ترکیه: اتحادیه عرب برخلاف قطعنامه شورای امنیت، از طرف قانونی در لیبی حمایت نکرد

ترکیه از سیاست اتحادیه عرب در قبال مسئله لیبی انتقاد و این اتحادیه را به حمایت از دولت وفاق ملی دعوت کرد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از شبکه تلویزیونی الجزیره، ترکیه از سیاست اتحادیه عرب در قبال مسئله لیبی انتقاد کرد.

بر این اساس، وزارت امور خارجه ترکیه اعلام کرد راه حل سیاسی دائمی در لیبی از طریق تشویق کسانی که از طریق راه‌های نظامی اهداف خود را دنبال می‌کنند به دست نمی‌آید.

وزارت خارجه ترکیه افزود: باید یادآور شد توافق سیاسی لیبی و قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد از دولت وفاق ملی لیبی حمایت می‌کند.

وزارت خارجه ترکیه اضافه کرد: مشخص است که اتحادیه عرب از طرفی در لیبی که از مشروعیت بین المللی برخوردار است حمایت نکرده است. ما شاهد آن هستیم که برخلاف توافق سیاسی و قطعنامه شورای امنیت، اتحادیه عرب از طرف قانونی حمایت نکرده است. توافق سیاسی لیبی و قطعنامه شورای امنیت از دولت وفاق ملی به عنوان تنها نماینده قانونی در لیبی حمایت می‌کنند.

وزارت امور خارجه ترکیه افزود: اتحادیه عرب برابر حملات نیرو‌هایی (نیرو‌های خلیفه حفتر) که از خارج حمایت می‌شوند به طرابلس که در چند ماه اخیر روی داده است، سکوت اختیار کرد. ترکیه از همان ابتدا از ضرورت تحقق آتش بس کامل برای دستیابی به راه حل سیاسی در لیبی حمایت کرد.

وزارت خارجه ترکیه تاکید کرد آنکارا به حمایت خود از دولت وفاق ملی لیبی به عنوان نماینده قانونی لیبی ادامه می‌دهد.

بیشتر بخوانید: ابراز نگرانی اتحادیه عرب از وخامت اوضاع در لیبی

پیشتر اتحادیه عرب در جلسه روز گذشته خود نسبت به وخامت اوضاع نظامی در لیبی ابراز نگرانی کرد و هرگونه مداخله‌ای که انتقال افراط‌گرایان تروریست خارجی به لیبی را تسهیل کند، مردود دانست.

در بیانیه اتحادیه عرب آمده است راه‌ حل سیاسی، تنها راه بازگشت امنیت به لیبی است؛ ما از راه‌حل سیاسی و اجرای کامل توافق «صخیرات» حمایت می‌کنیم.

توافق صخیرات در تاریخ ۱۷ دسامبر ۲۰۱۵ با میانجی‌گری سازمان ملل متحد و با هدف انتقال صلح‌آمیز قدرت سیاسی، تشکیل دولت، ایجاد شورای ریاست جمهوری و شورای عالی دولتی میان طرف‌های مختلف لیبی امضا شد. این در حالی است که ترکیه به دنبال اعزام نیروی نظامی به لیبی برای حمایت از نیروهای دولت وفاق ملی در طرابلس است. با این حال، برخی از کشورهای اتحادیه عرب از خلیفه حفتر، یکی از جریانات مخالف داخلی در لیبی حمایت می کنند. 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار