باید پروژه های اقتصاد مقاومتی به سمت مشارکت مردمی پیش ببریم

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی گفت: کرمانشاه پتانسیل خوبی در کشت و تولید چغندر دارد اما کارخانه و صنایع تبدیلی مرتبط با آن در ضعیف است.

جهاد کشاورزیبه گزارش  خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه، کشاورز  با اشاره به پروژه های ستاد اقتصاد مقاومتی گفت : اعتقادم این است که می بایست رویکرد ها را نسبت به پروژه های اقتصاد مقاومتی از سمت صرفا دولتی به سمت مشارکتی و بهره گیری  از توان مردمی پیش ببریم.

کشاورز با اشاره به پتانسیل های بی نظیر کشاورزی کرمانشاه و هم مرزی با کشور عراق گفت ؛ این یک فرصت اقتصادی و سیاسی برای کرمانشاه است که باید از آن بهره کامل را گرفت.

او افزود : با بهره گیری از نظرات اساتید دانشگاه و بخش خصوصی می توان سرمایه گذاری های خوبی در بحث دامپروری استان کرمانشاه جذب و به کار گرفت .

 کشاورز آنگاه با اشاره به ضعف کرمانشاه در بحث رونق صنایع گفت ؛ کرمانشاه پتانسیل خوبی در کشت و تولید چغندر دارد اما کارخانه و صنایع تبدیلی مرتبط با آن در کرمانشاه ضعیف است. با گام های کوچک مشکل اشتغال حل نمی شود و توصیه می کنم در بخش های مختلف بویژه بخش کشاورزی بدون مشورت با بخش خصوصی اقدامی صورت ندهید.

او  سپس به طرح الگوی کشت کشور اشاره کرد و گفت : اصل کشاورزی بر اساس تقاضاست و بدون تقاضا قضیه تولید ابتر است .

کشاورز با اشاره به کمبود صنایع تبدیلی و مشکل نگهداری محصولات و ضرورت توسعه سردخانه ها گفت: ما می بایست برای مازاد محصولات تولیدی نیز به فکر صادرات و ذخیره سازی در سردخانه ها برای تنظیم بازار باشیم خام فروشی به ضرر تولید کننده است و تولید فرایندی باعث ارزش افزوده می شود.

کشاورز سپس به مشکلات سامانه گرمسیری اشاره کرد و گفت؛برخی اختلاف دیدگاهها در این خصوص وجود دارد و می بایست ماهیت چنین طرح هایی به صورت جامع دیده شود و در این عرصه نیز فکر فرایندی می بایست حاکم شود.

او  سپس به توافق وزارت جهاد کشاورزی و اتاق بازرگانی در خصوص افزایش بهره وری آب اشاره کرد و افزود ؛ دبیر اجرایی این امر در استان اتاق بازرگانی است و امیدواریم در این راستا مدیریت شبکه ها به بخش خصوصی واگذار شود.

او با اشاره به افزایش سطح گلخانه های کشور به بیش از ۱۷ هزار هکتار گفت ؛ استان کرمانشاه می بایست به صورت جدی تری توسعه کشت گلخانه ها را پیگیری و محدودیت ها را پیگیری و رفع نماید.

کشاورز سپس به مشکلات سامانه گرمسیری اشاره کرد و گفت ؛ الگو گیری از تجربه های موفق می تواند رافع مشکلات موجود باشد.

 کشاورز سپس با اشاره به صحبت‌های نماینده اورامانات گفت ؛ موضوع حکمرانی خوب در قالب عدم تمرکز قابل حصول است و این سیاست تمرکز زدایی به صورت جدی در وزارت خانه دنبال می شود.

او  سپس بر حل مشکلات بانکی مطرح شده و جبران خسارات سیل نیز اشاره کرد و گفت ؛ این درخواست‌ها نیز به صورت جدی دنبال خواهد شد.

او  استان کرمانشاه را استانی مستعد برای باغبانی به حساب آورد و گفت ؛ صنایع تبدیلی و زمینه صادراتی تولیدات باغی را نیز به صورت مطلوب پیگیری نمایید.

کشاورز بر سرمایه گذاری برای تبدیل اراضی دیم و یا آبی کم بهره به اراضی آبی پر بهره نیز اشاره کرد و گفت ؛ باید از ظرفیتهای اراضی دیم استان نیز استفاده نمود.


انتهای  پیام/ز

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار