حک نشانگر رنگی بر روی ۹۹ درصد مواد تولیدی خراسان جنوبی

رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی بیرجند از حک نشانگرهای رنگی که نشان از سلامت بیشتر مواد غذایی دارد بر روی ۹۹ درصد موادغذایی تولید شده در استان خبر داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند ، دهقانی فیروزآبادی رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی بیرجند گفت: فعالان حوزه غذا و تولیدکنندگان این حوزه برآورده کردن نیاز اساسی انسان‌ها را بر عهده دارند که در این راستا باید تمام تلاش خود را در تولید مواد غذایی بهتر و با کیفیت‌تر به کار گیرند.

او با بیان اینکه یکی از نیازهای اساسی بشر تامین غذا است گفت: از ابتدای خلقت انسان همه برای رفع غریزه گرسنگی تلاش می‌کنند.

رئیس دانشگاه علوم پزشگی بیرجند بیان کرد: امروز در جهان عده‌ای با گرسنگی دست و پنجه نرم می‌کنند که در این راستا بیش از 815 میلیون نفر در جهان از پدیده گرسنگی رنج برده و مشکل تامین مواد غذایی دارند.

دهقانی ادامه داد: از طرف دیگر پدیده چاقی نیز معضل دیگری است که به دلیل مصرف کالری بیش از حد نیاز بدن است که بیش از 600 میلیون نفر نیز از این پدیده رنج می‌برند.

او تصریح کرد: پیش‌بینی می‌شود تا سال 2025 از هر دو نفر یک نفر در جهان مبتلا به چاقی مفرط باشد که این زمینه مشکلات فراوانی را هم برای خود فرد و هم جامعه در پی خواهد داشت.

بیماری‌های غیرواگیر سلامت جامعه را تهدید می‌کند

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند ادامه داد: مهمترین عاملی که امروز سلامت جامعه بشری را تهدید می‌کند بیماری‌های واگیردار نیست بلکه بیماری‌های غیر واگیر مانند سرطان، پرفشاری خون و دیابت است.

دهقانی با اشاره به اینکه یکی از عوامل موثر در بروز این بیماری‌ها تغذیه ناسالم است افزود: این امر در کنار مشکلاتی که از نظر سلامتی برای فرد به بار می‌آورد بار اقتصادی هنگفتی نیز برای جامعه دارد.

او شعار روز جهانی غذا و دارو را "رفتار ما آینده ما را می‌سازد رژیم غذایی سالم برای دنیای بدون گرسنگی" اعلام و اظهار داشت: در سطح کشور نیز محورهای مهمی در تولید مواد غذایی سالم مطرح شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: یکی از اهداف مهم در این راستا کاهش موادی است که در مواد غذایی به سلامتی آسیب می‌زند مانند کاهش قند، نمک و کربوهیدرات‌ها که تأکید بر این است که موارد آسیب رسان به گونه‌ای از مواد غذایی کم شود که روی کیفیت مواد تاثیر نگذارد.

دهقانی ادامه داد: در این راستا حک نشانگرهای رنگی تغذیه‌ای در راستای دانش مصرف‌کنندگان بر روی مواد خوراکی در دستور کار قرار گرفته که در حال حاضر بر روی 99 درصد محصولات تولیدی استان این نشانگرهای رنگی حک می‌شود.

برخورد قاطع با قاچاق کالا در استان

او مبارزه با قاچاق کالا در حوزه سلامت را نیز بسیار مهم عنوان کرد و افزود: در این راستا در استان یک هماهنگی خوبی در این حوزه وجود دارد و قاطعانه با قاچاق کالا برخورد می‌شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با تاکید بر اینکه بر روی برچسب اصالت کالا نیز باید کار شود گفت: در حال حاضر دشمن در زمینه صادرات کارخانه‌های تولید محصولات مواد غذایی ما را هدف قرار داده و درصدد است که اعتماد مردم نسبت به محصولات تولیدی کاسته شده و فروش محصولات کم شود.

دهقانی ادامه داد: با تدابیری که اندیشیده شد این مرحله را پشت سر می‌گذاریم و باید تهدیدها را تبدیل به فرصت کنیم و کارخانجات باید تمام تلاش خود را در تولید محصول سالم به کار گیرند.

او بیان کرد: خراسان جنوبی در تولید محصولات ویژه و فراسودمند ظرفیت بالایی دارد که باید از آن استفاده شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند تاکید کرد: اگر در تولید مواد از محصولات تراریخته استفاده می‌شود حتما روی محصول حک شود که مردم از آن اطلاع یابند.

دهقانی ادامه داد: دانشگاه علوم پزشکی این اطمینان را به مردم می‌دهد که تمام مواد تولیدی در استان از استاندارهای لازم و به روز برخوردار است.

انتهای پیام / ط ا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار