باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

بازی زیرپوستی انگلیس به نام مردم به کام روباه

انگلیس در مراسمی که به اسم زنده نگه داشتن یاد شهدای هواپیمای اوکراینی برگزار شد؛ نقش پنهانی را ایفا کرد.

به گزارش خبرنگار احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، بامداد چهارشنبه هفته گذشته بود که برخی منابع خبری از حمله موشکی نیروی هوافضای سپاه پاسداران به پایگاه عین الاسد که آمریکایی‌ها در آن مستقر بودند، به دنبال فاز اول انتقام خون شهید سردار قاسم سلیمانی خبر دادند.

هنوز چند ساعتی از این خبر نگذشته بود که خبر سقوط یک فروند هواپیمای مسافربری بوئینگ ۷۳۷ خطوط هوایی کشور اوکراین، در نزدیک فرودگاه امام خمینی (ره) شوک بزرگی به جامعه وارد کرد.

این هواپیما دارای ۱۶۷ مسافر و ۹ نفر خدمه پروازی بود. بیش از ۳۱ دانش‌آموخته دانشگاه‌های مختلف کشور از جمله صنعتی شریف، امیرکبیر، علم و صنعت و خواجه نصیرالدین طوسی در این حادثه جان خود را از دست دادند.

سقوط هواپیمای اوکرانی

بررسی‌ها برای پیدایش علت سقوط این هواپیما ادامه پیدا کرد؛ نقص فنی، اشتباه سامانه پدافندی و عملیات تروریستی تنها بخشی از پیش‌بینی‌هایی بود که در این مدت به وقوع پیوست.

در نهایت ستادکل نیرو‌های مسلح، با صدور بیانیه ای، از بروز اشتباه سامانه پدافندی سپاه خبر داد و این اتفاق را حاصل یک خطای انسانی در این سامانه اعلام کرد.

این ستاد اطمینان خاطر داد با پیگیری انجام شده اصلاحات اساسی در فرآیند‌های عملیاتی در سطح نیرو‌های مسلح، امکان تکرار این گونه خطا‌ها را غیر ممکن ساخته و بلافاصله مقصر آن را به سازمان قضائی نیرو‌های مسلح معرفی کند تا با خطا‌های صورت گرفته برخورد قانونی صورت گیرد.

به فاصله چند ساعت از صدور بیانیه ستادکل نیرو‌های مسلح، سردار سرتیپ پاسدار امیرعلی حاجی زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران، با حضور در مقابل دوربین ها، با شهامتی مثال زدنی، تمام تقصیرات را متوجه خود ساخت و سایر دستگاه‌ها را در سقوط این هواپیما بی تقصیر دانست.

سردار حاجی زاده

حاجی‌زاده در خصوص رد اصابت موشک به هواپیما از سوی مسئولان سازمان هواپیمایی کشوری گفت: این عزیزان بر اساس دانسته خود عمل می‌کردند. آن‌ها مقصر نیستند ما مقصر هستیم. هواپیما در مسیر خود بوده است. اگر گناهی بوده، عناصر ما خبط و خطا کردند و ما باید پاسخگو باشیم.

به دنبال صدور بیانیه ستادکل نیرو‌های مسلح و صحبت‌های سردار حاجی زاده، یادبود این شهدا توسط دانشجویان در دانشگاه‌های مختلف در سراسر کشور برگزار شد.

در تهران هم دانشجویان در دانشگاه‌های تهران، شریف، امیرکبیر و سایر دانشگاه ها، یاد این شهدا را زنده نگه داشته و با خانواده‌های آنان ابراز همدردی کردند و با نوشتن یادداشت‌ها و صدور بیانیه هایی، از مسئولان ذیربط خواستار برخورد با عاملان این حادثه شدند.

یکی از این مراسمات که سر و صدای زیادی در کشور به راه انداخت، برگزاری مراسم یادبود توسط دانشجویان دانشگاه امیرکبیر بود که حواشی زیادی را به دنبال خود داشت.

تجمع دانشجویان امیرکبیر

دانشجویان دانشگاه امیرکبیر به منظور یادبود شهدای هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ در مقابل درب این دانشگاه جمع شده بودند، با روشن کردن شمع و در دست داشتن تصاویر شهدای این حادثه اقدام به گرامیداشت یاد این شهدا پرداختند.

طولی نکشید که عزاداری‌ها و مراسمات درون دانشگاهی در خارج دانشگاه به تجمعاتی با شعار‌های تند و اقدامات خرابکارانه تبدیل شد.

