جهنم آتش‌سوزی استرالیا برای گونه‌های جانوری / نابودی نیم میلیارد حیوان بومی در آتش!

کارشناسان آتش‌سوزی‌های استرالیا را یکی از بدترین فجایع طبیعی کره خاکی عنوان می‌کنند، چراکه در مقابل چشم جهانیان حدود نیم میلیارد جانور بومی در آتش از بین رفته‌اند.

جهنم آتش‌سوزی استرالیا برای گونه‌های جانوری / نابودی نیم میلیارد حیوان بومی در آتش!به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، رویترز به‌نقل از منابع آگاه گزارش کرد روز شنبه در ایالت ویکتوریا واقع در جنوب استرالیا یک مأمور آتش‌نشانی که در حال انجام مأموریت بود، جان باخت و به این ترتیب شمار کشته‌های آتش‌سوزی‌ها در سه ماه گذشته که در جریان آن هزاران خانه مسکونی ویران و هزاران نفر مجبور به ترک خانه‌هایشان شده‌اند، به ۲۸ نفر افزایش یافت.

در این آتش‌سوزی‌ها حدود ۱۰ میلیون و ۳۰۰ هزار هکتار جنگل، معادل مساحت کشور کره جنوبی به خاکستر تبدیل شده است. صندوق جهانی طبیعت دراین‌باره گزارش کرد که حدود یک میلیارد و ۲۵۰ میلیون حیوان ازجمله هزاران کوآلا و کانگورو از بین رفته‌اند.

جهنم آتش‌سوزی استرالیا برای گونه‌های جانوری / نابودی نیم میلیارد حیوان بومی در آتش!

آتش‌سوزی استرالیا

کارشناسان آتش‌سوزی‌های استرالیا را یکی از بدترین فجایع طبیعی کره خاکی عنوان می‌کنند؛ چه اینکه در مقابل چشم جهانیان حدود نیم میلیارد جانور بومی در آتش از بین رفته‌اند. همچنین دلایل مختلفی ازجمله هوای گرم، رعد و برق و وزش باد‌های شدید به‌عنوان اصلی‌ترین دلایل آتش‌سوزی و گسترش آن عنوان شده است.

در این میان چشم امید آتش‌نشانان استرالیایی به عبور ابر‌ها و بارش باران‌هایی است که می‌تواند سهم زیادی در کاهش شعله‌های آتش جنگل‌ها داشته باشد. امدادگران از هفته گذشته تاکنون نتوانسته‌اند به‌طور کامل از لهیب آتش که مردم را محاصره کرده است بگذرند و شهر‌ها را از سکنه خالی کنند. آتش‌سوزی‌ها تاکنون ده‌ها نفر را به کام مرگ کشیده است که قریب پنج نفرشان از نیرو‌های امدادی و آتش‌نشان‌ها هستند. زبانه آتش ۶۰ هزار کیلومتر مربع از جنگل‌ها، باغ‌ها و محلات استرالیا را در بر گرفته است.

جهنمی به نام نیو ساوت ولز!

ایالت «نیو ساوت ولز» از بدترین مناطق استرالیاست که در آتش‌سوزی‌های هفته‌های اخیر بدترین آسیب‌ها را متحمل شده است. آتش‌سوزی‌ها بیش از ۵ میلیون هکتار از زمین‌های زراعی را نابود و بیش از یک‌هزار و ۳۰۰ خانه را ویران کرد. همچنین این حادثه باعث آوارگی هزاران نفر شده است.

جهنم آتش‌سوزی استرالیا برای گونه‌های جانوری / نابودی نیم میلیارد حیوان بومی در آتش!

نقشه منطقه نیو ساوت ولز

آتش‌سوزی‌ها هفته گذشته ۱۳۰ نقطه در سایر مناطق این ایالت را دربر گرفت و ۵۴ نقطه همچنان شعله‌ور است که آتش‌نشانان نمی‌توانند آن را مهار کنند. درجه حرارت برخی مناطق تا ۴۰ درجه سانتیگراد می‌رسد و باد‌های گرم و آتشین مأموریت امدادگران و آتش‌نشانان را سخت کرده است.

اول دی ماه جاری آتش، بخش‌های عمده‌ای از شهر «بالمورال» استرالیا را نابود کرد و اوضاع جوی باعث شد بسیاری از خانه‌ها تخریب شوند و این شهر را با فاجعه بزرگی مواجه کنند. از دو هفته پیش اوضاع بسیار خطرناک‌تر و در ایالت نیو ساوت ولز حالت اضطراری اعلام شد. مسئولان محلی باغ وحش‌ها و باغ‌های گردشگری را بستند و مردم را از مناطق مسکونی و گردشگری به نقاط دور دست منتقل کردند؛ در واقع، بخش‌هایی از سواحل این ایالت تا شعاع ۲۶۰ کیلومتری تخلیه شد.

جهنم آتش‌سوزی استرالیا برای گونه‌های جانوری / نابودی نیم میلیارد حیوان بومی در آتش!

نجات یک کوآلا توسط نیرو‌های داوطلب اطفای حریق

از دوشنبه گذشته که باران‌های موسمی در این مناطق شروع به بارش کرد، برخی ساکنان توانستند به منازل خود بازگردند و کمک‌های امدادی به مناطق آسیب‌دیده ارسال شد. با وجود این، مسئولان محلی درباره افزایش درجه حرارت و بازگشت موج جدید آتش‌سوزی‌ها هشدار داده‌اند.

