگذار در زندگی فردی و اجتماعی زمانه خود بود که زنان امروز هم می‌توانند از ایشان الگو بگیرند.

جایگاه والای زن در خانه و جامعه/ زن ناجی جامعه یا از بین برنده آنحجت‌الاسلام و المسلمین علی تیموری کارشناس مذهبی، در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه قرآن و عترت  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، همزمان با فرا رسیدن سالروز ولادت حضرت زینب (س) پیرامون جایگاه زن در جامعه گفت: باید به این مسئله توجه کرد که هر انسانی بر روی زمین یک مأموریت الهی و انسانی دارد که خداوند به او داده است. در آیه قرآن صراحتاً اشاره شده که وَ مَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ الْإِنْسَ إِلَّا لِیَعْبُدُونِ (۱) یعنی فلسفه آفرینش انسان عبادت خدا، بندگی و حرکت در مسیر انسانی و الهی است؛ خداوند در این مسیر تمام موجودات را در خدمت انسان قرار داده تا در چارچوب الهی با آرامش به سوی خدا حرکت کنند.

وی افزود: آیات دیگر قرآن هم به این موضوع اشاره می‌کند؛ وَ سَخَّرَ لَکُمْ مَا فِی السَّمَاوَاتِ وَمَا فِی الْأَرْضِ جَمِیعًا مِنْهُ ۚ إِنَّ فِی ذَٰلِکَ لَآیَاتٍ لِقَوْمٍ یَتَفَکَّرُونَ (۲) در واقع همه چیز را خداوند برای انسان آفریده است و در واقع به تسخیر انسان در آورده است تا او از اختیار خود استفاده کند و ابزار رشد و تعالی برای خود ایجاد کند، اما اگر در راه رشد و بندگی خدا عمل نکند، از هدف حقیقی جا مانده است.

این کارشناس مذهبی تصریح کرد: در این مأموریت الهی خداوند برای هر زن و مرد وظایفی داده است؛ زن و مردی که به عنوان دو بخش از یک پیکره واحد در کنار هم باید بتوانند یک مجموعه را به عنوان انسان شکل دهند. در واقع زن تکمیل کننده بعد دیگر انسان (مرد) است؛ آن هم در چارچوبی که خداوند برایش تعریف کرده؛ اگر از این چارچوب خارج شود، دیگر آن جایگاه الهی را ندارد و دارای کارکرد منفی می‌شود.

حجت‌الاسلام و المسلمین علی تیموری درباره ویژگی های بارز یک زن تاثیرگذار در جامعه اظهار کرد: زنی در جامعه تعالی بخش محیط اطراف خود است که علاوه بر توصیه‌هایی که خدا برای او داشته و راهنمایی‌هایی که به عنوان انسان در باطن او از عقل و فطرت قرار داده، باز نیازمند یک الگوست تا بتواند مسیر را در کنار آن طی کند. به عنوان مثال پیامبر (ص) الگوی تمام عیاری است برای همه انسان‌ها که خداوند در آیات قرآن نیز به این موضوع اشاره می‌کند و پیامبر (ص) را یک اسوه حسنه معرفی می‌کند. منتها در راه تعالی جامعه زنان علاوه بر یک الگوی جامع نیازمند الگویی خاص هم هستند؛ الگویی مانند حضرت زهرا (س) و حضرت زینب (س) نمونه بارز یک زن‌ واقعی با تاثیرگذاری اجتماعی اند.

وی افزود: این الگو داشتن برای زنان آن هم در عصری که ارزش کمی برای زن قائل هستند، بسیار مهم و ضروری است. آن هم در غرب که ارزش زن به کار کردن شانه به شانه در کنار مردان است (البته این خلاف نص صریح روایات است). در اسلام هم وظیفه زن فقط کار کردن در منزل و نظافت و کار‌های خانه نیست؛ بلکه او وظیفه سنگینی بر عهده دارد که با الگوبرداری درست از اهل بیت (ع) متوجه این وظیفه خطیر و بزرگ می‌شویم. حضرت زینب نمونه بارز این الگوست. یک زن زمانی می‌تواند به مقام والا برسد که از ایشان تبعیت کامل داشته باشد و توصیه‌هایی که در دین آمده را پیاده کند.

وظیفه اصلی زن ایجاد آرامش و تقویت آن در فضای خانه است

وی با تاکید بر اینکه وظیفه اصلی زن ایجاد آرامش و تقویت آن در فضای خانه است، گفت: در قرآن کریم بیان شده که از نشانه‌های خداوند این است که زنانی از وجود شما آفریده شده که منشا آرامش برای شما باشند. در اینجا مشخص می‌شود که عنوان زن بودن یعنی بالاترین معرفت که تزریق آرامش ابتدا در خانواده و بعد در جامعه است. یعنی زنی منشا خیر است و در راستای مأموریت الهی خود حرکت می‌کند. او تمام تلاش خود را می‌کند تا آرامش را در حلقه اصلی جامعه یعنی خانواده وارد کند؛ در نتیجه ما از آیات و روایات متوجه می‌شویم وظیفه اصلی زن ایجاد آرامش و تقویت آن در فضای خانه است.