گروهی که در ابتدا به صورت آرام و به دور از حاشیه شعار‌هایی در خصوص برخورد با عاملان این حادثه می دادند، پس از چند ساعت و با اضافه شدن افراد دیگر، شعارهایشان از حالت طبیعی و مطالبه گرایانه خارج شد و به سر دادن شعار‌هایی علیه حکومت و اهانت به مسئولان روی آوردند و حتی از آسیب زدن به پوستر سردار سلیمانی هم دریغ نکردند و با پاره کردن بنر این شهید بزرگوار، رفتار حرمت شکنانه از خود به نمایش گذاشتند.

گروهی که نه دغدغه مردم را داشتند و نه قصدشان برگزار تظاهرات مسالمت آمیز بود

به نظر می‌رسید عده‌ای که قصد ایجاد تنش در میان دانشجویان را داشتند، با سردادن شعار‌هایی اهانت آمیز و خارج از مطالبه عمومی در مقابل دانشگاه امیرکبیر در خیابان حافظ تجمع کرده، سعی در تحریک عواطف و احساسات افراد حاضر در صحنه و تغییر خواسته‌های آنان و به آشوب کشاندن تجمع داشتند.

حضور برخی افراد غیر مرتبط با دانشجویان و فضای دانشگاه، اتفاق عجیب و تامل برانگیزی بود که تجمعات دانشگاه امیرکبیر به خود دید.

اقداماتی که دونالد ترامپ رئیس جمهور و مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا هم در ساعات پایانی شب گذشته با ارسال توئیتی از آن حمایت کرد.

///////////

///////////

حضور برخی سلبریتی‌ها در بین مردم در مقابل دانشگاه امیرکبیر و در میان کسانی که قصد ایجاد آشوب و تنش در خیابان را داشتند، نکته‌ای بود که در نوع خود قابل توجه و نیازمند بررسی بود.

بنا به برخی گفته ها، هانیه توسلی، هدیه تهرانی و پرستو صالحی (بازیگر سینما و تلویزیون) و جعفر پناهی (کارگردان و فیلمنامه نویس) جزو افرادی بودند که در این تنش‌ها حضور داشتند.

///////////

حضور سفیر انگلیس در میان تظاهرات کنندگان یکی دیگر از اخباری بود که مطالبات مردم و دانشجویان را با حاشیه پررنگ تری مواجه کرد.

او که گفته می‌شود در میان تجمع حاضر و اقدام به سازماندهی و تحریک و هدایت برخی اقدامات رادیکال و ساختارشکنانه بود توسط نیرو‌های امنیتی دستگیر و برای ساعاتی بازداشت و در نهایت با وساطت وزارت امور خارجه آزاد شد.

سفیر انگلیس

یک منبع آگاه در خصوص دستگیری سفیر انگلیس در مقابل دانشگاه امیرکبیر می‌گوید: سفیر انگلیس به دلیل حضور غیرقانونی و مغایر با عرف دیپلماتیک در حالت اقدام علیه امنیت کشور بود که مطابق قانون بازداشت و در اختیار وزارت خارجه قرار گرفت و وزارت خارجه نیز وی را آزاد کرد.

او در توییتی که پس از آزادی اش منتشر کرد، حضورش در تظاهرات حرمت شکنانه دیروز را انکار کرد و نوشت:

///////////

به نظر می‌رسد، انگلیس که نقش پررنگی در فتنه ۸۸ داشت، این بار هم تصمیم به حضور پنهان در زیر پوست درگیری‌ها دارد. درگیری‌هایی که مبدا دستورات آن آمریکا و زمین بازی آن ایران است و نه تنها عقاید دینی، بلکه آرمان‌های ملی را هدف قرار داده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۵ ۲۲ دی ۱۳۹۸
این بازیگران چرا از چهارشنبه برای کشته شدگان شمع روشن نکردند. اگر اعلام می شد که نقص فنی هواپیما بوده 174 نفر هموطن نبودند. حالا با فهمیدن خطای انسانی و شلیک موشک یادشون آمده که این کشته شدگان ایرانی و هموطن بودند. شاید یاید به مناطق محروم کشورهم موشک شلیک شود تا برخی بیاد مردم محروم و مستعضف اما آبرومند آن مناطق باشند
Iran (Islamic Republic of)
رحمت
۲۱:۵۹ ۲۲ دی ۱۳۹۸
برخورد با مزدوران خواست مردم است
Iran (Islamic Republic of)
کلرز
۲۱:۳۹ ۲۲ دی ۱۳۹۸
این سفارت را باید بست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۸ ۲۲ دی ۱۳۹۸
بایستی دست مزدوران خارجی، اعم از انگلیسی و اروپایی را از کشور کوتاه کرد
آخرین اخبار