روسای جمهور روسیه و ترکیه بر استقرار آتش بس در لیبی تاکید کردند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری رویترز، ”ولادیمیر پوتین“ رئیس جمهوری روسیه و ”رجب طیب اردوغان“ همتای ترکیه‌ای وی روز چهارشنبه برقراری آتش بس در لیبی از نیمه شب ۱۲ ژانویه را خواستار شدند و طرف‌های درگیر را به نشستن بر سر میز مذاکره برای دستیابی به صلح ترغیب کردند.

این درخواست سران ترکیه و روسیه طی دیداری در استانبول و در حاشیه افتتاح خط لوله انتقال گاز ترک استریم، نماد نزدیکی دو کشور با وجود تنش‌ها طی سال‌های اخیر مطرح شد.

ترکیه و روسیه از طرف‌های رقیب در لیبی حمایت می‌کنند. در بیانیه مشترکی که پس از پایان نشست سران ترکیه و روسیه صادر شد، آمده است: درگیری‌ها در لیبی امنیت منطقه را تهدید و منجر به مهاجرت‌های غیرقانونی‏، گسترش توزیع تسلیحات، تروریسم و سایر فعالیت‌های جنایی از جمله قاچاق می‌شود.

لیبی از زمان سرنگونی معمر قذافی دیکتاتور سابق این کشور در سال ۲۰۱۱ با بحران مواجه شده و به دو دولت تقسیم شده است. دولت وفاق ملی لیبی مستقر در طرابلس مورد حمایت جامعه جهانی است و ارتش ملی این کشور تحت فرماندهی خلیفه حفتر در شرق لیبی استقرار دارد.

هر دو دولت لیبی از حمایت‌های سیاسی و نظامی قدرت‌های منطقه‌ای و بین المللی برخوردارند، به ویژه ترکیه از دولت وفاق ملی لیبی پشتیبانی و روسیه از نیرو‌های خلیفه حفتر حمایت می‌کند. نیرو‌های خلیفه حفتر که حملاتی را در پایتخت لیبی در بهار گذشته آغاز کردند، روز دوشنبه از در اختیار گرفتن کنترل شهر سرت‏، واقع در ۳۷۰ کیلومتری جنوب شرق طرابلس خبر دادند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار