معاون میراث فرهنگی قم عنوان کرد؛

سرای تاریخی ملاحسین قم جانی دوباره می گیرد

معاون میراث فرهنگی قم گفت:سرای تاریخی ملاحسین قم با هزینه یک میلیارد ریال از محل اعتبارات ملی مرمت می‌شود.

سرای تاریخی ملاحسین قم جانی دوباره می گیردایل بیگی،معاون میراث فرهنگی قم در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازقم،با اشاره به بازدید‌های میدانی و پایش بیش از ۳۸۰ اثر تاریخی استان گفت:سرای تاریخی ملا حسین در بازار کهنه با توجه به فرسودگی بنا ، بارندگی‌ها و حادثه حریق گسترده که در کارگاه های چوب این بنا رخ داد،بهسازی و مرمت این بنا در دستور کار قرار گرفت.

او با بیان این که این سرای تاریخی از آثار دوره قاجار و در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.افزود: بهسازی و مرمت این اثر تاریخی  با هزینه حدود یک میلیارد ریال از محل اعتبارات ملی در حال انجام است.

 ایل بیگی ادامه داد:مرمت سرای ملاحسین شامل مرمت جداره‌های خارجی و نمای آجری ، استحکام بخشی پایه‌ها،تعمیر سر در، سبک سازی و آواربرداری از بام است.

معاون میراث فرهنگی قم  با بیان این که سرای ملاحسین از ویژگی‌های برجسته‌ای برخوردار است به قسمت‌های مختلف آن اشاره کرد و گفت: این بخش‌ها شامل سردر ورودی، دالان ورودی، حیاط، حجره ها ایوان و اصطبل است.

او عنوان کرد:سرای ملاحسین در میدان کهنه قم قراردارد و از اهمیت اقتصادی و تجاری خاصی برخوردار است و در صورت مرمت به عنوان یکی از جاذبه‌های تاریخی نقش بسزایی در جذب گردشگران و رونق تولید دارد.

ایل بیگی با اشاره به فعالیت کارگاه‌های مختلفی که در سرای ملاحسین فعالیت می‌کنند، گفت:انتظار می‌رود کسبه محترم در زمینه مرمت و احیای این مجموعه همکاری و مشارکت لازم را داشته باشند تا با تسریع در روند عملیات اجرایی شاهد شکوفایی و رونق این مجموعه تاریخی در شهر قم باشیم.

معاون میراث فرهنگی قم با بیان این که سرای تاریخی ملاحسین در بازار کهنه به مغازه های نجاری تغییر کاربری داده بود،افزود: بخشی از سرای ملاحسین بازارکهنه قم  در اختیار شهرداری و بخشی در مالکیت بخش خصوصی است.

انتهای پیام/ش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.