رونمایی از ۹ سند شهرستانی مقابله با آسیب‌های اجتماعی در هشترود

 برای اولین بار ۹ سند شهرستانی مقابله با آسیب‌های اجتماعی در هشترود رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز،مراسم رونمائی از سند شهرستانی مبارزه با آسیب‌های اجتماعی در شهرستان هشترود دیشب با حضور معاون استاندار آذربایجان شرقی برگزار شد.

در این مراسم امینیان فرماندار هشترود با بیان اینکه آسیب اجتماعی به هر نوع عمل فردی و جمعی اطلاق می‌شود که در چارچوب اصول اخلاقی و قواعد عام عمل جمعی رسمی و غیر رسمی جامعه قرار نگیرد و با منع قانونی و قبح اخلاقی و اجتماعی روبرو باشد گفت: آسیب‌های اجتماعی پدیده‌هایی واقعی، متغیر، قانون مند، قابل کنترل و پیشگیری می‌باشند که کنترل آن‌ها نیازمند شناخت علمی است.

او افزود: این آسیب‌ها به تعبیر برخی از اندیشمندان حاصل و معلول مستقیم انقلاب صنعتی بوده که در اکثر جوامع وجود دارد، اما شکل آن یکسان نیست و بسته به نوع نگرش جوامع به علل به وجود آورنده آسیب‌ها راهکار‌های اصلاح و بهبود آن‌ها متفاوت است.

او با تاکید براینکه نهاد سیاست باید حداقل ورود و دخالت در خصوص مواجه با آسیب‌های اجتماعی را داشته باشد گفت: تجربه نشان داده است که بهترین عملکرد در خصوص مواجه با این آسیب‌ها در جا‌هایی بوده است که این امر به نهاد‌های مردمی و غیردولتی واگذار شده است و از جمله در جوامع توسعه یافته که بیشتر از طریق نهاد آموزش و پرورش و نهاد خانواده برای مدیریت و کنترل آسیب‌های اجتماعی استفاده می‌شود.

او با پر اهمیت دانستن مسئله پیشگیری در امر مبارزه با آسیب‌های اجتماعی گفت: پیشگیری در امر آسیب‌های اجتماعی بمنظور بهسازی محیط زندگی و خانوادگی همواره ساده ترین، عملی‌ترین و کم هزینه‌ترین راه درمان است.

فرماندار هشترود با اشاره به اینکه رهبر معظم انقلاب اصلی‌ترین تهدید را در کشور آسیب‌های اجتماعی می‌دانند گفت: ایشان در این زمینه بر مشارکت همه مردم در امر مبارزه تاکید دارند و می‌فرمایند برای مبارزه با آسیب‌های اجتماعی حتی آن‌هایی که به دین و اسلام اعتقاد ندارند، ولی ایران را قبول دارند و یا اگر کسی حتی در عشقش به ایران تردیدی باشد و در وجدان سالم تردیدی نباشد باید با همه توان برای مقابله با آسیب‌های اجتماعی آماده و تحرک داشته باشد.

او افزود: بر همین اساس در قالب سیاست‌های ابلاغی ایشان و درچارچوب سیاست‌های کلی نظام طبق چشم انداز قانون برنامه ششم توسعه ما مکلف به کاهش ۲۵ درصدی آسیب‌های اجتماعی در سطح کشور خصوصا در ۵ آسیب اولویت دار اعتیاد، طلاق، حاشیه نشینی، کودکان کار و مفاسد اجتماعیتا پایان قانون برنامه ششم توسعه هستیم.

امینیان گفت: از این رو تلاش کردیم تا باهمکاری مجموعه دستگاه‌های عضو کارگروه امور اجتماعی آسیب‌های اجتماعی اولویت دار شهرستان را شناسایی کنیم خودکشی، ، افسردگی،کودک همسری، ،اعتیاد، ،طلاق، ،نزاع دسته جمعی، ،کاهش ازدواج،،ارتقای نشاط اجتماعی، ،سواد رسانه‌ای به عنوان ۹ آسیب اولویت دار شناسایی شدند که برای هر ۹ حوزه سند شهرستانی کنترل و کاهش تهیه شود.

او گفت: از روش مطالعه و تحقیق میدانی و بررسی اسنادی به مقایسه وضعیت شهرستان با استان، کشور و جهان پرداخته، علل و ریشه‌های بوجود آمدن این آسیب‌ها را شناسایی کرده و با بومی سازی و ارائه راهکار‌ها و برنامه‌ها خصوصا در حوزه پیشگیری، کنترل و کاهش بدنبال عملیاتی کردن اجرای برنامه‌ها باشیم.

او افزود: سند‌ها بیشتر با رویکرد اجتماعی کردن تنظیم و تدوین شده است چراکه در پی آن بوده ایم تا از خود مردم، گروه‌های مرجع و علاقه‌مندان به این حوزه بیشتر استفاده کنیم.

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.