بیشتر بخوانید : جشن میلاد حضرت زینب (س) هیئت کجا برویم؟


تیموری ادامه داد: حال اگر زن امروز از الگوی درست تبعیت نکند و از توصیه الهی استفاده نکند، از اصالت زنانه خودش خارج می‌شود. در نتیجه استفاده ابزاری از او می‌شود که در دنیای امروزی به ابزار جنسی از آن یاد می‌شود. نظریه‌ای در دنیا با عنوان نظریه برجسته‌سازی مطرح است که دارای دو ریشه است؛ یکی تغییر اولویت‌ها و دیگری تغییر تفکر انسان است. یک زن با رجوع کردن به ذاتش باید مادر بودن را اولویت قرار دهد و این در واقع همان آرامش بخشیدن به فضای خانه و خانواده است. اما رسانه‌ها و غرب با این دیدگاه و نظریه مخالفت می‌کنند و می‌گویند زن دیگر نباید در مورد نقش فطری خود فکر کند؛ زن دیگر نمی‌تواند به بخش آرام بخش بودن خود فکر کند، زن دیگر تامین‌کننده آرامش و مسئول تربیت فرزند نیست. غرب این‌گونه جایگاه زن را تضعیف می‌کند.

این کارشناس مذهبی تاکید کرد: حال ما الگویی تمام عیار داریم که با گذشت ۱۴۰۰ سال همچنان خوش می‌درخشد و هیچ نقطه ضعفی در شاکله شخصیت او دیده نمی‌شود؛ زنی که حاکمیت و امپراطوری بنی امیه که ایران فقط بخشی از آن بود را به چالش کشید. زینب (س) آنقدر قدرتمند و قوی بود که در کوفه بزرگانی از ممالک اسلامی می‌آمدند و پای کلاس درسش شاگردی می‌کردند.

حضرت زینب (س) نماد آرامش در خانواده و جامعه

تیموری درباره اینکه چرا حضرت زینب (س) به چنین جایگاه نمونه‌ای در اجتماع زمان خود رسید، بیان کرد: دلیلی که حضرت زینب (س) را به این جایگاه رساند، این بود که به عنوان یک مرکز و به بهترین نحو نقش خود را که همان تزریق آرامش به خانواده بود، ایفا کرد. ایشان به عنوان همسر، خواهر و یا مادر در هر فضایی درست عمل می‌کرد. در بحث سیاسی هم که نگاه کنیم، اوج عظمت حضرت زینب در عشق به برادر نمود پیدا می‌کند.

این کارشناس مذهبی در پایان گفت: امیدواریم که با الهام از این الگوی تمام عیار مسیرمان را پیدا کنیم و بتوانیم الگوی درستی برای زنان که در راستای همراهی با فطرتشان و مأموریت الهی است، به جامعه معرفی کنی. اگر این اتفاق بیفتد آن وقت جامعه بهتر از گذشته خواهد شد؛ جامعه‌ای که در آن زن منشأ آرامش و حاصلش پیشرفت است؛ آرامشی که حاصل از الگوبرداری درست زنان آن جامعه است. جامعه زمانی موفق است که بخش تربیتی آن خوب طی شده باشد؛ اگر ما فسادی در جامعه می‌بینیم ریشه در خانواده‌ای دارد که آرامش در آن نبوده و این تنش به جامعه سرایت کرده است. پیشرفت در خانه و جامعه وظیفه اصلی است که بر دوش زن قرار دارد و او با الگوبرداری صحیح و درست می‌تواند جامعه و خانواده را به آرامش برساند.

پی‌نوشت ها:

۱. و من جنّ و انس را نیافریدم مگر برای اینکه مرا (به یکتایی) پرستش کنند. (آیه ۵۶ سوره ذاریات)
۲. و آنچه در آسمان‌ها و زمین است تمام را مسخر شما گردانید و این‌ها همه از سوی اوست. در این کار نیز برای مردم با فکرت آیاتی (از قدرت الهی) کاملاً پدیدار است. (آی ۱۳ سوره جاثیة)

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۷ ۱۱ دی ۱۳۹۸
یاحضرت زینب(س).
Iran (Islamic Republic of)
پژمان تورک
۱۲:۵۴ ۱۱ دی ۱۳۹۸
از بانوان ایرانم انتظار دارم همچون حضرت زینب غیور و شجاع و باحجاب باشند
آخرین اخبار