در ایالت ویکتوریا آتش‌سوزی بیش از ۸۰۰ هزار هکتار از اراضی را سوزاند و باعث مرگ دو نفر و تخریب حدود ۴۳ منزل مسکونی شد. در ایالت ساحلی مالاکوتا ساکنان برای در امان ماندن از خطر آتش‌سوزی‌ها به سواحل پناه بردند و خوش شانسی آن‌ها این بود که به دلیل تغییر جهت وزش باد، این بلای طبیعی خسارت زیادی برایشان به همراه نداشت. نیروی دریایی استرالیا توانست بیش از یک هزار گردشگر و مقیم مناطق بحران‌زده را از مرگ نجات دهد و به سواحل منتقل کند. ارتش نیز نیروها، ناو‌ها و بالگرد‌های خود را برای انتقال ساکنان و کمک به روند اطفای حریق به منطقه ارسال کرد.

اعلام حالت فوق‌العاده این امکان را به مسئولان محلی ویکتوریا داد تا از وقوع فاجعه‌ای همچون ایالت نیو ساوت ولز جلوگیری کنند و اهالی منطقه بالاجبار محل سکونت خود را ترک کردند. در حال حاضر منطقه در کنترل سازمان «خدمات اضطراری» قرار دارد.

تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد به‌دنبال آتش‌سوزی‌های گسترده دود غلیظی ایالت‌های ویکتوریا و نیو ساوت ولز را دربر گرفته است و دامنه آن تا زلاندنو می‌رسد. در نیو ساوت ولز بیش از ۸۰ خانه مسکونی تخریب شده است. همچنین این احتمال وجود دارد که آتش‌سوزی‌ها حدود یک‌سوم باغ‌های انگور منطقه را از بین ببرد.

خطر نابودی حیات وحش

آتش‌سوزی جنگل‌های استرالیا حیات میلیارد‌ها گونه گیاهی و جانوری را در معرض خطر نابودی قرار داده است. هم‌زمان، دانشمندان درباره میزان فزاینده تولید گاز کربنیک هشدار داده‌اند. هر چند که به‌طور معمول برخی از جنگل‌های استرالیا در فصل تابستان دچار آتش‌سوزی می‌شوند، اما در مواجهه با این آتش‌سوزی بی‌سابقه شمار زیادی از شهروندان استرالیا برای نجات جان گونه‌های حیوانی داوطلب شدند.

جهنم آتش‌سوزی استرالیا برای گونه‌های جانوری / نابودی نیم میلیارد حیوان بومی در آتش!

یک استاد دانشگاه سیدنی به خبرگزاری فرانسه گفت: تعداد بسیار زیاد و قابل توجهی از حیوانات در این آتش‌سوزی کشته شدند، آن هم نه‌تن‌ها به‌دلیل زبانه‌های آتش، بلکه به دلیل نیافتن مواد خوراکی و پناهگاه.

دامپزشکان استرالیایی در ایالت ویکتوریا با گروهی از گونه‌های جانوری از جمله کوآلا و پرندگانی برخورد کردند که نه‌تن‌ها از سوختگی‌های ناشی از آتش‌سوزی رنج می‌بردند، بلکه با مشکلات تنفسی نیز مواجه شدند. در حالی که تلاش‌های محیط زیستی برای توجه مقامات جهانی به موضوع گرمایش زمین ادامه دارد، دانشمندان تأکید کردند ارزیابی‌ها نشان می‌دهد میزان انتشار گاز کربنیک به‌دنبال آتش‌سوزی گسترده در استرالیا از گاز کربنیک تولید شده در آتش‌سوزی آمازون بیشتر بوده است.

انقراض بیش از ۳۰ گونه گیاهی و جانوری، کشته شدن ۲۳ نفر به‌دنبال حریق هولناک و همچنین از دست رفتن حدود ۶ میلیون هکتار جنگل ابعاد فاجعه را نشان می‌دهد؛ فاجعه‌ای که تنها مساحتی حدود وسعت کشور بلژیک یا گرجستان را از جنگل‌های کره خاکی حذف کرده است.

جمعیت کیسه‌داران کوچک موسوم به «ریز موش‌ها» و همچنین طوطی کاکلی سیاه براق در آتش‌سوزی‌های اخیر از بین رفته‌اند. هرچند بوم‌شناسان امیدوارند بتوانند تعدادی از این جانوران را پیدا کنند و پیش از آنکه به‌طور کامل از بین بروند، نجات دهند.

به‌گفته کارشناسان، حیوانات بزرگ مانند کانگورو‌ها و البته بسیاری از پرندگان قادر به فرار کردن و دور شدن از آتش هستند، اما گونه‌های جانوری با تحرک کمتر و گونه‌های کوچک‌تر که به جنگل وابستگی بیشتری دارند، بیشتر در معرض خطر هستند.

کارشناسان تأکید کردند این گونه جانوری بسیار ریز جثه‌تر از آن است که قادر باشد خود را از میان آتش نجات دهد و ممکن است تمامی ۳۰۰ ریزموش در جزیره کانگورو از بین رفته باشند.


منبع: آنا

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار