فعالیت ۹ دفتر تسهیل‌گری توسعه محلی اجتماع محور در استان کرمانشاه

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری کرمانشاه از فعالیت ۹ دفتر تسهیل‌گری توسعه محلی اجتماع محور در این استان خبر داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه،فریبرز نجفی مهر مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری کرمانشاه گفت : در مناطق حاشیه نشین و سکونتگاه‌های غیر رسمی لزوم توانمندسازی این سکونتگاه احساس می‌شد که البته توانمند سازی نباید در مباحث کاربردی و فنی این مناطق خلاصه شود بر همین مبنا وزارت کشور و استانداری درصدد راه اندازی دفاتر تسهیل گری برآمدند.

او گفت : در فرآیند‌های اجتماعی حاکم بر این موضوع توانمندسازی سکونت‌های غیر رسمی تأثیرگذاری بیشتری دارد که البته بدون جلب مشارکت مردم در این مناطق نخواهیم توانست کاری از پیش ببریم.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری کرمانشاه گفت: طبق تصمیم وزارت کشور در برخی استان‌هایی که حاشیه نشینی به مسائل حاد آن تبدیل شده به صورت پایلوت برای تأسیس دفاتر تسهیل گری انتخاب شوند و دفاتر مذکور در شهر‌هایی از این استان‌ها که آسیب‌های اجتماعی بالاتری دارند راه اندازی شود.

این مسئول گفت: در استان کرمانشاه ۹ دفتر تسهیل گری فعالیت می‌کنند که ۶ دفتر در شهرستان کرمانشاه، ۲ دفتر در اسلام آباد غرب و یک دفتر هم در هرسین است.

نجفی مهر با بیان اینکه هر دفتر تسهیل گری امورات ۲ محله را در دستور کار قرار می‌دهد، گفت: این دفاتر با حضور کارشناسان متخصص در رشته‌های روانشناسی، جامعه شناسی و اقتصاد تشکیل شده است.

او گفت: در وهله اول این دفاتر به صورت خانه به خانه، کوچه به کوچه اطلاعات میدانی را از وضعیت اجتماعی و اقتصادی این محلات جمع آوری کردند و در نهایت یک بانک اطلاعاتی بسیار قوی جمع آوری شد.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری کرمانشاه گفت: در سطح شهرستان کرمانشاه دفتر تسهیل گری برای پیگیری امورات اهالی محلات جعفرآباد، دولت آباد، شاطر آباد، آناهیتا، چقا میرزا، باغ ابریشم و حکمت آباد فعال شده‌اند.

این مسئول افزود: تا زمانی که اعتقادی به حضور سازمان‌های مردم نهاد نباشد دولت به تنهایی نمی‌تواند مشکلات مردم را حل کند در نتیجه باید به سمتی رویم که امورات را به نخبگان مردمی در هیئت اندیشه ورز، خیرین، اعضای کانون مساجد، هیئت‌های مذهبی و… واگذار کنیم.

نجفی مهر گفت: رسالت دفاتر تسهیل گری اجتماع محور کردن فعالیت‌های محلات است بر همین مبنا درصدد هستند با محوریت معتمدین، گروه‌های مختلف این امر را سازماندهی کنند و در این راستا نیز بسیاری از مردم به سمت این گروه‌ها برای حل مشکلات و رسیدگی به معضلات روی آورده‌اند.

او با تصریح اینکه دفاتر تسهیل گری به دلیل وجود گروه‌های مردمی بسیار مؤثر عمل کرده است، گفت: این دفاتر در برخی محلات زمینه اشتغال افراد خودسرپرست و بی سرپرست را در حوزه فرش بافی، نساجی و صنایع دستی فراهم کرده همچنین در برگزاری کلاس‌های آموزشی زندگی پایدار و سبک زندگی خوب عمل کرده‌اند به گونه‌ای که مشکلات محله به جای ارجاع به دستگاه قضائی در محله حل و فصل می‌شود.

 

 

انتهای پیام/د

راه‌اندازی دفاتر تسهیل‌گری در سایر شهرستان‌های استان

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری کرمانشاه با اعلام اینکه دفاتر تسهیل گری ظرف یک سال و نیم اخیر راه اندازی شده است، افزود: تأثیرگذاری این دفاتر در آینده بیشتر خواهد شد.

این مسئول گفت: معضلات اجتماعی در هر محله از جمله بیکاری، طلاق، اعتیاد و … متفاوت است و شکل خاصی دارد و در این میان مهاجرین در توسعه آسیب‌های وارده نقش زیادی داشته‌اند.

نجفی مهر عنوان کرد: مردم استقبال خوبی از دفاتر تسهیل گری به عمل آورده‌اند بنابراین اگر به آن‌ها اعتماد و فضای مشارکت داده شود، توفیق بیشتری خواهیم داشت چرا که مردم سکونتگاه‌های غیر رسمی در آرزوی توانمند شدن هستند و دست یاری به سمت دفاتر تسهیل گری دراز می‌کنند.

وی با بیان اینکه در بررسی‌های انجام شده توفیق دفاتر تسهیل گری بالا ارزیابی شد، گفت: اثر بخشی این دفاتر سبب شده از سوی وزارت کشور مجوز راه اندازی دفاتر تسهیل گری در سایر شهرستان‌های استان نیز صادر شود.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری کرمانشاه گفت: در این دفاتر از نیرو‌های جوان و متخصص استفاده می‌شود به گونه‌ای که در هر دفتر تسهیل گری حدود ۶ نفر بومی به صورت مستقیم استخدام شده‌اند

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار