ظرفیت‌های بالای کرمانشاه در عرصه موسیقی

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه، گفت : کرمانشاه ظرفیت‌های بالایی در عرصه موسیقی دارد .

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه،بهرام فاضلی‌زاد مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه، با اشاره به ظرفیت‌های بالای این استان در عرصه موسیقی گفت : امروز موسیقی کرمانشاه به غنایی دست پیدا کرده است که می‌تواند آن را به صورت آکادمیک در دانشگاه رازی به علاقه‌مندان عرضه کند.

او موسیقی کشور بدون کرمانشاه را یک پازل ناتمام توصیف کرد و گفت : بسیاری از موسیقی‌دانان کرمانشاه از تاثیرگذاران این رشته در کشور هستند و این استان به دلیل معرفی بزرگان و مشاهیری که در این عرصه داشته است، همواره در زمینه موسیقی، استانی شاخص و ممتاز بوده است.

او تنوع موسیقیایی را یکی دیگر از جذابیت‌های موسیقی در کرمانشاه دانست و گفت:به عنوان مثال در منطقه اورامانات با یک موسیقی عرفانی مواجه هستیم و ساز« دف» در این منطقه جایگاه ویژه‌ای دارد و افتتاح خانه دف در پاوه به این ساز و خود منطقه هویت بخشیده است و همچنین در منطقه اورامانات موسیقی «سیاه چمانه» بسیار قابل توجه است که تم کاملا متفاوتی دارد.

فاضلی درخصوص ساز «تنبور» و «دوزله» گفت: تنبور دارای قدمت ایرانی کرمانشاهی است که در منطقه دالاهو تشخص ویژه‌ای دارد و امروزه تولید این ساز در شهرستان‌های صحنه و دالاهو در ایران و در جهان برند و مهر و نشان مشخصی دارند و ما هم در استان کرمانشاه تنبورنوازان چیره‌دست و ماهری داریم و همچنین در شهرستان سنقر هم ساز دوزله را با قدمتی فراوان و هنرمندان بسیاری را در اختیار داریم.

مدیرکل ارشاد کرمانشاه نواهای «هوره و مور» را از دیگر جذابیت‌ها و تنوع‌های موسیقیایی در استان کرمانشاه بیان کرد و افزود:در مناطق کلهر، هوره مفهوم کاملا باستانی و اساطیری است که ریشه در فرهنگ و تمدن ما دارد و همچنین در مناطق لک‌زبان هم مور آوایی مفهومی و در عین حال متناسب و مطابق با ساختار فرهنگی، زبانی، اجتماعی و عقیدتی این منطقه است.

فاضلی موسیقی در استان کرمانشاه را دارای ظرفیت و پتانسیل بالایی دانست و گفت: همه هم‌وطنان ما نگاه مثبتی به این نوع موسیقی دارند و باید بتوانیم از آن برای ایجاد نشاط، شادابی، ایجاد وحدت و همدلی،وفق و مدارا در بین مردم استان و کشور استفاده کنیم و برهمین اساس و با توجه به ظرفیت‌های انسانی موجود رشته‌ موسیقی در استان به دانشگاه رازی پیشنهاد دادیم این ۲ رشته را در دانشکده هنر و معماری این دانشگاه برای سال ۹۹ اضافه کنند.

او با اشاره به موقتی بودن کارگاه‌های موسیقی و احتمال برچیده شدن آنها در استان افزود: رشته‌های آموزشی هرچقدر به سمت ساختارمند و روشمندشدن علمی پیش برود، مفید و موثر است و هر کدام از این رشته‌ها که وارد دانشگاه می شود تا سالهای سال استمرار خواهد داشت.

فاضلی افزود: بسیاری از افراد بصورت تجربی کار موسیقی را انجام داده و تبحر دارند اما مدرک تحصیلی مرتبط ندارند و تحصیلات آکادمیک، دانش موسیقیایی این افراد را افزایش می‌دهد و کسی که مدرک تحصیلی مرتبط را دارد علاوه بر اینکه می‌تواند خواننده و نوازنده خوبی باشد، شناخت و درک او از موسیقی به مراتب با گذشته متفاوت است و می‌تواند خروجی ارزشمندی را تولید و عرضه کند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کرمانشاه گفت: استان ۲ میلیون نفری کرمانشاه زیبنده داشتن این امتیاز در دانشگاه رازی است و امیدواریم که رییس دانشگاه رازی که خود از نخبگان استان هستند، نسبت به این موضوع مساعدت لازم را داشته و با نگاه مثبت به این قضیه نگاه کنند تا هنرمندان استان ما برای اخذ مدرک کاردانی و یا کارشناسی در رشته موسیقی مجبور به ترک خانواده و استان خود نباشند .

 

 

انتهای پیام/د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار